رفع مشکل آب شرب سنندج و بانه در اولویت قرار بگیرد

مهندس شهرام ملکی در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی عنوان کرد: برای حل مشکل تأمین آب شرب بانه باید از اجرای طرح های جایگزین استفاده کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، معاون امور عمرانی استانداری روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه در سومین شورای حفاظت […]

مهندس شهرام ملکی در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی عنوان کرد: برای حل مشکل تأمین آب شرب بانه باید از اجرای طرح های جایگزین استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، معاون امور عمرانی استانداری روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه در سومین شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی کردستان که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیر عامل و معاونین شرکت آب منطقه ای، مدیران آبفا، جهاد کشاورزی، صمت و محیط زیست و به صورت ویدیو کنفرانس با حضور مهندس محمد جوانبخت معاون وزیر در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، برگزار شد، اظهار داشت: اکنون با مشکل حاد تأمین آب در شهر بانه مواجه هستیم و امیدواریم وزارت نیرو با اجرای طرح‌های جایگزین، مشکل تامین آب شهر بانه را رفع کند.

مهندس شهرام ملکی خواستار رصد و پیگیری مشکل آب شهر بانه و سنندج توسط تیمی ویژه در وزارت نیرو شد و اضافه کرد: سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج نیز، سه کیلومتر آن اجرا شده و برای تکمیل آن ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی به اجرای طرح های تعادل بخشی در استان اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای کردستان در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز، ممانعت از اضافه برداشت چاه های مجاز و اصلاح پروانه‌های موجود، عملکرد بسیار خوبی داشته و در بحث اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی هم در کشور پایلوت بوده و بسیار موفق است.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان به استفاده از ۷۱۹ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی و ۴۹۳ میلیون مترمکعب آب سطحی در استان اشاره کرد و افزود: باید تلاش شود در قانون بودجه سال آینده، اعتباری ویژه برای استفاده از منابع ملی و کاهش وابستگی به آب زیرزمینی در کردستان اختصاص یابد.

کاهش ۳۴ درصدی بارندگی در سال آبی جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات برنامه سازگاری با کم‌آبی استان از سال ۱۳۹۹ آغاز و اول امسال ابلاغ شد، گفت: سال آبی گذشته نسبت به سال قبل از آن،۳۵ درصد و نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش داشته ایم اما بدون کوچکترین تنشی در حوزه تامین آب شرب، از آن گذر کردیم.

مهندس آرش آریانژاد با اشاره به اینکه در پاییز امسال هم بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، ۳۴ درصد و در مقایسه با درازمدت ۲۳ درصد کمتر است، افزود: به نظر می‌رسد امسال هم سال خشکی خواهیم داشت و باید برنامه‌های سازگاری با کم آبی را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد منابع آبی استان از سفره‌های زیرزمینی و ۴۰ درصد از منابع سطحی تامین می‌شود، ادامه داد: عمده کاهش‌های بارش استان در حوضه سفیدرود اتفاق افتاده است، به طوریکه در آبخوان‌ دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی با ۷۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بر لزوم جایگزینی استفاده از آب سطحی به جای آب زیرزمینی در استان تأکید کرد و گفت: تنها راه برای اجرای این مهم، اتمام طرح‌های توسعه منابع آبی و شاه‌کلید آن انتقال آب از غرب به شرق استان است تا وابستگی به آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف به حداقل برسد.

مهندس آریانژاد به اجرای اقدامات تعادل بخشی در استان با وجود کمبود اعتبارات اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات انجام شده در قالب این طرح، باعث شده شیب نزولی آب نمود آب‌های زیرزمینی در شرق و جنوب شرقی استان، کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سازگاری با کم آبی در قالب ۲ فاز اجرا می‌شود، اضافه کرد: در زمینه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب، سه برنامه انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز و اصلاح پروانه‌های موجود، در حال اجرا است که در سال جاری ۹.۱ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی هم در قالب برنامه سازگاری با کم آبی، ۱۱ پروژه در دست اجرا دارد که اجرای آبیاری تحت فشار، کشت نشائی، اجرای لوله گذاری، اجرای تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی، کشت ارقام زودرس سیب زمینی، اجرای آبیاری میکرو سایر محصولات و کشت گلخانه‌ای از جمله این طرح‌ها است و در قالب این برنامه‌ها ۹۲ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف آب در واحدهای تولیدی با استفاده از پساب

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان، با استفاده از پساب فاضلاب شهرها، فعالیت خود را انجام می‌دهند و از این طریق در مصرف آب سالم و بهداشتی صرفه جویی می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم از برنامه ریزی برای جداسازی آب مورد استفاده در فضای سبز از آب شرب و اجرای آن خبر داد و گفت: در سنندج ۱۵ منبع آبی برای تأمین آب فضای سبز در نظر گرفته شده است و این کار با جدیت در حال انجام است.