پافشاری وزارت نیرو

رفع تنگناهای شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير از پروژه هاي حساس شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان براي گذر موفق از پيك سال 1402بازديد كرد و چالش هاي پروژه ها را مورد ارزيابي قرار داد.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه خبری توانیر،وزارت نیرو در رفع تنگناهای شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق استان های مازندران و گلستان مصمم است

 

به گفته دکتر مهران گلابکش، پروژه های اولویت دار و مصوب خطوط انتقال و فوق توزیع مازندران و گلستان که ناشی از ممانعت معارضین، سال ها بلاتکلیف مانده بود، بعد از پیک ۱۴۰۱ با شتاب بالایی کلید خورده است. شمال کشور همواره در احداث شبکه، خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع نیروی برق درگیر چالش ممانعت معارضین بوده است که نیاز به یک راهبرد جدی برای مرتفع نمودن این مشکل است.

پروژه های مهم، حساس و حیاتی نظیر احداث خط ۴ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت گرگان – کردکوی به طول ۳۲ کیلومتر مسیر (۱۲۸ کیلومتر مدار) جهت افزایش ظرفیت انتقال خط از ۳۰۰ به ۱۴۰۰ مگاوات – رفع مشکل افت ولتاژ و کاهش تلفات؛ خط ۴ مداره ۲۳۰ و ۶۳  کیلوولت رویان – نوشهر-حسنکیف به طول ۷۵ کیلومتر مسیر (۳۰۰ کیلومتر مدار) جهت رفع چالش حبس تولید در نیروگاه نوشهر و افزایش ظرفیت انتقال خط از ۳۰۰ به ۱۴۰۰ مگاوات؛ دو پست ۶۳/۴۰۰ کیلوولت آزادشهر و مریم آباد گرگان هر کدام بظرفیت ۴۰۰ مگاولت آمپر جهت تامین بار استان گلستان و رفع معضل پرباری خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع؛ خط فوق توزیع ۴ مداره ۶۳ کیلوولت مرکز مازندران – قائمشهر جهت تامین بار قائمشهر و افزایش ظرفیت انتقال شبکه از ۳۰ به ۴۰۰ مگاوات؛ افزایش ظرفیت پست ۶۳/۲۳۰/۴۰۰ کیلوولت مرکز مازندران از ۸۳۰ مگاولت آمپر به ۱۵۴۵ مگاولت آمپر؛ افزایش ظرفیت ۲۵ ایستگاه ۲۰/۶۳ کیلوولت مازندران و گلستان و سایر پروژه ها از پروژه های مهم و حساس هستند که برق منطقه ای مازندران و گلستان در دست اجرا با صرف هزینه ریالی بروز بالغ بر۳۰ هزار میلیارد ریال، دارد.

در این راستا تاکید وزارت نیرو و شرکت توانیرهمراه با تامین منابع مالی، شتاب اجرا را دوچندان کرده است و وزیر نیرو شخصا هر هفته پیشرفت فیزیکی این پروژه ها را رصد می نماید.

دکتر مهران گلابکش در راستای حمایت از این پروژه ها و دستور مقام عالی وزارت نیرو، معاون برق و انرژی وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر مبنی بر حمایت میدانی، دوشنبه عصر با حفظ شرایط کرامات ماه مبارک رمضان به مازندران و گلستان سفر کرد و از نزدیک و شبانه، از روند اجرای این پروژه ها در گرگان، کردکوی و آزادشهر و مرکز مازندران بازید بعمل آورد. در این سفر شبانه، دکتر هاشم علیپور مدیرکل دفتر برنامه ریزی توانیر و دکتر کوروش موسوی تاکامی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان نیز معاون برنامه ریزی توانیر را همراهی کردند.

وی پس از بازدید میدانی و در نشست شبانه با عوامل اجرایی پروژه ها، مدیران و مجریان شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در پست ۶۳/۴۰۰ آزادشهر، با تمجید از عملکرد ممتاز برق منطقه ای مازندران و گلستان در گذر از پیک ۱۴۰۱ و نیز پیشرفت فیزیکی خوب پروژه ها عنوان کرد که مقام عالی وزارت با پایش دقیق پروژه هاٍ، منتظر افتتاح پست ۶۳/۴۰۰ کیلوولت آزادشهر تا پیش از پیک تابستان ۱۴۰۱ است.

دکتر گلابکش به اهمیت پست ۶۳/۴۰۰ کیلوولت آزادشهر اشاره کرد و گفت این پست که در ابتدای دهه نود مصوب شرکت توانیر شده بود، بار پست های انتقال علی آباد و فجر گنبد را کاهش داده و محدودیت انتقال در خطوط فوق توزیع را مرتفع می نماید.

وی گفت که در حال حاضر غالب تجهیزات این پست تامین شده است و شرکت توانیر، با تزریق نقدینگی و حمایت های فنی و راهبردی، مصمم است تا این پروژه مهم تا قبل از پیک بهره برداری شود. او ابراز امیدواری کرد که مدیران استان گلستان در رفع ممانعت های معارضین احداث فونداسیون برج های خطوط انتقال و فوق توزیع اطراف پست آزادشهر، کمافی السابق، همراهی جدی تری داشته باشند؛ چرا که اگر پست نصب شود و خطوط اطراف به بهره برداری نرسند، امکان تامین نیروی برق میسر نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری های جدی، تامین کنندگان برج، یراق آلات، سیم و مقره پروژه احداث خط ۴ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت گرگان – کردکوی، بتوانند تجهیزات را تا قبل از دهه اول اردیبهشت تامین و پروژه تا قبل از پیک بهره برداری شود. وی احداث فونداسیون این خط را ظرف سه ماه یک دستاورد خوب و رکورد برای صنعت برق دانست و گفت که تلاش و همت مضاعف همراه با تعهد و ابتگار عمل توانسته است بر تمام مشکلات چیره شود و انشالله این پروژه مهم اما سخت و زمانبر با تدبیر مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان به ثمر نشیند.

ایشان اضافه کرد که با افزایش ظرفیت پست انتقال ۶۳/۲۳۰ کیلوولت گرگان از ۶۳۰ به ۷۲۰ مگاولت آمپر تا خرداد ماه سال جاری، بخشی از بار کردکوی توسط این پست تامین و کیفیت برق مناطق کردکوی و بندر ترکمن مطلوب باقی می ماند.

در این نشست، موسوی تاکامی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان از وزیر محترم نیرو، معاون فرزانه برق و انرژی و مدیرعامل وارسته و متخصص توانیر تقدیر کرد و عنوان کرد که اگر درایت و همت مضاعف این عزیزان نبود، امکان پیشرفت عالی این پروژه ها که همزمان اجرا می شوند، میسر نمی شد. وی دکتر مهران گلابکش را مدیری جهادی، متعهد و متخصص برشمرد و اشاره کرد که ایشان همیشه ستون و تکیه گاه صنعت انتقال و توزیع نیروی برق هستند و راهبرد ایشان در اقدامات جهادی و پشتیبانی از پروژه ها مثال زدنی است.

تاکامی اضافه کرد که هرگز در مازندران و گلستان این حجم و تعداد از خطوط انتقال و فوق توزیع برای احداث، بصورت همزمان کلنگ زنی نشده اند اما این شرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری، تاکیدات ریاست محترم جمهوری و راهبردهای مقام عالی وزارت نیرو، با بسیج یکپارچه شرکت و امکانات استان های مازندران و گلستان که با حمایت استانداران محترم بهمراه بوده است، موفق شده و پیشرفت فیزیکی پروژه ها در سطح ممتازی است. او عنوان کرد که این پروژه ها غالبا از آبان ماه ۱۴۰۱ شروع شده اند و زمان زیادی از کلنگ زنی این پروژه ها نمی گذرد اما ره یک دهه را مصمم هستیم یکساله بپیماییم و این مهم فقط در سایه رهنمودها و حمایت های وزارت نیرو شرکت توانیر نتیجه داده و می دهد.

در پایان،  تاکامی مشکل احداث خطوط انتقال و فوق توزیع در مازندران و گلستان را جدی عنوان کرد و گفت: متاسفانه ممانعت های مختلف در احداث فونداسیون و برج، توسعه شبکه در این دو استان را تحت الشعاع قرار داده است.