مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خبر داد:

رفع تنش آبی ۷۷ روستا طی یک سال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از تنش آبی در 236 روستای این استان خبر داد و گفت: در سال 98 طبق مطالعات مبتنی بر سند تامین آب پایدار در روستاهای استان از 313 روستا که دارای تنش آبی بودند با اقداماتی که تیم های کارشناسی این شرکت انجام داد تنش آبی در  77روستای استان برطرف شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، مهندس ساقی گفت:  بعد از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب ، سند تامین آب پایدار روستاهای استان آماده شد که طبق این سند۲۲ تیم فنی تشکیل و اعضای این تیم در تمام روستاهای استان حاضر شدند و وضعیت آبی روستاهای استان ، اطلاعات جمعیتی، وضعیت تاسیسات، شرایط تامین آب و..  را مورد ارزیابی مهندسی شده قرار دادند و طبق اطلاعات گرد آوری شده برای رفع کمبود آب در روستا ها پروژه های متعددی تعریف و جهت اجرا برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است .

وی با تاکید براینکه تنش آبی به مفهوم مشکل تامین آب نیست و در واقع تنش آبی به معنای کمبود میزان تولید نسبت به میزان مصرف است، ادامه داد: روستا هایی وجود دارند که قبلا از منابع آبی بهره مند بودند و با توجه به خشک سالی های اخیر، این منابع با افت شدید آب دهی مواجه شده اند و یا به کلی خشک شده اند که تامین آب این گونه روستا ها با چالش روبرو شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گفت با اشاره به این که ۱۲۶ روستا  در این استان با مشکل حاد تامین آب مواجه هستند و با تانکر آبرسانی می شوند گفت :  ۷۲۹ روستای بالای ۲۰ خانواردر استان خراسان شمالی وجود دارد، که ۶۹۳ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند و از این تعداد روستای تحت پوشش ۳۱۳ روستا دارای تنش آب بودند که با اقداماتی که انجام شد تا بحال مشکلات آبرسانی ۷۷ روستا حل و تنش آبی این روستا ها برطرف گردیده است .

وی اضافه کرد: در بخش روستایی سالانه ۱۶ میلیون مترمکعب از آب استحصال شده برای شرب در بخش دام استفاده می شود که در صورت تداوم خشک سالی ها  نگرانی ها برای تامین آب شرب در روستاهای تشدید می شود.

 وی از تمام روستا نشینان عزیز خواست تا با مدیریت مصرف آب و عدم استفاده  از آب شرب برای مصرف دام و کشت صیفی جات این شرکت را جهت ارائه خدمات بهتر یاری نمایند .