در اولین جلسه کمیته عالی ایمنی و حفاظت

رعایت اصول ایمنی در کار بدون انجام نظارت ممکن نیست

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان در اولین جلسه کمیته عالی ایمنی و حفاظت در سال 1403 با بیان اینکه رعایت اصول ایمنی در کار بدون انجام نظارت عالیه امکان پذیر نیست، افزود: به طور روزانه در این شرکت 700 تا هزار مورد صعود و فرود صورت می پذیرد و رعایت اصول نکات ایمنی می تواند ضامن سلامتی همکاران باشد.

به گزارش برقاب، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان در اولین جلسه کمیته عالی ایمنی و حفاظت در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه رعایت اصول ایمنی در کار بدون انجام نظارت عالیه امکان پذیر نیست، افزود: به طور روزانه در این شرکت ۷۰۰ تا هزار مورد صعود و فرود صورت می پذیرد و رعایت اصول نکات ایمنی می تواند ضامن سلامتی همکاران باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان در اولین جلسه کمیته عالی ایمنی و حفاظت در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه رعایت اصول ایمنی در کار بدون انجام نظارت عالیه امکان پذیر نیست، افزود: به طور روزانه در این شرکت ۷۰۰ تا هزار مورد صعود و فرود صورت می پذیرد و رعایت اصول نکات ایمنی می تواند ضامن سلامتی همکاران باشد.

سید محمد حسینی نژاد بیان داشت: انجام ۲۸ ارزیابی حضوری در مدیریت های توزیع برق شهرستان ها و برگزاری ۴۸ جلسه آموزشی در سال گذشته، نشان دهنده اهمیت نظارت و آموزش در فرآیند ایمنی در شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان است.

وی با عنوان اینکه نگاه به امور محوله باید در راستای اصلاح فرآیند انجام کار باشد اضافه کرد: سیستم نظارتی مستقر در ستاد شرکت باید به گونه ای اقدام نماید تا دغدغه همکاران عملیاتی به حداقل رسیده و این امر قطعاً موجب کاهش حوادث احتمالی در شرکت خواهد بود.

وی افزود: بروز حادثه در شرکت حتی در کمترین نرخ شدت حادثه، تمامی اکیپ و نیروهای عملیاتی شهرستان و استان را تحت تاثیر قرار می دهد و ایمن سازی محیط کار، می تواند ضامن سلامت نیروی ماهر و استادکاران عملیاتی باشد.

حسینی نژاد با ابراز ناراحتی و طلب صبر برای خانواده مرحوم پیمان عرب عامری که در حادثه روزهای پایانی سال گذشته جان با ارزش خود را نثار خدمت رسانی به مردم شریف استان نمود، یادآور شد: تجزیه و تحلیل حوادث رخ داده در صنعت برق کمترین اثر آن جلوگیری از حوادث مشابه خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به گستره فعالیت، افزایش پروژه های تبدیل سیم به کابل خودنگهدار و تعدد صعود و فرود توسط همکاران، این حادثه می تواند هر لحظه امکان تکرار داشته باشد و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، افزایش دقت نیروهای عملیاتی و نظارت بیش از پیش در سطح عالیه می تواند از جمله راه های پیشگیری وقوع اینگونه از حوادث باشد.

درادامه این نشست دبیر کمیته عالی ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان ضمن ارائه گزارش کاملی از شرح اقدامات انجام شده در راستای استقرار جامع نظام ایمنی در عملکرد پرسنل عملیاتی برای سال گذشته افزود: در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط در استان ۸۵ مورد بازدید از هر گروه عملیاتی در ماه صورت پذیرفته است که این بازدیدها منجر به اعمال جرایم ریالی برای ۸۰ نفر از همکاران به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی شده است.

حسین مهراندیش گفت: شهرستان گرمسار در سال گذشته با رکورد متوسط ۱۵۵ مورد بازدید کارشناسان و مدیران به ازای هر گروه اجرایی در ماه رکورددار تعداد بازدیدهای ایمنی و حفاظتی در استان است.

وی از انجام موارد اصلاحی مدیریتی نظیر صدور دستورالعمل اپوکسی نمودن و قیراندود کردن پایه های جدید، ایجاد کارگروه برای اجرای راه کارهای حوزه مهندسی به صورت میان مدت و بلند مدت برای پیشگیری از حوادث سقوط همراه با پایه، انجام مطالعات کامل در راستای شناسایی شبکه های با عمر بالا در سطح استان و نظارت جدی بر پیمانکاران در جهت جلوگیری از تکرار حوادث مشابه خبر داد و اضافه کرد: بخش اعظمی از حوادث ایجاد شده در صنعت برق به علت رعایت ننمودن نکات واضح ایمنی به جهت تسریع در امور است که متاسفانه عدم رعایت این نکات باعث وارد آمدن هزینه های سنگین جانی و مالی می گردد.

مهراندیش خاطرنشان کرد: در سال گذشته از تعداد بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نقاط خطر شناسایی شده در سطح استان دو هزار و ۷۴۲ نقطه خطرآفرین اصلاح و رفع عیب شده است که اشکال در قفل و بست تاسیسات توزیع برق از عمده ترین آنها بوده است.

وی تاکید داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۵ هزار و ۶۰۵ مورد نقاط خطرآفرین در فرآیند ایمن سازی و رفع عیب قرار گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: مردم فهیم استان سمنان می توانند هر گونه اشکال در ایمنی شبکه و مسائل مرتبط با آن را به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته با شماره تماس ۱۲۱ مطرح و نسبت به رفع مورد مطرح شده پیگیری لازم را به عمل آورند.