رشد ۲ هزار مگاواتی مصرف برق با جلوگیری از تغییر رسمی ساعت کشور

سخنگوي صنعت برق گفت: تغيير ندادن ساعت رسمي كشور در ابتداي سال، مصرف برق را در اوج بار 2 هزار مگاوات افرايش خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی،دکتر مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با حضور در گفت وگو ویژه خبری با اشاره به تمهیدات مورد نیاز برای عدم تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای سال اظهار کرد: اجرای تمهیدات مجلس توسط دولت علاوه بر ابلاغ به دولت نیازمند اقداماتی از سوی دستگاه های اجرایی است،یک بخشی از این تمهیدات مربوط به حوزه فناوری است، امروزه گوشی های هوشمند به صورت خودکار در ابتدای فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شوند و در پایان شهریور به حالا قبل خود باز می گردند، توقف جلو کشیدن ساعت رسمی نیاز به تغییراتی در سیستم بانکی، سرورها و شبکه حمل و نقل دارد تا اختلالی در زندگی مردم به وجود نیاید.
وی افزود: بعد از سال ۸۶ در حوزه انرژی مطالعاتی فراوانی در مرکز پژوهش های مجلس انجام شد، این مطالعات به شکل تطبیفی در وزارت نیرو نیز صورت گرفت که نتایج آن نشان داد، عدم جلو کشیدن ساعت رسمی کشور در ابتدای سال باعث افزایش تا ۲درصدی مصرف در زمان پیک مصرف و بالا رفتن یک درصدی انرژی خواهد شد که باید تمهیداتی برای جبران و تامین این میزان مصرف خصوص انجام داد.
رجبی مشهدی بیان کرد: سیستم های اندازه گیری توانیر شبکه برق را کنترل می کند و براساس روال سال های گذشته طوری تنظیم شده که به صورت خودکار تغییر ساعت را انجام می دهد و عدم تغییر ساعت رسمی باعث می شود که حجم زیادی از سیستم های سنجش انرژی باید دوباره تنظیم شود و اجرای آن در برخی از این سیستم ها بین چند هفته و تا چند ماه زمان نیاز دارد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: از طرفی باید با مراجع بین المللی و استاندارهای بین المللی نیز هماهنگی صورت گیرد تا همه این پروتکل ها انجام شود.
رجبی مشهدی با بیان اینکه به دلیل گرما و خشکسالی امسال نتوانستیم از ظرفیت کامل نیروگاه های برقابی استفاده کنیم، اظهار کرد:برای سال ۱۴۰۱وزارت نیرو تمهیدات بسیار گسترده ای را پیش بینی کرده است و در این راستا افزایش ظرفیت نیروگاه را در دستور کار قرار داده است؛برای بهره برداری از نیروگاه برقابی به سمت ذخیره سازی انرژی و استفاده از آن در تابستان حرکت کرده البته این ناترازی زیاد است و متناسب با مقدورات این کار را انجام دهیم.
سخنگوی صنعت برق بیان کرد: در مطالعات و بررسی های صورت گرفته سال ۹۹ مشخص شد، عدم تغییر ساعت رسمی تا ۲ هزار مگاوات افزایش مصرف را به دنبال داشته است که در صورت ابلاغ این قانون به دولت و وزارت نیرو باید تمهیدات لازم را اندیشیده و بررسی های لازم را انجام دهند تا از این لحاظ محدودیت نداشته باشیم البته با توضیحات سخنگوی شورای نگهبان احتمالا این مصوبه مجلس در شش ماه نخست امسال اجرایی نمی شود.
وی افزود:در مناطق گرمسیر و مناطق جنوبی با رطوبت بالا از کولرهای گازی که مصرف بالایی دارند، استفاده می شود و زمانی که ساعت به جلو کشیوه می شود، مشترکان در این مناطق از خنکای صبح استفاده خواهند کرد و ساعت اداری نیز سریع تر خاتمه پیدا می کند و وسایل سرمایشی زودتر خاموش می شوند و این کمک می کند ساعت اوج مصرف را با شرایط بهتری بگذریم.
به گفته وی؛ براساس مطالعات اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه آمریکا شمالی، کشورهایی که پهناورتر هستند تایم زون های مختلفی دارند و کشوری که پهناور است با یک ساعت رسمی اداره نمی شود و اشخاص با رفتن به ایالت های مختلف، ساعت های خود را باز تنظیم می کنند.
رجبی مشهدی افزود: در همین خصوص مطالعات تطبیقی در وزارت نیرو صورت گرفته و این الگو برای ایران نیز می تواند راهگشا باشد.
سخنگوی صنعت برق گفت: بعد از تغییر ساعت در ابتدای سال، در شش ماه دوم وضعیت به روال گذشته خود باز خواهد گشت و این فرصت وجود دارد تا تمهیدات و پیش بینی های لازم صورت گیرد.
به گفته وی در صورت عدم جلو کشیدن ساعت در ابتدای سال میزان مصرف در ساعت اوج مصرف بیش از ۲ درصد افزایش مصرف و ۸ دهم درصد افزایش انرژی خواهیم داشت.