در نشست با اعضای انجمن تولیدکنندگان سیمان کشور مطرح شد؛

رشد برق تحویلی به مشترکان سیمان بیشتر از سایر مشترکان صنعتی انرژی بوده است

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: رشد دریافت انرژی مشترکان سیمانی در تابستان ۱۴۰۲ بیشتر از سایر مشترکان صنعتی انرژی بر کشور بوده است.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران  در نشستی که با حضور وزیر محترم نیرو و اعضای انجمن تولید کنندگان صنعت سیمان برگزار شد هدف از این نشست را مرور اقدامات انجام شده در حوزه تامین انرژی صنعت سیمان در سال ۱۴۰۲ و بررسی برنامه های تامین انرژی این صنعت ، برای دوره اوج بار ۱۴۰۳ عنوان کرد.
سخنگوی صنعت برق ضمن تشکر از همکاری بسیار خوب صنعت سیمان کشور که موجب پایداری شبکه برق کشور و تامین انرژی بیشتر برای آنها شد گفت : شاهد شاخص های خوبی در این بخش بودیم.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به گرمای بی سابقه تابستان امسال گفت : تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم و گرما از دو جهت قابل بررسی است،اول اینکه افزایش دمای حدود ۱/۵ تا ۲ درجه ای را در اکثر استانها شاهد بودیم و در محدوده گنبد حرارتی که ۸ کشور اطراف ایران را شامل می شود موجب رشد مصرف برق کم سابقه ای به ویژه در مرداد و شهریور شد.
رجبی مشهدی با بیان اینکه ویژگی تابستان امسال طولانی بودن مدت گرما و ماندگاری و بالا بودن دما تا پایان شهریور ماه گفت: در ۴ ماه گرم سال رکورد مصرف برق در زمانهای اوج بار چندین نوبت شکسته شد و به ویژه در شهریور ماه این رشد در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بوده است و حتی شاهد نیاز مصرف بیش از ۷۲ هزار مگاوات در هفته های ابتدایی شهریور ماه بودیم.
وی ادامه داد: عدد اوج بار ما به ۷۳ هزارو ۴۶۳ مگاوات رسید و حدود ۵/۷۷ % رشد داشتیم و رشد متعارفی که در ۱۰ سال داشتیم حدود ۴/۶ ٪ بوده است که این میزان رشد مصرف ۴۰۰۹ مگاوات افزایش مصرف را نشان می دهد که نیاز به احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه دارد که اگر بخواهیم صرفا با احداث نیروگاه جبران شود نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است تا بتوانیم این نیاز مصرف را پاسخ دهیم.
رجبی مشهدی با اشاره به ۱۴۰ اقدام عملیاتی که به دستور وزیر نیرو تدوین شد اشاره کردو گفت: موضوع جا به جایی بار در بخش صنعت و پاداش صرفه جویی در بخش خانگی و مدیریت مصرف بخش اداری به تامین برق پایدار کمک بسیاری نمود.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد : در برخی مناطق (سمنان ، زنجان ،سیستان، خراسان، یزد و تهران )رشد بیش از ۸ درصدی را شاهد بودیم در حالی که رشد متعارف استانها بین ۳ تا ۵ ٪ می باشد که نشان از رشد مصرف بسیار سنگین امسال نسبت به سال گذشته است
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد : رشد دریافت انرژی مشترکان سیمانی بیشتر از سایر مشترکان صنعتی انرژی بر کشور بوده است. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص انرژی دریافتی صنایع در هفته گذشته گفت : سیمان ۶/۵ درصد فولاد ۳/۹ درصد و کل مشترکین انرژی بر ۳/۸ درصد انرژی بیشتری نسبت به هفته مشابه سال گذشته دریافت کردند .
رجبی مشهدی در پایان به آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیین نامه صنایع انرژی بر کشور موظف هستند حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که اقدامات بسیار خوبی در این زمینه آغاز شده و عملیات اجرایی ۵۶۰۰ مگاوات آن نیز شروع شده و اگر هم پیشنهادات مشارکتی در حوزه سیمان ارائه شود قطعا به تامین انرژی پایدار بیشت ی برای صنعت سیمان کشور کمک خواهد کرد.