دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با شهردار کلانشهر تبریز

مدیرعامل آبفای استان جهت هم اندیشی و بررسی مشکلات کلانشهر تبریز در حوزه آب و فاضلاب و گسترش همکاری دو طرفه برای رفع مشکلات موجود با شهردار تبریز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دفتر روابط عمومی شرکت آبفای استان، مهندس خانی، در این جلسه ضمن تبریک انتخاب شهردار تبریز گفت: هم اکنون با ۸۶ درصد خط پوشش، دومین شهر کشور از نظر توسعه فاضلاب هستیم.

رئیس هیئت‌ مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان مساعدت دولتی خواهیم گرفت و امیدوارم در دوره فعلی مدیریت شهری، مسئله فاضلاب را جمع بندی کنیم.
وی تصریح کرد: تعامل و هم‌افزایی در راستای حل مشکلات موجب پیشرفت امور و کسب رضایت شهروندان و حل مشکلات آنها خواهد شد.
مهندس خانی با اشاره به ادامه اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب اظهار کرد: رشد و گسترش شهر و تکمیل نشدن برخی زیرساختها باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مردم و همچنین دستگاه‌های متولی مربوطه نظیر شرکت آب و فاضلاب شد اما این شرکت تمام توان خود را برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در بخش آب و فاضلاب بکار می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: در حال حاضر ۱۴ شهر استان دارای شبکه فاضلاب می باشد که شهر تبریز با ۸۶ درصد بالاترین میزان شبکه را دارا می باشد  و دومین کلانشهر ایران در توسعه شبکه فاضلاب می باشد.
مهندس خانی در خصوص اقدامات زیست محیطی شرکت آب وفاضلاب استان در کلانشهرتبریز تاکید کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب اصلی تبریز از جمله اقدامات بارز و شاخص در این زمینه است که  از سال ۸۰ شروع به کارکرده است و فازدوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز که جزء بزرگترین تصفیه‌خانه های در حال ساخت کشوراست و فاضلاب یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ با قراردادی به مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است تاکید نمود سویل بخش مایع بیش‌ از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.
رئیس هیئت‌ مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی مزایای فاز دوم تصفیه خانه را انتقال پساب آن برای مصارف صنعتی و همچنین دریاچه ارومیه دانست و گفت: این امر در احیای دریاچه سهم بسزایی خواهد داشت.
مهندس خانی افزود: در برخی از مناطق کلانشهر تبریز سال ها به دلیل مشکلات اداری و شهرسازی مجوز احداث شبکه فاضلاب داده نمی شد که اخیرا” با مساعدت مسئولان مربوطه کارهای اجرایی آن مناطق را شروع خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اظهار کرد: در مناطق کم برخوردار نیز پیگیر برخی مشکلات شبکه فاضلاب هستیم تا مردم آن مناطق نیز در رفاه کامل باشند.
وی ادامه داد: روی هم رفته وضع تولید آب دراستان خوب است اما مصرف هم باید مطابق با استاندارد های در نظر گرفته شده باشد و فرهنگ سازی مناسبی نیز برای مصرف آب داشته باشیم.
رئیس هیئت‌ مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست که می تواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد.
مهندس خانی ادامه داد: همزمان با انتقال آب ارس به تبریز اصلاح شبکه ها هم انجام خواهد شد تا هدررفت آب از شبکه ها را به حداقل برسانیم.
وی در مورد کیفیت آب نیز خاطرنشان کرد: یک آزمایشگاه مرجع با دستگاه ها و تکنولوژی بالای شبانه روزی در حال رصد هستند که بهترین آب شرب را به دست مردم برسانند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به رینک انتقال آب به تبریز گفت: متولی این امر شرکت آب منطقه ای می باشد که در صورت اتمام آن و با زون بندی های انجام داده شده مشکل کمبود فشار آب نیز حل خواهد شد.
شهردار تبریز هم در این جلسه ضمن تشکر از تلاشهای صورت گرفته، بر ادامه همکاری با شرکت آبفای استان تأکید کرده و خواستار تسریع در انجام پروژه‌ها و حضور بیشتر شرکت آبفا در فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی مربوطه شد.
یعقوب هوشیار افزود: برخی از پروژه‌های شهری ما درگیر تأسیسات زیرزمینی آب و فاضلاب هستند که عملیات اجرایی پروژه را به تأخیر انداخته است.
وی تصریح کرد: پروژه‌هایی همچون مسیرگشایی ۶۵ متری خاوران و تقاطع غیرهمسطح رسالت-دیزل‌آباد معضل تأسیسات آب و فاضلاب دارند که نیازمند تعامل و هماهنگی برای رفع آنها است.
شهردار تبریز اضافه کرد: تلاش داریم با هماهنگی آب و فاضلاب استان و رفع تأسیسات زیرزمینی این شرکت در پروژه‌های شهری، روزشمار افتتاح این پروژه‌ها را نیز اعلام کنیم.
تهاتر مطالبات طرفین از همدیگر و بحث تعیین تکلیف سالن تازه‌تأسیس شرکت آب و فاضلاب در خیابان آبیاری و عوارض ساخت آن و بررسی توافق چهارگانه طرفین در خصوص زمین تصفیه‌خانه واقع در شهرداری منطقه ۹ مسائلی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.