دولت تامین آب پایدار برای سیستان و بلوچستان را با جدیت دنبال می‌کند

استاندار سیستان و بلوچستان در جریان بازدید از روند پیشرفت طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان، از اقدامات متعدد دولت در چند جبهه برای تامین آب نقاط مختلف این استان خبر داد و گفت: تأمین آب پایدار برای ساکنان سیستان و بلوچستان به صورت جدی دنبال می‌شود.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، ، “محمد کرمی” در جریان این بازدید که با همراهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفت، بیان کرد: با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان از نظر آبی و با وجود هزینه‌ بر بودن اجرای طرح‌های آبرسانی، اقداماتی در چند مرحله و سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تامین آب پایدار برای سیستان در حال انجام است.

وی، تأمین آب منطقه سیستان و شهر زاهدان را از طرح‌های اولویت‌دار دولت اعلام و اضافه کرد: با وجود همه تنگناهای اجرایی تاکنون هیچ بخشی از پروژه‌ها تعطیل نشده که نشان از توجه متولیان به این امر مهم است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به پیگیری جدی حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبرسانی در منطقه باعث نمی‌شود که پیگیری حق‌آبه از دستور کار دولت خارج شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این که پیگیری حق آبه به قوت خود باقی است، همه برای تأمین آب شرب سیستان از سایر منابع آبی، پای کار هستند و طرح‌هایی در نقاط مختلف در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

کرمی، با اشاره به اجرای بزرگترین طرح آبرسانی در حوزه روستایی کشور نیز گفت: این استان بالاترین تعداد روستاهای قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داده و از شروع طرح تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع اجرا شده است.

به گفته وی، در قالب اعتبارات محرومیت‌زدایی قرار است مشکل آب شرب هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان برطرف شود که امیدواریم تا پایان کار دولت سیزدهم این طرح نیز تکمیل و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم دولت در این استان گفت: شیرین‌سازی آب دریا در بسیاری از کشورها رایج بوده و یکی از ظرفیت‌های تأمین آب محسوب می شود، انتقال آب از دریای عمان طرحی کاملا پایدار بوده که در راستای اجرای آن تاکنون ۳ کارگاه در بخش لوله‌گذاری ایجاد شده و در حال تجهیز است.

وی ادامه داد: در همین راستا چهار کارگاه دیگر هم به زودی شروع به فعالیت خواهد کرد و علاوه بر این احداث آبگیر در سواحل مکران در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه تأمین آب پایدار مستلزم منابع آبی پایدار است، ابراز امیدواری کرد: با تکمیل کلیه طرح‌های آبرسانی مسیر توسعه سیستان و بلوچستان هموار شود و دیگر نگرانی درباره منابع آبی و خدمات‌رسانی پایدار وجود نداشته باشد.

مقام عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص امیدآفرینی افزود: وظیفه داریم ضمن این که همیشه برای خدمت رسانی به مردم حاضر باشیم، با تبیین خدمات نظام جمهوری اسلامی امید را به جامعه تزریق کنیم.