مدیرعامل شرکت اب وفاضلاب استان هرمرگان گفت:

آبفا هرمزگان در هر نقطه ای از استان که منابع آبی پایدار باشد برای تامین نیازآب پروژه اجرا میکند

 به گزارش پایگاه خبری برقاب، عبدالحمید حمزه پور در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی گفت:آبفا در هر نقطه ای از استان که منابع آبی پایدار باشد از اجرای آن دریغ نخواهد کرد و برای تامین نیاز آنها پروژه اجرا می کند.

وی در ادامه جلسه عنوان کرد:هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی و عدم منابع پایدار آبی با کمبود آب مواجه است و آبفای استان برای تامین این نیازها از ظرفیت شیرین سازی آب دریا و رودخانه ها بهره گرفته و همچنان در حال توسعه ظرفیت ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: ۴۱ سایت نمک زدایی با ظرفیت ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز در سراسر هرمزگان نیاز آبی بخشی از مناطق استان را تامین می کنند که در تلاش هستیم برای رفع کمبود ها ۱۱ سایت دیگر را نیز به ظرفیت ۳۴ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید آب هرمزگان اضافه کنیم.

حمزه پور ادامه داد، سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرفا از طریق خرید تضمینی آب شیرین کن ها آب مورد نیاز مشترکین را تامین کردیم.

وی افزود: به دلیل قیمت بالای تولید، انتقال و توزیع آب شرب به ویژه آب شیرین کن ها لزوم مصرف بهینه را بیش از پیش کرده است و انتظار داریم رسانه ها در این زمینه آبفا را در فرهنگ سازی مصرف بهینه یاری کنند.

حمزه پور گفت:«از آنجا که در برخی روستاها هیچ گونه منابع آبی پایداری وجود ندارد و آبرسانی به آن نیازمند صرف اعتبار بالایی است ناگزیر به آبرسانی سیار هستیم تا بتوان نیاز آبی ساکنان مناطق دوردست را تامین کرد.

وی در ادامه عنوان کرد:در حال حاضر ۴۷ درصد کل ظرفیت آب شیرین کن های کشور در هرمزگان تولید می شود که با اضافه شدن ظرفیت های جدید هرمز، پارسیان، چارک و کوخرد، سهم هرمزگان از آب تولیدی،اب شیرین کن ها به ۶۱ درصد کل کشور می رسد که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: در بخش خط انتقال، نیازمند توسعه و بازسازی ۲۵۱ کیلومتر از خط انتقال شهری و سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال روستایی هستیم که در مجموع اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می طلبد.

حمزه پوردر ادامه تشریح کرد:  سیریک، قشم، بخش رویدر مناطق شرقی و غربی جاسک از جمله مناطقی هستند که با کمبود بیشتری در تامین آب مواجه هستند که آبفا با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در تلاش است تا آب این مناطق را تامین کند؛ در جاسک نیز با توسعه خط انتقال آب روستاها، از سد جگین تامین خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: تاکنون خبرهای خوبی از اجرای پروژه های شهرستان خمیر داده ایم که با اجرای آن تقریبا کل این شهرستان از خط انتقال آب شیرین کن خلیج فارس بهره مند خواهند شد.

حمزه پور در ادامه به خط انتقال آب شیرین کن خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این اتفاق امسال رخ خواهد داد و روستاهای شمال بندرعباس از نعمت آب شرب پایدار دست می یابند.