مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد:

جهاد آبرسانی باعث رضایت مندی عمومی در کشور شده است

با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گردهمایی مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور به میزبانی شرکت های آب و فاضلاب استان خراسان رضوی و مشهد در تالار شیخ طبرسی (ره) بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی حرم مطهر حضرت رضا (ع)برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در این گردهمایی بیان کرد: در بحث جهاد آبرسانی، چهار گروه مخاطب شامل مدیران عامل، معاونین آب و مدیران جهاد آبرسانی، مجریان جهاد آبرسانی و تولیدکنندگان در بحث تامین مصالح پروژه های جهاد آبرسانی حضور و فعالیت دارند.
“سید ابراهیم علوی” افزود: با اشتراک دیدگاه های اجرایی در این همایش سه روزه برنامه ریزی منسجم برای پیشبرد هر چه بهتر پروژه ها توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تدوین شد .
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور هم در سخنانی   سال ۱۴۰۱  را به لحاظ شرایط اقلیمی ،تامین منابع مالی  و کاری سخت توصیف و از سقایی به عنوان خدمتی ارزشمند و با قداست در نزد خداوند یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به هزینه های بالای تولید، انتقال و توزیع آب ،  اجرا و توسعه سیستم های تله متری ضروری است و مدیران عامل شرکت ها می بایست نسبت به نصب و توسعه سیستم های تله متری و هوش مصنوعی در صنعت آب و فاضلاب اقدام کنند.
“اتابک جعفری” با ضروری خواندن مدیریت بهره برداری از منابع آب افزود: با توجه اینکه مدیران آبفا،  سیاست گذار آب و فاضلاب هستند، بحث اقتصاد آب را باید بطور جدی در دستور کار قرار دهند.
وی گفت: ۵۶ درصد مشترکین کمتر از الگوی تعریف شده مصرف آب دارند که در هر دوره تنها ۱۰ هزار تومان بابت مصرف آب می پردازند.
وی با بیان اینکه  مدیران لازم است در این زمینه آسیب شناسی کنند متذکر شد: ۳۰درصد افزایش درآمد ناشی از اصلاح تعرفه های آب مشکلات موجود را رفع نخواهد کرد.
“جعفری” تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع چالش ها را ضروری دانست و استفاده از پساب در تولید به جای آب شرب را یادآور شد و ابراز کرد: تا زمانی که آب ارزان قیمت در اختیار صنایع قرار داده شود، واحدهای تولیدی تمایلی به استفاده از پساب نخواهند داشت. وی با بیان اینکه آب و فاضلاب به لحاظ سیستمی از پتانسیل های زیادی برخوردار است گفت: یکی از ایرادات جدی به آبفا، پرت شبکه اعم از ظاهری و واقعی است در صورتی که با اصلاح شبکه و درآمدزایی از این ناحیه، می توانید برنامه های خود را عملیاتی کرده و پیش ببرید.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به جهاد آبرسانی اشاره و بر رعایت کیفیت در کنار سرعت در اجرای پروژه ها تاکید و خاطر نشان کرد: در حالی که این طرح ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی توانسته به عنوان یک طرح عدالت محور، رضایت مندی عمومی به ویژه در روستاها را در پی داشته باشد.
معاون نظارت و راهبری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورهم در این مراسم اظهار داشت: شرایط اقلیمی و وضعیت خشکسالی به نحوی پیش رفته که بیش از ۲۷۰ شهر کشور در شرایط تنش آبی قراردارد و در این راستا با تدابیر خوب و اعتبارات تخصیص داده شده به بخش روستایی ،  اتفاقات خوبی در تامین آب روستاها رخ داده است.
هاشم امینی افزود: درسنوات گذشته پروژه های پیشگیری از تنش آب به جهت تامین و افزایش تاب آوری تعریف شده است تا از طریق اجرای این پروژه ها، تابستان را بدون مشکل تامین آب سپری کنیم.
وی با اشاره به پروژه های اضطراری  حوزه آب  گفت: پیگیری و اجرای پروژه های اضطراری تامین آب باید بطور جدی در دستور کار مدیران عامل قرار گیرد و به جهت کاهش مشکلات حوزه آب سیار ۲۴ دستگاه تانکر خریداری شده که پس از تجهیز به ناوگان آبرسانی سیار اضافه می شود.
امینی با تاکید بر کاهش آب بدون درآمد توسط شرکت های آب و فاضلاب گفت: با توجه به تعهد آبفا به سازمان مدیرت و برنامه ریزی  می بایست سالی ۵ درصد از میزان آب بدون درآمد کاسته شود که یکی از راهکارهای ساده دستیابی به این هدف، زون بندی و مدیریت فشار شبکه است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین فاکتورهای مهم صنعت ، بخش فاضلاب و تصفیه خانه های فاضلاب است عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۶۰ تصفیه خانه فاضلاب در کشور وجود دارد و ۵۰ تصفیه خانه فاضلاب در حال ساخت می باشد.
وی توجه به سامانه CRM و مرکز پایش ملی و کیفیت آب و بازتاب های ملی و حتی فراملی را مورد تاکید قرار داد که در این راستا به جهت اهمیت موضوع ، بخش کنترل کیفی زیر نظر مدیران عامل قرار گرفته است.

معاون نظارت و راهبری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ایجاد و برقراری سامانه های تله متری، اسکادا و مدیریت فشار را از الزاماتی دانست که حتما باید در کل صنعت آب و فاضلاب اجرایی شود .
در این گردهمایی حسین محمدی مجری طرح محرویت زدایی جهاد آبرسانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گزارش از اقدامات انجام شده طرح در قالب قراردادهای منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در استان های سراسر کشور را ارائه داد و حسین اسماعیلیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در باره وضعیت آب شرب مشهد و اقدامات شاخص انجام شده در حوزه آب و فاضلاب  مطالبی بیان کرد.

برقاب،پایگاه خبری صنعت آب وفاضلاب و برق

جهت دانلود نشریه برقاب ویژه نامه بهمن ماه (دهه فجر)۱۴۰۱ اینجا کلیک کنید