جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS در سازمان آب و برق خوزستان

مدیر HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان آب و برق خوزستان از جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS موجود در سایت شرکت­های بهره­ بردار تاسیسات آبی سازمان آب و برق خوزستان جهت امحاء خبر داد.

به گزارش برقآب، مدیر HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان آب و برق خوزستان از جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS موجود در سایت شرکت­های بهره­ بردار تاسیسات آبی سازمان آب و برق خوزستان جهت امحاء خبر داد.

موضوع اول: توجیه و ضرورت جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS

PCBs یا بیپنتیل کلراید ها، ترکیبات شیمیایی سمی هستند که در بسیاری از موارد برای عایق بندی و ایزولاسیون در تاسیسات برقی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. با افزایش آگاهی ها درباره خطرات احتمالی این ترکیبات برای سلامتی انسان و زیست محیطی، اقداماتی برای ممنوعیت استفاده از آنها صورت گرفته است. سازمان آب و برق خوزستان با درک دقیق از خطرات احتمالی و تشدید مقررات زیست محیطی، تصمیم به جمع­ آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS موجود در سایت شرکت­های بهره­ بردار تاسیسات آبی خود گرفته است.

موضوع دوم: مبنای قانونی جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS

دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو درباره پیگیری موضوع مدیریت پسماند توسط دفاتر HSE و مصوبات کارگروه ملی مدیریت پسماندها در اوایل سال ۱۴۰۱، مبنای قانونی برای مدیریت راهبردی پسماندهای حاوی PCBS در سازمان آب و برق خوزستان فراهم کرده است. این قوانین و مقررات با همکاری سازمان حفاظت محیط­زیست و معاونت­های مرتبط اجرا شده و عملیات جمع­ آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS به تمامی شرکت­های طرف قرارداد به صورت قانونی و پس از جمع­ بندی اطلاعات صورت گرفته است.

موضوع سوم: محل و زمان عملیات جمع ­آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS

عملیات جمع­ آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS در سازمان آب و برق خوزستان توسط شرکت معتمد سازمان محیط ­زیست کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است. این عملیات در مرداد ماه سال جاری انجام شده است. پسماندهای مورد نظر در محدوده عملیاتی شرکت­ های آب جنوب شرق، غدیر، دز، مسجدسلیمان و عباسپور مشخص شده است.

موضوع چهارم: تاثیرات محیطی و اجرای برنامه های آینده

جمع­ آوری و انتقال پسماندهای حاوی PCBS در سازمان آب و برق خوزستان یک اقدام موثر در جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از اثرات نامطلوب این ترکیبات بر سلامتی انسان و تخریب چرخه زیست آب است. طبق تصمیمات مدیریت HSE سازمان آب و برق خوزستان، برنامه های آینده نیز برای مدیریت پسماندهای حاوی PCBS و سایر ترکیبات شیمیایی خطرناک در سازمان تدوین شده است. این برنامه ها به منظور کاهش استفاده از این ترکیبات و جایگزینی آنها با مواد کم خطرتر، آموزش های منظم به پرسنل در خصوص رعایت اصول بهداشت و ایمنی و فراهم کردن شرایط مناسب جهت دفن و دیگر روش های اتمام پسماند ها انجام می شود.