در پنجاهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان مطرح شد؛

جلسه شورای حفاظت منابع آب زنجان برگزار شد

پنجاهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان،به ریاست معاون امورعمرانی استانداری زنجان و با حضور اعضای این شورا و سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان بعنوان دبیر شورای حفاظت منابع آب استان امروز 20 اسفند در محل سالن امام علی (ع) استانداری برگزار شد.

پنجاهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان،به ریاست معاون امورعمرانی استانداری زنجان و با حضور اعضای این شورا و سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان بعنوان دبیر شورای حفاظت منابع آب استان امروز ۲۰ اسفند در محل سالن امام علی (ع) استانداری برگزار شد.

به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در ابتدای این جلسه، اکبر باقری سرپرست این شرکت با قرائت دستورکار جلسه با عناوین؛ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای استان در خصوص سیمای منابع آب استان و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان ، ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای در خصوص استقرار و فعالیت اکیپ های گشت و نظارت منابع آب استان در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ ،ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی در خصوص اراضی پایاب سد گلابر و ارائه گزارش شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص مشکلات اجتماعی موجود در استفاده از چاه موقت شرکت فولاد آندیا برای جبران کم آبی مجتمع غواصان دریادل است عنوان داشت: علیرغم بارش هایی که داشتیم، باید در مصرف آب دقت بیشتری نماییم چون خشک ترین پاییز پنجاه سال گذشته را تجربه کردیم.

باقری افزود: مجموع بارندگی ها در استان زنجان تا ۲۰ اسفندماه سال جاری حدود ۱۱۱  میلیمتر و در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۵۰ میلیمتر بود.

سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: میزان بارندگی های زنجان از ابتدای شروع سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱تا ۲۰ اسفندماه نسبت به سال آبی گذشته حدود  ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی به وضعیت سدهای استان نیز اشاره کرد و اظهارکرد: سد تهم که تامین کننده آب شرب شهر زنجان است، امسال ۱۶ درصد از مخزن آن پر می باشد که سال گذشته در این تاریخ ۳۲درصد آب در مخزن این سد موجود بود.

وی در خصوص سد گلابر گفت: این سد۴۲ درصد پر است که نسبت به سال گذشته که ۵۶ درصد آن پر بود حدود ۲۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان ادامه داد: حجم مخزن سد کینه ورس نیز ۴۹ درصد است که این میزان سال قبل ۷۵ درصد بوده و حدود ۳۴ درصد منفی است.

باقری افزود: حجم آب سد تالوار ۲۳ درصد پر است و حجم کل مخزن این سد۵۰۰ میلیون متر بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد کاهش را نشان میدهد.

وی در ادامه به برنامه و عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی و برش استانی ابلاغی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا علی رغم کمبود اعتبارات لازم ،تامین ۲۱گروه گشت و بازرسی در استان، پر و مسلوب المنفعه نمودن تعداد ۳۱۰ حلقه چاه غیرمجاز تاکنون با حجم صرفه جویی حدود ۷ میلیون مترمکعب ، توقیف  دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیرمجاز ۲۸۰ مورد تاکنون و درنهایت نصب کنتورهای حجمی هوشمند به تعداد۲۱۰ دستگاه از اقدامات مهم این شرکت در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: گروههای گشت و بازرسی بصورت شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی با شیفت بندی صورت گرفته اقدام به کشت زنی در مناطق حوزه استحفاظی خود خواهند کرد.

در ادامه، ریاست سازمان جهاد کشاورزی اقدام به ارائه گزارش در خصوص اراضی پایاب سد گلابر نمود و گفت:هدف از حضور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اراضی پایاب این سد افزایش بهره وری مزارع،ورود دانش فنی به مزارع و کنترل کشت های صورت گرفته و پایش آنها با حضور بموقع در این مراتع است.

حسنی، جلوگیری از مهاجرت کشاورزان ،ترویج کشاورزان به رعایت الگوی کشت و تشکیل تعاونی های آب بران را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان نظام مهندسی عنوان نمود.

در پایان،شعاعی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان با اشاره به بارندگی های صورت گرفته گفت: جمع آوری و جلوگیری از خروج این رواناب ها از استان بایستی در اولویت قرار گیرد.

وی آبخوان داری و آبخیزداری را برای منطقه ضروری دانست و تاکید کرد کارهای زیادی است که باید در این حوزه انجام گیرد.