جلسه بررسی ابعاد فنی تابلو کنتور برای طرح تجمیع کنتورهای مشترکین کل کشور در برق مشهد

 جلسه بررسی ابعاد فنی تابلو کنتور برای طرح تجمیع کنتورهای مشترکین با حضور مهندس صمدی مدیر دفتر طرح کاهش تلفات شرکت توانیر و جمعی از مدیران شرکتهای توزیع برق (خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و ... ) در شرکت توزیع نیروی برق مشهد برگزار گردید.

به گزارش دفتر روابط عمومی مهندس رمضانی مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت شهید سردار سلیمانی گفت: توزیع برق مشهد با داشتن کارکنان پرتلاش، علاقمند و کاربلد همواره تمامی تلاش خود را به کار بسته که بهترین خدمات را به مشترکین خود ارائه نماید.

وی گفته: توزیع برق مشهد حدود ۱۰ سال پیش اقدام به ترسیم و چشم انداز +۱۴۰۵ کرده و تمامی منابع و فعالیت های خود را در همین راستا برنامه ریزی و اجرایی کرده است.

در حال حاضر میزان SAIDI  ۷۰دقیقه برای هر مشترک درطول سال می باشد و با توجه به اقدامات بسیار خوب و بخش مشترکین تمامی خدمات به صورت غیرحضوری به متقاضیان و مشترکین ارائه می گردد و مشترکین برای اخذ خدمات به شرکت مراجعه نمی کنند و خدمات خود را به صورت الکترونیکی دریافت می کنند و درخصوص کاهش تلفات امید است با روند اقدامات انجام شده در بحث هوشمندسازی تلفات شرکت در سال  هدف به ۵% برسد.

مهندس رمضانی ضمن تشریح اقدامات هوشمندسازی در شهر مشهد گفت:

در حال حاضربیش از ۷۰۰۰ تابلو کنتور روشنائی معابر در سطح شهر هوشمند شده وبا توجه به اینکه در شهر مشهد حدود۹۰۰۰کنتور روشنایی معابر وجود دارد امید است با تلاش کارکنان و پیگیری های انجام شده تمامی کنتورهای معابر هوشمند گردد.

وی اظهار داشت: با اجرای این پروژه مهم این امکان فراهم خواهد شد که بدون هیچگونه محدودیتی برای مشترکین خانگی و صنعتی در مواقع لزوم حدودا ۴۰مگاوات مدیریت بار صرفه جویی انجام شود.

همچنین پروژه هوشمندسازی برای چاه های کشاورزی حدوداً ۲۵ مگاوات اجرایی شده است که استعداد آن را خواهیم داشت تا سقف ۳۵ مگاوات آن را توسعه دهیم.

مدیرعامل برق مشهد گفت: اولین شرکتی هستیم که مناقصه ۱۰هزار کنتور هوشمند را برگزار کرده ایم که با توجه به روند کار و تأمین کنتورهای موردنظر در حال حاضر حدوداً روزی ۱۵۰کنتور AMI برای مشترکین موردنظر نصب می گردد .

در ادامه مهندس صمدی مدیر دفتر طرح کاهش تلفات شرکت توانیر ضمن قدردانی از میزبانی برق مشهد اظهار داشت:

جلسه امروز یکی از مهم ترین جلساتی است که در سطح صنعت برق برگزار گردد و تمامی ارکان صنعت برق کشور همراه و پشتیبان تصمیمات این جلسه خواهد بود وقطعاً مصوبات این جلسه می تواند ضوابط معین و مهمی برای هوشمندسازی باشد.

وی گفت: در این جلسه باید با دقت و حساسیت خاص تمامی جزئیات، مراحل عملیات فنی و مهندسی کار را مدنظر گرفته و مصوبات به درستی تنظیم و برای کل کشور تدوین گردد.

مهندس صمدی اضافه کرد : خوشبختانه از سال ها قبل توزیع برق مشهد اقدامات بسیار خوبی برای هوشمندسازی و نصب کنتورهای AMI انجام داده است که نقطه عطفی در سطح کشور محسوب می شود.

که با توجه به تجربیات بدست آمده در این شرکت می توان مدلی ایده آل برای تمامی شرکت های توزیع برق کشور ترسیم کرد.

پس از ایشان دکتر قاسم پور مجری طرح تلفات توزیع برق مشهد درخصوص اجرای روند هوشمند سازی در برق مشهد گفت: شرکت در استفاده از ظرفیت قانونی بند “د” تبصره ۱۵ از ابتدای سال بیش از ۵۰۰۰ کنتور هوشمند سه فاز AMI برای مشترکین پراکنده نصب کرده است که امیدواریم این حجم تا پایان سال به بیش از ۱۲۰۰۰ کنتور افزایش یابد. ایشان افزودند این کنتور را در تابلوهای تک و یا چهار کنتوره خارج از ملک مشترک و بر روی پایه های شبکه برق نصب می شوند که مزایائی زیادی را من جمله کاهش دستکاری ها و سرقت برق، کاهش هزینه های بازرسی و نگهداشت  را بدنبال دارد.

وی گفت: این شرکت در تکمیل پروژه بند “د” تبصره ۱۵ در نظر دارد بخشی از سهمیه ابلاغی کنتورهای ریلی فهام ۲ را به منظور تجمیع لوازم اندازه گیری مشترکین پراکنده در تابلو کنتورها از طریق مناقصات تأمین و تا پایان سال نصب نماید. در این خصوص با کمک معاونت مهندسی و استفاده از ظرفیت پیمانکاران مشخصات فنی تابلوها با چیدمان مختلف تهیه شده است که  به منظورجمع بندی نظرات کارشناسان در جلسه ارائه گردید.

در پایان جلسه حاضرین از طرح های متنوع تابلوهای کنتور و تابلوهای توزیع در محل شرکت  سازنده بازدید و سپس به صورت میدانی نیز از طرح های متنوع خارج نمودن لوازم اندازه گیری در سطح شهر بازدید کردند.