برای نخستین بار در کشور؛

جعبه دنده سرعت بالای توربین‌های گازی نیروگاهی بومی‌سازی شد

مديرعامل شركت توليد نيروي برق خراسان گفت: جعبه دنده سرعت بالای توربین‌های گازی نیروگاهی برای نخستین بار توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی و بر روی واحد آلستوم نیروگاه گازی قاین نصب شد.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، هاشم مرتضوی با اعلام این خبر گفت: جعبه دنده آسیب دیده واحد آلستوم نیروگاه گازی قاین با توان نامی ۲۵ مگاوات و نرخ تبدیل سرعت ۵۱۰۰ به ۳۰۰۰ دور در دقیقه توسط متخصصان داخلی با روش مهندسی معکوس برای نخستین بار در کشور ساخته شد و پس از انجام آزمایش‌های مختلف، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی با بیان این که واحدهای نیروگاه‌های گازی موجود در کشور از عمر طولانی برخوردار هستند، افزود: این موضوع باعث افزایش تعداد خرابی قطعه‌های نیروگاه می‌شود و چون کارخانه‌های سازنده، تولید این واحدها را از دستور کار خارج کرده‌اند، قطعه‌های مورد نیاز را فقط به‌صورت سفارش ساخت تامین می‌کنند که باعث افزایش بسیار زیاد قیمت تمام شده می‌شود که افزون بر مشکل تامین مالی، مشکلاتی مانند تحریم‌ها هم تامین قطعه را با چالش روبه‌رو می‌کند. بنابراین استفاده از توان متخصصان داخلی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد.
مریم ستوان، معاون فنی مهندسی شرکت تولید نیروی برق خراسان هم‌ در مورد فناوری ساخت جعبه دنده گفت: فناوری ساخت جعبه دنده‌های سرعت بالا- توان بالا به دلیل شاخصه‌های فنی و تخصصی خاص، تنها در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورها قرار دارد. اما گستره‌ی استفاده‌ از آن در صنعت بسیار وسیع است و در صنایع مختلفی مانند نیروگاه، سیمان، نفت، پتروشیمی، خودروسازی و بسیاری از صنایع بزرگ کاربرد دارد.
وی ادامه داد: بنابراین ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه ساخت این نوع از جعبه دنده‌ها، بازار بزرگی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. برخی از نیروگاه‌ها در حال حاضر نیازمند جعبه دنده هستند و فناوری ساخت و دانش ایجاد شده این نوع از جعبه دنده‌ها می‌تواند در راستای پروژه‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.

نصب جعبه دنده ساخته شده با اعتماد به دقت و دانش متخصصان داخلی

معاون فنی و مهندسی شرکت تولید نیروی برق خراسان با اشاره به اهمیت ساخت جعبه دنده سرعت بالای واحد آلستوم نیروگاه گازی قاین گفت: اگر چه پروژه‌ انجام شده صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی به دنبال داشت اما موضوع مهم‌تر این است که در انجام این پروژه‌ها نه فقط هزینه‌های تمام شده بلکه دستیابی به توانمندی‌ها و دانش فنی و فناوری که کشور را بی نیاز می‌کند در اولویت نخست قرار دارد.
وی اضافه کرد: جعبه دنده ساخته شده روی یکی از قدیمی‌ترین واحدهای در حال کار نصب شد و اگر چه در ابتدا نگرانی‌هایی در مورد عملکرد قابل قبول قطعه‌ ساخته شده وجود داشت اما با اعتماد به دقت و دانش متخصصان داخلی این کار انجام شد و پس از زیر بار قرار گرفتن توربین گازی مربوطه، آزمایش‌ها و بررسی پارامترهای بهره‌برداری، نشان از وضعیت مطلوب و رضایت بخشی داشت و چشم انداز روشنی را برای استفاده بیشتر از توان فنی و مهندسی متخصصان داخلی پیش روی صنعت نیروگاهی کشور قرار داد.
ستوان با بیان این که حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای رفع نیازهای صنعت نیروگاهی کشور  از سیاست‌های اصلی شرکت تولید نیروی برق خراسان است خواستار همکاری بیشتر بین واحدهای نیروگاهی سراسر کشور برای تبادل اطلاعات فنی و مهندسی و هم‌افزایی در راستای رفع نیازهای صنعت نیروگاهی شد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در تامین و تولید قطعات مورد نیاز نیروگاه‌ها، گفت: در همین زمینه فهرستی از نیازهای نیروگاهی کشور با نگاه فرا استانی در شرکت تولید نیروی برق خراسان تهیه شده است که به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود تا از توان مهندسی شرکت‌هایی که از دانش و تجربه‌ی کافی برخوردار هستند برای ساخت و تامین قطعات نیروگاهی مورد نیاز در صنعت برق و دیگر صنایع کشور استفاده شود.
معاون فنی و مهندسی شرکت تولید نیروی برق خراسان در پایان گفت: این پروژه‌ها می‌توانند موتور محرک فعالیت شرکت‌های مختلف به‌ویژه شرکت‌های دانش بنیان باشند که هم اشتغال‌زایی خوبی ایجاد می‌کنند و هم با استفاده از ظرفیت نخبگان صنعتی و ایجاد انگیزه در متخصصان جوان، توان علمی و فنی کشور افزایش می‌یابد.
گفتنی است: نخستین جعبه دنده سرعت بالای ساخت داخل با مدیریت شرکت تولید نیروی برق خراسان، نظارت شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان، مشاوره شرکت منیران و توسط شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا با موفقیت ساخته و بر روی یک واحد F۵ نصب شد.