سخنگوی صنعت آب مطرح‌کرد

توقف برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی به اندازه ۱۸ برابر ظرفیت‌ سد کرج

سخنگوی صنعت آب ایران گفت: براساس برآوردها با اقدامات انجام شده در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز برداشت آب‌های زیرزمینی، تاکنون برداشت از آبخوان‌های کشور به میزان حدود ۳.۷ میلیارد متر مکعب کاهش یافته که این میزان ۱۸ برابر ظرفیت سد کرج است.

به گزارش برقآب، سخنگوی صنعت آب ایران درباره توقف برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی به اندازه ۱۸ برابر ظرفیت سد کرج اظهار داشت که با اقدامات انجام شده در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز برداشت آب‌های زیرزمینی، تاکنون برداشت از آبخوان‌های کشور به میزان حدود ۳.۷ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. این میزان کاهش برابر با ۱۸ برابر ظرفیت سد کرج است.

سخنگو با تأکید بر اهمیت منابع آب زیرزمینی، بیان کرد که صیانت از این منابع و جلوگیری از اتکا به ابزارهای متفاوت از اهداف وزارت نیرو است. این مساله با هدف احیاء و تعادل‌بخشی آبخوان‌های کشور به طور جدی پیگیری می‌شود. او در این باره به اقدامات انجام شده با هدف صیانت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آبخوان‌ها اشاره کرد. با تنظیم برنامه‌های احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و پیگیری و اجرای آنها در سطح استان‌های کشور، تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار ابزار برداشت آب با حجم برداشت معادل ۳.۷ میلیارد متر مکعب از منابع زیرزمینی در سطح کشور مسدود شده است.

قاسم‌زاده بیشتر پژوهش‌ها را به رویکردهای اجرایی تمرکز داد و گفت که برای تعیین تکلیف چاه‌هایی که بدون پروانه فعالیت می‌کنند، نیازمند پیگیری‌های فنی و حقوقی است. او با بیان اینکه هر سال نزدیک به ۱۹ درصد تخلیه چاه‌های کشور از طریق ۴۰۰ هزار حلقه چاهِ بدون پروانه انجام می‌شود، تأکید کرد که تعیین تکلیف این چاه‌ها بر اساس اسناد و قوانین بالادستی صورت می‌گیرد.

سخنگوی صنعت آب ایران تأکید کرد که برنامه انسداد ابزارهای غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی هر سال به تفکیک استان‌ها تنظیم و تصویب می‌شود و با همکاری سایر دستگاه‌ها، از جمله دستگاه قضایی کشور، موضوع اجرایی می‌شود. همچنین، در برنامه هفتم تعادل‌بخشی آب‌خوان جدی‌تر دنبال می‌شود و در کنار اقدامات سلبی، فرهنگ‌سازی برای عدم حفر ابزار غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی و کاهش آثار و تبعات آن در قالب پروژه‌های آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی طرح احیا و تعادل بخشی انجام می‌شود.