وزیر نیرو :

تنش آب ۵۰ درصد استان کردستان حل شد و تا ۱۴۲۰ مشکل تنش آبی نخواهیم داشت.

وزیر نیرو در آئین افتتاح پروژه‌های حوزه وزارت نیرو در کردستان که در شهرستان بانه برگزار شد، گفت: این پروژه ها تاثیرات قابل توجهی بر وضعیت اشتغال و توسعه کشاورزی و رضایتمندی مردم منطقه خواهد گذاشت.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، دکتر محرابیان با اشاره به مصوبات سفر قبلی هیات دولت به کردستان اظهار داشت: ۱۱ مصوبه در حوزه آب در کردستان تصویب شده که ۹ مصوبه به طور کامل اجرا و ۲ مصوبه دیگر در راستای رفع تنش آبی و آبرسانی به روستاها در حال اجرا است.

وی  خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح های حوزه آب در کردستان ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده که از ابتدای آغاز فعالیت دولت ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و تعدادی نیز آغاز نشده بودند.

این مقام مسئول افزود: در حوزه تامین آب شرب که بیشترین مطالبه مردم بود، آبرسانی به شهر سنندج از سد آزاد، سال گذشته افتتاح شد و امروز پروژه های مرتبط با آب شرب سقز، بانه و دیواندره نیز به بهره برداری رسید که جمعا با تامین سه هزار و ۱۰۰ لیتر و یک هزار و ۴۵۰ لیتر در مجموع برای این چهار منطقه، آب تامین شد که ۵۰ درصد از جمعیت استان را شامل می شود.

دکتر علی اکبر محرابیان تاکید کرد: با افتتاح این طرح ها تنش آبی کردستان تا افق سال ۱۴۲۰ حل شده و مشکل کمی و کیفی در زمینه آب وجود نخواهد داشت.

وی به رضایمتندی مردم از اجرای طرح آبرسانی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی یک نظرسنجی را از مردم شهر سنندج در قبل و بعد از اجرای آبرسانی انجام داد که بر اساس این نظرسنجی رضایت مردم قبل از اجرای طرح کم و بعداز آن به ۹۲ درصد رسید.

وزیر نیرو یادآور شد: با اجرای خط انتقال آب به قروه و دهگلان دیگر در شرق استان شاهد تنش آبی نخواهیم بود و این کمک شایانی به منابع آب زیرزمینی خواهد نمود.

دکتر محرابیان ادامه داد: در این سفر سد چراغ‌ویس و عباس آباد افتتاح و سد مخزنی امیرآباد نیز عملیات آبگیری آن شروع شد و منافع سد سیازاخ دیواندره حجمی سه برابر سد لتیان دارد و در آستانه افتتاح است را در یک سفر جداگانه تقدیم مردم دیواندره خواهیم نمود.

وی گفت: خط انتقال سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد یاسوکند نیز در حال اجراست و عملیات اجرایی آن شروع شده که با حمایت دولت این بخش نیز با اقدام جهادی به سرانجام خواهد رسید.

دکتر محرابیان در خصوص اجرای طرح‌های شبکه آبیاری نیز گفت: شبکه گاران به مساحت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار در مریوان امروز به طور کامل به بهره برداری رسید و شبکه هزار و ۸۰۰ هکتاری سنگه سیاه نیز عملیات خطوط انتقال و شبکه‌های درجه یک و ۲ و آن تمام شده و درجه سه و چهار را نیز جهاد کشاورزی با سرعت پیش می برد که آنهم به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: اجرای طرح انتقال آب به دریاچه زریوار نیز که جزء طرح‌های بسیار مهم به ویژه در حوضه زیست محیطی و گردشگری است که پس از ۱۵ سال به بهره برداری رسید به نحوی که امسال شاهد افزایش سطح آب این دریاچه زیبا بودیم و موجب رضایتمندی شهروندان کردستانی شد.

دکتر محرابیان در بخش دیگری از سخنانش در حضور رئیس جمهور در محل ایستگاه پمپاژ آب شرب بوئین بانه گفت: سد ژاوه نیز بیش از هفت سال پیش تکمیل شد ولی بدلیل ورود پساب فاضلاب به کاسه این سد، عملا امکان آبگیری و بهره برداری وجود نداشت .

وی افزود: آبگیری این سد به ظرفیت ۲۳۰ میلیون متر مکعب، به اجرای طرح فاضلاب شهر سنندج بستگی داشت که با تکمیل این طرح دیگر عملا امکان آلودگی سد وجود نخواهد داشت و طی چند ماه آینده می‌توان سد ژاوه را برای اولین بار آبگیری کرد.

دکتر محرابیان در ادامه عنوان کرد: طرحی که در سراسر کشور در حال انجام آن هستیم، طرح تبدیل سیم به کابل است که با کابل‌های خودنگهدار ایجاد پایداری شبکه را بیشتر شاهد خواهیم بود و متوسط اجرای این طرح در کشور ۵۰ درصد است که در استان کردستان این طرح به طور کامل اجرا و تکمیل و پنج هزار و ۱۰۰ کیلومتر از آن در مناطق شهری و روستایی تکمیل شده است.

وی درخاتمه به اجرای طرح بهارستان اشاره کرد و گفت: شبکه انتقال و توزیع در روستاها فرسوده است که اجرای این طرح سبب نوسازی و اصلاح شبکه می شود و امروز در استان کردستان این طرح ۴۰ درصد اجرا و نوسازی شده و بقیه آن تا حداکثر دو سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.