تنش آبی در ۵۰ روستای خراسان‌شمالی برطرف شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: تنش آبی در ۵۰ روستای استان با اجرای طرح های آبرسانی در سال جاری برطرف و ۱۵ هزار نفر جمعیت از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.

«رضا نعیمی» در گفت و گو با خبرنگار بخش «گفتگوی ویژه» خبری ساعت ۲۰ شبکه استانی اظهار داشت: حدود ۷۰ میلیارد تومان طرح های آبرسانی روستایی دولت سیزدهم در جهت تامین آب پایدار در این استان به بهره‌برداری رسید که این طرح ها در رفع تنش آبی در روستاها موثر واقع شد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح ها علاوه بر رفع تنش آبی در ۵۰ روستا، شمار روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شد نیز از ۹۰ به ۷۳ روستا کاهش کاهش داد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته بارش های این خطه از شمالشرق کشور به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است افزود: کاهش بارندگی ها منجر به افت منابع آب های سطحی و زیرزمینی شد به طوری که بسیاری از چشمه ها و چاه ها خشک و یا دچار کاهش آبدهی شدند.

وی ادامه داد: کمبود بارندگی موجب کاهش سطح سدهای بارزو و شیرین دره شد به طوری که در ابتدای تابستان سد بارزو نتوانست آب شرب شیروان را تامین کند و و سطح آب در سد شیرین دره به حداقل ممکن رسید.

رفع تنش آبی ۱۰۷ روستا در دستور کار

نعیمی در مورد طرح های آبرسانی روستایی که در سال جاری در حال اجراست و یا قرار داد اجرای آن منعقد شده است گفت: چهار مجتمع آبرسانی در استان بر اساس تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در استان احداث می شود و این طرح ۱۰۷ روستا با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر را پوشش می دهد و مشکل تنش آبی در این روستاها را برطرف خواهد شد.

وی افزود: تفاهم نامه دیگری برای مجتمع آبرسانی با استفاده از ظرفیت خیران و با کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امضاء شده است و با اجرای این طرح تنش آبی در ۴۷ روستا برطرف می شود.

۸۵ درصد خراسان شمالی با خشکسالی مواجه و تامین منابع آب هم اکنون یکی از دغدغه های مسوولان است و آب شرب سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین از سدها تامین می شود.