تفاهم نامه اجرای رزمایش رعایت الگوی مصرف برق

به گزارش دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان، با توجه به مشکل قطعی برق در کشور، نشست تعاملی وزارت نیرو و قرارگاه امام هادی(ع) سازمان بسیج کشور با حضور مجازی دیگر سران لشگری و کشوری، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و مدیران توزیع برق استان ها، معاونان سیاسی و امنیتی و مدیریت […]

به گزارش دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان، با توجه به مشکل قطعی برق در کشور، نشست تعاملی وزارت نیرو و قرارگاه امام هادی(ع) سازمان بسیج کشور با حضور مجازی دیگر سران لشگری و کشوری، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و مدیران توزیع برق استان ها، معاونان سیاسی و امنیتی و مدیریت بحران استانداری ها، شهرداران و روسای شورای شهر بمنظور اجرای عملیات نهضت صرفه جویی در مصرف برق برگزار شد. این جلسه در اصفهان نیز در محل فرماندهی سپاه صاحب الزمان(عج) با حضور مدیران عامل شرکت های توزیع برق استان و شهرستان اصفهان برپا بود.
در این جلسه، اهداف برنامه ریزی و بسیج نیروهای مسئول برای کمک به وزارت نیرو در اجرای یک رزمایش پانزده روزه با همکاری مردم در سراسر کشور تشریح شد.
فاصله زیادی بین میزان تولید و نیاز به برق وجود دارد.
سردار سیدقاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فاصله زیادی که بین میزان تولید و نیاز به برق در کشور وجود دارد و از طرفی، مشکلات اقلیمی کم بارشی، اوج گرما و بیماری کرونا، گفت: طبق مذاکراتی که بین وزارت نیرو و نیروهای بسیج صورت گرفته، ضرورت همکاری سازمان بسیج با صنعت برق و بویژه شرکت های توزیع در استان ها و شهرستان ها مطرح گردید. وی افزود: در این چند هفته که نیاز به تعدیل در مصرف بیشتر اهمیت دارد، باید بگونه ای الگوی مصرف را مدیریت نماییم تا از فشار به مردم کاسته شود.
سردار قریشی اظهار کرد: قرار بر این است تا بسیج در سه بخش گفتمانی و تبلیغی، ترویج راهکارهای صرفه جویی و استفاده از ظرفیت رسانه ها بویژه رسانه ملی، ارتباطات چهره به چهره، امربه معروف و نهی از منکر و کنترل میدانی در نقاطی که افزایش مصرف برق وجود دارد، نقش خود را ایفا کند. وی پیگری و متوقف سازی فعالیت رمزارزها توسط نیروی انتظامی برای مدیریت چالش های خاموشی را اعلام نمود و افزود: در عین حال بسیج باید با آمادگی برای مقابله با موج جدید کرونا و تسریع در واکسیناسیون در مدیریت مصرف برق کمک نماید.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین در بیان نقش بسیج بعنوان “پاره تن مردم” و تاکید مقام معظم رهبری، گفت: در هر کجا که نیاز به مراقبت از پست ها و تاسیسات برق باشد، به خدمتگزارن این عرصه کمک می کنیم تا مردم در رفاه باشند.
سردار قریشی با بیان آسیب های راهکار تعطیلی صنایع که بیکاری و خسارات اقتصادی را به همراه دارد، راهکار اطلاع رسانی و توجیه مردم در رعایت الگوی مصرف، نظارت و کنترل میدانی، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده ازمولدها و دیزل های برق را توصیه نمود وافزود: برخورد قضایی جدی با متخلفان و رمزارزها در دستور کار قرار گرفته است.
کمبود ۱۰هزار مگاوات تولید برق در کشور
در ادامه، محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر توضیح داد: از آنجایی که امکان ذخیره سازی برق وجود ندارد و از تولید به مصرف است، درواقع، به محض آنکه کلیدی زده می شود، برق بسرعت نور تولید و منتقل می شود، رعایت الگوی مصرف ضروری است. وی افزود: هنگامی که صددرصد ظرفیت نیروگاه ها فعال است، افت فشار و قطعی برق ایجاد می شود و خاموشی های غیرقابل انتظار، مشکلات عدیده ای را در کشور پدید آورده است. باتوجه به شرایط بی سابقه امسال در ۵۰سال اخیر، کاهش ذخایر آب پشت سدها و کاهش ظرفیت نیروگاه های برق آبی، با کمبود ۱۰هزار مگاواتی تولید برق مواجه شده ایم.
مدیرعامل توانیر، افزایش مصرف برق بدلیل افزایش ۳ درجه ای دما نسبت به سال گذشته را نگران کننده عنوان کرد و گفت: با هردرجه افزایش دما، ۱۵۰۰مگاوات به مصرف برق اضافه می شود و اکنون با افزایش ۴۵۰۰مگاوات مواجه هستیم. همچنین، با افزایش نرخ رمزارزها، افزایش مصرف برق تشدید شد. وی رشد تولید را از دیگر دلایل افزایش مصرف برق بیان کرد و افزود: رشد تولید نیز باعث می شود تا فاصله معناداربین میزان تولید نیروگاه ها و مصرف ایجاد گردد.
متولی زاده با ذعان به کسری ۱۲هزار مگاوات، خروج نیروگاه های اتمی بدلیل نقص فنی و تعدادی از نیروگاه های حرارتی را از دیگر دلایل کمبود برق در مقابل مصرف اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاری در احداث نیروگاه از موارد جبران این نقیصه است و این در جالی است که برای احداث نیروگاه به سرامایه بیش از ۳۰۰هزارمیلیارد تومان نیاز است. براین اساس، رعایت الگوی مصرف از راه های موثر است و مقام معظم رهبری نیز برآن تاکید داشته اند.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان جایگاه بسیج در حفظ نظام و امنیت کشور، اظهار کرد: نهضت ترویج الگوی مصرف که بسیج پرچمدار آن شده است، بعنوان یک عامل امنیتی و حیاتی در حفظ نظام باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۴۰درصد افزایش مصرف (۲۴هزارمگاوات) بدلیل وسایل سرمایشی است، توضیح داد: کاهش ۱۰درصد مصرف دراین دو هفته، استفاده از دور کند کولر و حداقل درجه کولرهای گازی، محدود سازی فعالیت صنایع به آرام کردن وضعیت کمک می کند، البته به اثرات بیکاری کارگران نیز باید توجه داشت و تلاش کنیم تا به نسبت میزان کاهش مصرف انرژی، فعالیت صنایع را جایگزین کنیم. همچنین، نظارت و پیگیری اجرای مصوبات شورای امنیت استان ها و کاهش مصرف ادارات از مواردی است که باید زودتر انجام شود.
متولی زاده از همکاری وزارت آموزش و پرورش برای ارائه مصوبه ۲روز درهفته فعالیت مدارس ابراز خرسندی کرد و افزود: برای اصناف و مشاغل پرمصرف باید دستورالعمل مناسبی ارائه شود. همچنین، روشنایی های غیرضروری در پارک ها و فضاهای بین شهری مدیریت شود. باید توجه داشت که فقط خاموش کردن یک لامپ توسط هر مشترک، موجب ۱۰۰۰مگاوات صرفه جویی می شود. وی در ادامه، تاکید کرد: همکاران در شرکت های توزیع موظف هستند تا در این برهه با همکاری بسیج، فرصت طلایی در رعایت الگوی مصرف را تحقق بخشند.
نقش آفرینی بسیج در نهضت کاهش مصرف برق
سردار عبدالرضا آزادی، معاون فرهنگی بسیج مستضعفین، نقش آفرینی بسیج در نهضت کاهش مصرف برق با هدف گذاری حداقل ۱۰درصد صرفه جویی با شیوه های گفتمانی و تبلیغی را فرصتی ارشمند خواند که برای ایجاد یک فرهنگ رایج با استفاده از ظرفیت های رسانه ای، فضای مجازی، تولید محتوا و انتشار آثار هنری، موشن گرافی، فضاسازی بصری، نصب بنر و تابلو در سطح شهر و ارسال پیام های صرفه جویی می توان به آن دست یافت.
خسارات فراوان بدلیل قطعی ناگهانی برق
در ادامه، معاون اطلاعات سازمان بسیج استان اصفهان با اشاره به قطعی های ناخواسته برق از ۱۳ تا ۱۸تیرماه، از کشفیات ۲۲۰۰دستگاه رمزارز با هاهنگی وزارت نیرو خبر داد و افزود: حدود ۵۰ مورد تجمع بدلیل اعتراض به قطعی برق در این ایام داشتیم که مهمترین گلایه معترضان، عدم اطلاع رسانی از قطعی برق بود. همچنین، خساراتی به دامداران، سوختن موتور چاه های آب، تعطیلی کارخانه های سیمان و افزایش دوبرابری قیمت سیمان و خشم مردم از مسئولان به اوج خود رسید و با تمهیداتی که اندیشیده شد، کاهش خاموشی ها صورت گرفت.
مشکلات تعهدات صنعت سیمان بدلیل قطعی برق
در این جلسه، سردار رعیتی فرد، مسئول سازمان بسیج کارگران وکارخانجات، قطعی برق خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با شورای تولید را موجب از مدار خارج شدن برق ۷۸ تولیدکننده سیمان عنوان کرد و گفت: این عامل، تعهدات صنعت سیمان را با مشکلاتی مواجه ساخته، ضمن آنکه بیش از ۳۵هزار نفر کارگر در مراکز تولید سیمان فعلا بیکار هستند. همچنین، بیش از ۵۰ واحد در زنجیره تولید فولاد و بیش از ۲۰۰هزار کارگر در بخش غیر تولیدی درگیر مشکل تامین منابع شده اند. وی افزود: در برخی از شهرک های صنعتی که تولیدات آنها کاهش یافته از برق برای استخراج رمزارزها استفاده می کنند که از اطلاعات بسیج می خواهیم تا آنها را شناسایی و مانع فعالیت شان شوند.
تدوین دستورالعمل جامع مصرف انرژی در ادارات
مسئول بسیج ادارات و کارکنان دولت با اشاره به ظرفیت خوبی که در مجموعه ادارات برای رعایت الگوی مصرف انرژی وجود دارد، گفت: دستورالعمل جامعی درخصوص صرفه جویی در مصرف آب و برق تهیه کرده ایم و ۹هزار پایگاه بسیج اداری دراین زمینه فعال شده اند. وی صرفه جویی ۵۰درصدی ادارات را موثر خواند و برگزاری گردهمایی های اداری در ساعات اولیه روز و در فضای باز، استفاده از ابزارهای رسانه ای و فرهنگی، جایگزینی لامپ های کم مصرف، کنترل خاموشی دستگاه ها بعد از تعطیلی ادارات، شناسایی مولدهای برق، شناسایی موارد بهینه سازی و اصلاح ساختار برق، آموزش و تشویق افراد و سازمان ها با سنجش کنترل مصرف را توصیه کرد.
بسیج در کنار مردم و همراه با صنعت برق
در ادامه، حمید علاقمندان، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با ابراز قدردانی از نقش بسیج در کمک به وزارت نیرو، اظهار کرد: این، اولین بار نیست که بسیج در کنار ما بمنظور تحقق اهداف رعایت الگوی مصرف قرار دارد. وی افزود: هر ساله، بسیج ادارات همراهی و کمک های ارزشمندی با شرکت توزیع برق داشته است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان، تولید ۸۰۰ مگاوات تا ۵ کیلو وات برق در زمینه انرژی های خورشیدی با همکاری بسیج ادارات را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: بسیج، نهادی است که بعنوان زبان مردم و در کنار مردم، همچنین در کنار ما، زبان برق در مدیریت مصرف را متوجه می شود و امیدواریم با همراهی بتوانیم خدمات بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات را برای مردم به حداقل برسانیم.
در خاتمه، تفاهم نامه همکاری بین سازمان بسیج استان و شرکت توزیع برق استان اصفهان به امضای طرفین رسید.