تفاهم‌نامه طرح «داناب و گسترش سواد آبی» منعقد گردید

تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین شرکت سهامی آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش و جهاددانشگاهی، استان کردستان به منظور اجرای طرح دانش آموزی داناب در محل جهاددانشگاهی کردستان منعقد شد.

به گزارش برقآب، در نشستی که روز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ با هدف انعقاد تفاهم نامه طرح داناب و گسترش سواد آبی، با حضور مدیران شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی استان کردستان برگزار شد، مهندس مهندس آریانژاد اظهار داشت: کردستان از استان‌هایی است که دارای سه حوزه آبریز اصلی و چهار حوزه آبریز فرعی بوده و از لحاظ پتانسیل منابع آبی یک استان برخوردار در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته از این پتانسیل برای به فعلیت رسیدن کمتر استفاده شده، افزود: در حال حاضر بیشترین مصارف آب استان در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت، از محل منابع آب زیرزمینی است؛ در حالی که آب زیرزمینی یک مخزن حائز اهمیت برای برنامه‌ریزی‌های ۵۰ و ۱۰۰ ساله می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: پتانسیل منابع آب استان کردستان ۴,۶ میلیاردمترمکعب بوده که از این میزان حدود ۲ میلیارد مترمکعب آن قابل برنامه‌ریزی و در نهایت ۹۶۰ میلیون مترمکعب آن قابل استفاده و در دسترس است

وی افزود: تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی و اقدامات عملیاتی و بهینه، مصرف را در کلیه حوزه‌ها به صورت مدیریت شده به حداقل برسانیم.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: از لحاظ اجرای طرح‌های اولویت‌دار جزو استان‌های برتر در سطح کشور هستیم که این نشان از اهتمام ویژه و جدی دولت و نظام، برای بهره‌وری حداکثری از این نعمت خدادادی در بخش‌های سه‌گانه صنعت، شرب و کشاورزی، دارد.

مهندس آریانژاد در ادامه با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای پیشرو در جذب و ابلاغ اعتبارات است، گفت: این شرکت امسال هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی داشته که تا کنون موفق به جذب ۹۶۰ میلیارد تومان شده و همین اساس در تمام شهرستان‌های استان کارگاه‌های سدسازی، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه آب شرب، تصفیه خانه فاضلاب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: استان کردستان دارای ۱۸ سد بوده که از این تعداد حدود ۱۲ سد در حال اجراست و امسال با اعتبارات تخصیصی چندین سد را در سطح استان کردستان به بهره‌برداری می‌رسانیم و حلاوت و شیرینی آن را در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب به مردم شریف استان، تقدیم خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه با اشاره به اجرای موفق طرح داناب و گسترش سواد آبی به مدت چند سال پیاپی و کسب رتبه اول در سطح کشور، افزود: با اجرای این طرح‌ها در تلاش هستیم تا شیوه‌های صحیح مصرف بهینه آب را در سطح جامعه الگوسازی کنیم، چرا که مدیریت مصرف این نعمت ارزشمند خدادادی موجب می‌شود تا در هیچکدام از بخش‌ها با مشکل کمبود آب مواجه نگردیم.

وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را لازمه مدیریت بهینه مصرف آب دانست و افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و ما هر آنچه را در این خصوص بتوانیم در سطح مدارس و دانش‌آموزان نهادینه کنیم به طور قطع بازتاب مثبت آن را بین خانواده و به تبع در سطح جامعه، خواهیم دید.

مهندس آریانژاد یادآور شد: امیدواریم این طرح در سال جاری با مشارکت جهاددانشگاهی استان به جهت تخصص‌های لازم در این بخش به بهترین شیوه ممکن اجرا شود و در پایان اجرای این تفاهم‌نامه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به اهداف مورد نظر در الگوی صیحح مصرف آب، برسیم.

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در نشست انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فیما بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب که در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، گفت: جهاددانشگاهی کردستان امسال به عنوان مجری طرح داناب و گسترش سواد آبی در استان وظیفه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی صرفه‌جویی در مصرف آب را بین دانش‌آموزان عهده‌دار است که امیدواریم بتوانیم به اهداف غایی مورد نظر این طرح، برسیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و دانش بنیان دارای ظرفیت‌های متنوع و متعددی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی است که اجرای طرح داناب یکی از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، آموزش و فرهنگ‌سازی را سه ضلع اصلی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی با وجود سه خبرگزاری موثق کشور شامل ایسنا، ایکنا و سینا پرس در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه بسیار فعال و مؤثر عمل کرده است که می‌توانیم از این ظرفیت درجهت اجرای هرچه بهتر طرح داناب، بهره‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: واحد آموزش جهاددانشگاهی کردستان در دو حوزه آموزش کوتاه مدت و آموزش عالی نیز می‌تواند در راستای اجرای هرچه بهتر طرح نجات آب و صرفه‌جویی در مصرف آب، فعالیت کند.

اسدی، صرفه‌جویی در مصرف آب را یک مهارت دانست و گفت: در این راستا جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت خود می‌تواند این مهارت را به جامعه هدف خود بیاموزد و شرکت‌کنندگان نیز این مهارت را در زندگی خود به صورت عملی اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه ما باید تلاش کنیم تا این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را در جهت تحقق اهداف طرح داناب استفاده کنیم، افزود: آب، هوا و خاک سه عنصر اصلی حیات است و حفظ و نگهداری از این نعمات الهی وظیفه همگانی است.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان بیان کرد: سرانه مصرف آب در کشور ۲۵۰ لیتر است که این میزان در سطح جهان ۱۵۰ لیتر می‌باشد و برای بهینه مصرف کردن ، نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار باید از نظام تعلیم و تربیت شروع کرد و آموزش و پرورش می‌تواند فرهنگ‌سازی در موضوعات مختلف را بین دانش‌آموزان نهادینه کند، یادآور شد: امیدواریم با مساعدت شرکت آب منطقه‌ای استان و همکاری آموزش‌وپرورش بتوانیم اجرای هرچه بهتر طرح داناب را در سطح استان کردستان محقق کنیم.

هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در ادامه نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان کردستان، با اشاره به چالش کمبود آب، گفت: امروز با وجود آنکه استان کردستان جزو استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود، اما به دلیل عدم رعایت صرفه‌جویی در برخی نقاط با کمبود آب مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب، استان و کشور را با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است، افزود: کاهش آب‌های زیرزمینی به دلیل عدم رعایت ذینفعان یک جفا در حق آیندگان است که امیدواریم با انجام اقدامات اساسی بتوانیم گام‌های مثبتی در این بخش برداریم.

یادآور می‌شود؛ در پایان این نشست تفاهم‌نامه طرح داناب و گسترش سواد آبی فیمابین بین شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش پرورش و جهاددانشگاهی استان کردستان، منعقد و به امضای طرفین رسید.