تشریح علت تغییر رنگ آب شرب در شهر اردبیل

مسؤول روابط عمومی اداره آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال جاری و در پی آن کاهش سطح آب پشت سد یامچی سبب تغییر رنگ و بوی آب شرب شهر اردبیل شده بود که با اتخاذ تصمیمات مقتضی در طی روزهای آتی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود. […]

مسؤول روابط عمومی اداره آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال جاری و در پی آن کاهش سطح آب پشت سد یامچی سبب تغییر رنگ و بوی آب شرب شهر اردبیل شده بود که با اتخاذ تصمیمات مقتضی در طی روزهای آتی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.

در پی وصول گزارش‌های مردمی و انتشار تصاویر مختلف در فضای مجازی در خصوص تغییر رنگ آب شرب در شهر اردبیل و هم‌چنین بوی نامطبوع آن در برخی از مناطق شهر موضوع را از اداره آب و فاضلاب اردبیل پیگیری کردیم.

مسؤول روابط عمومی اداره آب و فاضلاب استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال جاری و هم‌چنین کاهش ورودی آب به سد، تزریق آب به شبکه آب شرب شهر اردبیل از قسمت‌های زیرین سد انجام می‌گرفت و لذا این موضوع سبب تغییر رنگ و بوی آب شرب در چند روز اخیر در شهر اردبیل شده بود.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام یافته و طی بازدید بازرس کل استان اردبیل از سد یامچی و تصفیه خانه اردبیل در راستای رفع این مشکل تصمیم بر این شد تا آب از سطح فوقانی سد وارد شبکه آب شرب اردبیل شود.
حسن لایقی بیان کرد: امیدواریم که با انجام این اقدام شاهد رفع مشکل تغییر رنگ و بوی آب شرب در شهر اردبیل باشیم و در طی چند روز آینده این مشکل مرتفع شده و به روال عادی باز خواهد گشت.

شایعه آلودگی آب شرب شهر اردبیل غیرواقعی است.

لایقی ادامه داد: شایعه آلودگی آب شرب شهر اردبیل که در افکار عمومی شهروندان اردبیلی مطرح است و در برخی کانال‌های محلی نیز درج شده غیرواقعی بوده و براین اساس شرکت آب وفاضلاب استان اردبیل حسب وظایف سازمانی و اعتقادی خود از آب شرب شبکه لوله کشی شهر اردبیل و سایر شهرهای استان بطور متوالی نمونه برداری کرده و از نظر میکروبی، شیمیایی وکلرسنجی مورد بررسی و کنترل قرار می‌دهد.

وی گفت: پیرو شایعاتی که اخیراً دربرخی کانال‌های محلی در خصوص آلودگی آب شرب درج گردیده، به اطلاع عموم مردم فهیم و شریف اردبیل می‌رساند که صددرصد موارد آزمایش شده آب شرب با استانداردهای کشوری مطابقت دارد و آب این شهر قابل شرب است.

پیش از این نیز براساس اعلام روابط عمومی سازمان بازرسی استان اردبیل، پیرو گلایه‌های شهروندان اردبیل در خصوص کیفیت آب شرب، بازرس کل استان اردبیل با همراهی تیم تخصصی بازرسی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان ضمن حضور در سد یامچی و تصفیه خانه اردبیل، معضلات و مشکلات مربوطه را بررسی کردند که متعاقب موانع احصائی، دستورات لازم در این خصوص صادر شده است.

گفتنی است کمبود آب در پشت سد یامچی و همچنین بهره‌برداری بیش از ظرفیت اسمی از تصفیه خانه اردبیل از عوامل مهم افت کیفیت آب مصرفی اردبیل به شمار می‌آید.

براین اساس، ظرفیت اسمی تصفیه خانه اردبیل ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه بوده و این در حالی است که در حال حاضر میزان بهره‌برداری از این تصفیه خانه حدود ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه برآورد می‌شود که بالطبع احداث تصفیه خانه جدید در کنار تصفیه خانه فعلی اردبیل می‌بایست در اولویت طرح‌های زیرساختی استان اردبیل قرار گیرد.

 

 

فارس