تخصیص ۱۲.۵ میلیون مترمکعب جهت تامین آب شرب ۲ شهر از سد ماشکید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده، برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین آب شرب شهرستان سراوان را تشریح کرد. “محمد دلمرادی” در این خصوص اظهار کرد: سد ماشکید علیا با هدف جلوگیری ازسیلاب‌های مخرب رودخانه ماشکید، جلوگیری ازخسارت، خروج آب‌های مرزی و همچنین تامین چهار میلیون مترمکعب برای آب […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده، برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین آب شرب شهرستان سراوان را تشریح کرد.

“محمد دلمرادی” در این خصوص اظهار کرد: سد ماشکید علیا با هدف جلوگیری ازسیلاب‌های مخرب رودخانه ماشکید، جلوگیری ازخسارت، خروج آب‌های مرزی و همچنین تامین چهار میلیون مترمکعب برای آب شرب شهرهای سوران، مهرستان، هیدوچ و روستاهای مسیراحداث شده است.
وی درباره اجرای خط انتقال آب از سد ماشکید افزود: به‌منظور انتقال چهار میلیون مترمکعب آب شرب شهرهای یاد شده طرح خط انتقال جمعا به طول ۱۰۶ کیلومتر با قطرلوله ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر از نوع فولادی، احداث ۷ مخزن با ظرفیت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعبی و دو ایستگاه پمپاژ در حال اجرا است.
به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، این پروژه در حال حاضر دارای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.
دلمرادی در ادامه اضافه کرد: در طول مدت بهره‌برداری سد ماشکید از سال آبی ۱۳۹۴ تاکنون حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب در ماه‌های مختلف سال برای مصارف زیست محیطی و سایر مصارف در پایین دست رودخانه ماشکید رهاسازی شده است.
وی درخصوص تامین آب شهرستان سراوان گفت: سد ماشکید سفلی با هدف کنترل سیلاب و جلوگیری ازخسارت روی رودخانه ماشکید درحال اجراست. از دیگر اهداف این سد تخصیص ۱۲.۵ میلیون مترمکعب در سال برای تامین آب شرب شهرهای سراوان و سیرکان و روستاهای مسیر و بهبود ۴۲۳ هکتار اراضی محدوده مخزن سد و یک میلیون مترمکعب برای صنعت درنظرگرفته شده است.
به‌گفته وی، این سد از نوع بتن غلطکی دارای حجم مخزن ۱۵۲ میلیون مترمکعب و طول تاج ۱۴۱ و عرض ۸ متر است.