تخصیص ۱۹۰ میلیارد تومان جهت ساماندهی تصفیه‌خانه کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال‌جاری لحاظ شده است، گفت: امسال ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه را آغاز می‌کنیم. “علیرضا کاکاوند” روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت مجازی با هدف اطلاع رسانی در مورد آخرین اقدامات […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال‌جاری لحاظ شده است، گفت: امسال ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه را آغاز می‌کنیم.

“علیرضا کاکاوند” روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت مجازی با هدف اطلاع رسانی در مورد آخرین اقدامات این شرکت برگزار شد، از ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه به عنوان یکی از دغدغه های اصلی یاد کرد و افزود: اکنون فاضلاب کمتر از یک سوم جمعیت شهر در حال تصفیه شدن است و تا پیش از این با مشکلات اعتباری مواجه بودیم.

وی افزود: با پیگیری های استاندار و نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی این اعتبار در نظر گرفته شده برای ساماندهی مدول دوم است.
این مسوول با بیان اینکه راه اندازی مدول دوم نزدیک به ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار می خواهد ابراز امیدواری کرد که با تامین این اعتبار، مدول دوم در مدت سه سال به بهره برداری برسد.

اعتبار ۴۶۳میلیارد تومانی آب روستایی

وی از وجود ۲ نوع اعتبار استانی و ملی در حوزه آب روستایی خبر داد و گفت: اعتبارات استانی در حوزه آب روستایی استان از ۲۶میلیارد تومان سال گذشته به ۵۰۳میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که ۴۰ میلیارد تومان از این اعتبار در هفته گذشته به حوزه عشایری تعلق گرفت و این بدان معنا است که سهم آب روستایی استان کرمانشاه از اعتبارات استانی به ۴۶۳میلیارد تومان رسید که در انتظار اختصاص است.

وی با بیان اینکه اولویت بر اتمام پروژه های نیمه تمام است، افزود: کمتر از ۱۰درصد پروژه جدید تعریف شده است و تامین آب ۴۵۰ روستا با حدود ۷۰هزار جمعیت در سال جاری در دستور کار قرار دارد که اگر محقق شود عقب ماندگی های مزمن حوزه آب روستایی کرمانشاه را جبران خواهیم کرد و از میانگین کشور پیشی می گیریم.

چه تعداد کرمانشاهی درگیر تنش آبی می شوند؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه کمبود آب به یک بحران جدی تبدیل شده است، گفت: به میزان تقریبی ۴۰۰هزار نفر از کرمانشاهیان با تنش آبی مواجه هستند که از این میزان ۷۰ هزار نفر به جمعیت روستایی و ۳۴۰ هزار نفر به جمعیت شهری تعلق دارد.

کاکاوند از نبود طرحی برای قطعی برنامه ریزی شده آب در حال حاضر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با برنامه و تدابیر در نظر گرفته شده بتوان از این بحران کم آبی به خوبی عبور کرد.

این مسوول از اجاره چاه، تامین تجهیزاتی شامل ترانس، پمپ، اتصالات و الکتروموتور به عنوان بخشی از تدابیر برای مقابله با بحران کم آبی یاد کرد.
وی با بیان اینکه کم آبی به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت:  بارندگی های سال آبی کرمانشاه در سال جاری به نسبت بلندمدت ۴۰درصد کاهش یافته و بر منابع آبی تاثیر گذاشته است و ابراز نگرانی کرد وضعیت کاهش دبی منابع آبی زیرزمینی در ماه‌های آینده به وضعیت ناگوارتری برسد.

قطع برق بر تامین آب پایدار اثر دارد.

کاکاوند معتقد است، با وجود سختی ها ولی با تدابیر درنظر گرفته شده پیش بینی می شود از نظر تامین آب شرب اوضاع بهتری نسبت سال‌های قبل خواهیم داشت، بدیهی است که قطع برق چالشی برای تامین آب پایدار است و برای تهیه چندین ژنراتور به منظور کاهش تبعات قطعی برق پیگیری هایی انجام شده و از شرکت برق تقاضای همکاری برای اطلاع رسانی داریم.

این مسوول نیاز آبی شهرهای استان را هفت هزار و ۵۰۲لیتر در ثانیه و نیاز آبی روستاهای استان را یک هزار و ۷۶۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: این در حالی است که تولید آب در شهرها پنج هزار و ۷۶۱ لیتر بر ثانیه و در روستا یک هزار و ۴۷۷لیتر در ثانیه است.
به گفته وی، با این تفاسیر با کمبود ۲ هزار لیتر در ثانیه ای آب در شهرها و روستاها مواجه هستیم.

کاکاوند از جمله راهکارهای مناسب در مصرف صحیح آب شرب خانگی را کنترل لوله‌ها، اتصالات و شیرهای آب به طور مرتب جهت جلوگیری از هرگونه هدر رفت آب، کاهش زمان استحمام و استفاده از سردوش کم مصرف، جلوگیری از باز نگه داشتن شیر آب در زمان استحمام، اصلاح صورت و مسواک زدن، استفاده از ظرفیت کامل ماشین ظرف شویی و لباسشویی، جلوگیری از مصارف غیر ضروری همچون شستن حیاط، ماشین، کوچه و معابر، عدم آبیاری فضای سبز با آب شرب، عدم استفاده از آب جهت یخ زدایی گوشت و مواد غذایی منجمد، نگهداری آب در یخچال جهت جلوگیری از باز گذاشتن طولانی مدت شیر آب اعلام کرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.
این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.