تخریب سازه چاه‌ها و بحرانی شدن دشت‌ها در پی اضافه برداشت آب

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان میزان اضافه برداشت در استان هرمزگان به صورت متوسط حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است که باعث تخریب سازه چاه‌ها و بحرانی شدن دشت‌ها می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت […]

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان میزان اضافه برداشت در استان هرمزگان به صورت متوسط حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است که باعث تخریب سازه چاه‌ها و بحرانی شدن دشت‌ها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، مهندس عبدالحمید کمالی اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان علی‌رغم داشتن مجوز بهره‌برداری از چاه، بیش از آنچه در پروانه بهره‌برداری آن‌ها ذکر شده، آب براشت می‌کنند که به این میزان، اضافه برداشت گفته می‌شود.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان تصریح کرد: بارش باران تنها راه تامین منابع آب زیر زمینی است که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و به خصوص استان هرمزگان، مدیریت منابع آب زیر زمینی با چالش‌های خاصی روبرو است.

وی با اشاره به آسیب‌های جبران ناپذیر اضافه برداشت، ادامه داد: اضافه برداشت علاوه به آسیب‌های جبران ناپذیری که به سفره‌های آب زیر زمینی و منابع آبی وارد می‌کند، بر روی سازه‌های چاه‌ها نیز تاثیز منفی دارد و باعث تخریب چاه می‌شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: از طرفی اگر تعداد زیادی چاه در یک آبخوان اضافه برداشت داشته باشند، تمام دشت افت می‌کند و شاهد پایین آمدن سطح آب خواهیم بود.

مهندس کمالی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان میزان اضافه برداشت در استان هرمزگان به صورت متوسط حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است.

۷۰ درصد ایستگاه‌های آب و هواشناسی الکترونیکی هستند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه ۱۵۲ ایستگاه آب و هواشناسی در سطح استان وجود دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد ایستگاه‌های موجود در هرمزگان الکترونیکی و اغلب آنلاین هستند.

مهندس ایدون در جلسه مدیران شرکت که به حضور مهندس مهرزاد احسانی رئیس حوضه رودخانه زهره، جراحی و حوضه های جنوبی و معاونینش برگزار شد، اظهار کرد: مبنای هرگونه تصمیم‌گیری و اجرای هرگونه سازه‌ای، مبتنی بر و اطلاعات پایه منابع آب است. اگر نتوان آمار و اطلاعات پایه منابع آب را به درستی استخراج کرد، در تصمیم‌گیری‌ها دچار خطا خواهیم شد.

وی با اشاره به شبکه پایش آب‌های سطحی استان هرمرگان، عنوان کرد: ۱۵۲ ایستگاه آب و هواشناسی برای پایش آب‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که از این تعداد، ۲۵ ایستگاه تبخیرسنجی، ۳۳ ایستگاه هیدرومتری و ۹۴ ایستگاه باران‌سنجی هستنند.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به رویکرد شرکت در جهت استفاده از بروزترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها، ابراز داشت: بیش از ۷۰ درصد ایستگاه‌های موجود در سطح استان هرمزگان الکترونیکی هستند.

ایدون ادامه داد: اغلب ایستگاه‌های الکترونیکی، آنلاین هستند که در مواقع سیلاب و بحران، اطلاعات مورد نیاز را به مرکز پایش و رصد که در شرکت مستقر است، ارسال می کنند تا مدیریت سیلاب به بهترین نحو انجام می‌شود.

وی با اشاره به پایش منابع آب زیر زمینی، مطرح کرد: ۵۴ دشت استان هرمزگان دارای شبکه پیزومتری هستند که در مجموع ۶۵۰ حلقه چاه اکتشافی موجود است که متاثر از خشکسالی‌ها ۱۱۷ حلقه از این تعداد خشک شدند.

تشریح وضعیت منابع آبی استان هرمزگان با حضور رئیس حوضه آبریز رودخانه‌ زهره، جراحی و حوضه‌های آبریز جنوب کشور 

رئیس حوضه آبریز رودخانه‌ زهره، جراحی و حوضه‌های آبریز جنوب کشور به همراه معاونین خود در روز اول سفر به استان هرمزگان از تاسیسات آبی شرق استان هرمزگان بازدید کرد.

مهرزاد احسانی در ابتدای سفر خود به استان هرمزگان با حضور در شرکت آب منطقه‌‌ای هرمزگان، جلسه‌ای را با معاونین، مدیران و اعضای هیات مدیره برگزار کرد.

مهندس جمشید عیدانی سرپرست شرکت، مهندس محمدرضا ایدون مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت و داود حسین‌نیا معاون مالی، پشتیبانی و منابع انسانی گزارشی از وضعیت منابع آبی استان و وضعیت بیلان دشت‌ها ارائه شد. همچنین مسائل و چالش‌های شرکت نیز با رئیس حوضه آبریز جنوب کشور در میان گذاشته شد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه‌ زهره، جراحی و حوضه‌های آبریز جنوب کشور پس از نشست با استاندار هرمزگان وارد شرق استان شد. مهندس احسانی در ابتدا از سد استقلال میناب و پروژه علاج‌بخشی سرریز این سد، سپس در ادامه از تصفیه‌خانه آب سد سرنی و در پایان روز اول سفر خود به شرق استان هرمزگان از طرح بهسازی شبکه آبیاری دشت مرکزی دیدن کرد.