تحول در کشاورزی سرخس با اتمام طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی

با به ثمر رسیدن طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی، 23500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرخس تحت پوشش شبکه آبیاری قرار گرفته و باعث توسعه کشاورزی در 8400 هکتار از اراضی شهرستان شد. اقتصاد شهرستان مرزی سرخس در شمال شرقی ایران بر پایه کشاورزی و دامداری استوار شده است.

به گزارش برقآب، طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی سرخس باعث توسعه کشاورزی و افزایش اشتغال منطقه شده است. با استفاده از طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی، ۲۳۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرخس تحت پوشش قرار گرفته است. این شبکه آبیاری باعث توسعه کشاورزی در ۸۴۰۰ هکتار از این اراضی شده است. این طرح با هدف استفاده بهینه از سهمیه آب سد دوستی و جایگزین کردن آب سد با آبهای زیر زمینی آغاز شده و در حال حاضر آماده بهره برداری می باشد.

مدیر این پروژه، سید مجید حسینی، مشخصات عملیات اجرایی و تکمیل ابنیه و احداث کانال های پراکنده درجه یک و ۲ شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی را تشریح کرده است. او بیان می کند که هدف از این طرح، بهره برداری بهینه از سد دوستی است. وی بر این باور است که طراحی شبکه آبیاری مناسب و بهره برداری صحیح و اصولی از آن باعث توسعه کشاورزی در این منطقه و افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان و بهره برداران شبکه خواهد شد.

تکمیل شبکه آبیاری سد دوستی باعث تسریع تحقق هدف تامین نیاز غذایی منطقه و کشور توسط کشاورزان سرخس می شود. اگر منابع آبی منطقه مناسب باشد، کشاورزان می توانند از منافع این طرح بهره ببرند. سید مجید حسینی مشخصات تخصیص آب به شبکه آبیاری را برابر با ۱۱۴ میلیون متر مکعب اعلام کرده است. همچنین، ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نیز برای تغذیه مصنوعی اختصاص داده شده است. این طرح موجب بهره برداری بهینه از منابع آبی شده و به توسعه کشاورزی و افزایش تولید محصولات کمک می کند.