تحقق وعده آبرسانی دولت سیزدهم در آذربایجان‌شرقی

وعده آبرسانی دولت سیزدهم به شهرستان میانه آذربایجان‌شرقی در حال تحقق بوده و شمارش معکوس برای رسیدن آب گرمی‌چای به این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وعده آبرسانی دولت سیزدهم به شهرستان میانه آذربایجان‌شرقی در حال تحقق بوده و شمارش معکوس برای رسیدن آب گرمی‌چای به این شهرستان آغاز شده است.

اوایل خردادماه سال گذشته بود که وزیر نیرو به همراه رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی سفر کرد و در بازدید از سد گرمی‌چای شهرستان میانه وعده تامین آب شرب این شهرستان را تا پایان خرداد امسال داد.
با وجود استقرار این شهرستان در جغرافیای نسبتا پر آب، مردم میانه طی بیست سال گذشته با مشکل کمبود منابع تامین آب شرب مطمئن، پایدار و باکیفیت مواجه بوده‌اند و با توجه به افزایش جمعیت، چاه‌های موجود دیگر به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی مصرف آب شرب شهر نبود.

طرح آبرسانی به شهرستان میانه به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار ویژه دولت اعلام شد و تامین منابع مالی مربوطه در قالب مصوبات این سفر مورد تصویب و در دستور کار جدی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی قرار گرفت.

بر این اساس، حالا بعد از گذشت مدت زمان کمتر از یک سال، با پیگیری مستمر و حمایت‌های استاندار آذربایجان شرقی از طرح‌های آبی استان و همراهی مدیران ارشد و نمایندگان مردم منطقه در مجلس و با کمتر از ۹ ماه تلاش شبانه‌روزی مجریان و عوامل طرح، امکان آبگیری اضطراری سد با حجم تنظیمی ۵ میلیون مترمکعب، تکمیل واحد اول تصفیه‌خانه و احداث ۴۳ کیلومتر خط انتقال تا شهرستان میانه جلوتر از برنامه‌ریزی‌ها، ایجاد شده است.

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تشریح این طرح آبرسانی اظهار کرد: قسمتی از سد که می‌تواند آب میانه را تامین کند، آبگیری شده و تصفیه‌خانه نیز با طول ۴۳ کیلومتر تا میانه به اتمام رسیده که در حال حاضر در مرحله تست و راه اندازی قرار دارد.

“یوسف غفارزاده” اظهار امیدواری کرد: طی روزهای آینده حداقل ۵۰ درصد از آب شرب میانه از طریق سد گرمی چای تامین می‌شود و سال بعدی نیز این رقم به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی گفت: سد گرمی‌چای تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد اما حین اجرای این طرح، قسمتی که می‌توان آبگیری کرد را با احداث خط انتقال به میانه، آبگیری می‌کنیم.

شهر میانه و روستاهای تابعه آن با جمعیتی بیش از ۱۸۰ هزار نفر در شرقی‌ترین نقطه استان آذربایجان شرقی واقع شده و طرح تامین آب شرب این شهر در سه پروژه شامل احداث سد روی رودخانه گرمی‌چای، خط مشترک آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه آب شرب و لوله گذاری از محل تصفیه‌خانه تا مخازن شهر است.