تجهیز ایستگاههای مبنای باران سنجی آب منطقه ای خراسان شمالی

سرپرست مدیریت مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با تجهیز دو ایستگاه بارانسجی شیروان و نوشیروان در سال جاری، شش ایستگاه موجود مبنای بارانسنجی شرکت آب منطقه ای در استان خراسان شمالی به ابزار ارسال لحظه ای اطلاعات، تجهیز شد. عباس ابراهیمی تصریح کرد: ایستگاههای بجنورد، امور منابع آب شیروان، […]

سرپرست مدیریت مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با تجهیز دو ایستگاه بارانسجی شیروان و نوشیروان در سال جاری، شش ایستگاه موجود مبنای بارانسنجی شرکت آب منطقه ای در استان خراسان شمالی به ابزار ارسال لحظه ای اطلاعات، تجهیز شد.

عباس ابراهیمی تصریح کرد: ایستگاههای بجنورد، امور منابع آب شیروان، نوشیروان، دربند سنخواست، غلامان و آیرقایه ایستگاههای مبنای باران سنجی در استان هستند و در مجموع ۴۱ ایستگاه آب سنجی در این استان وجود دارد که ۱۸ ایستگاه به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده است.

وی افزود: قابلیت ثبت باران و ارسال اطلاعات به صورت لحظه ای در هر زمان و اعلام هشدار سیل از ویژگی اصلی تجهیزات برخط در ایستگاههای مبنا است.

او همچنین به اهمیت مطالعات تکمیلی منابع آب و شناخت الگوی خط بارش های مختلف در استان اشاره کرد و گفت: مطالعه ایزوتوپی با همکاری دانشگاه شاهرود انجام شد و در این پروژه ضمن آموزش های لازم به متصدیان ایستگاههای بارانسنجی، ۷۰۰ نمونه از بارش باران و برف در ۳۲ ایستگاه پراکنده در کل استان برای آنالیز شیمیایی و ایزوتوپی برداشت شد.

به گفته او، بر این اساس نتایج حاصل از این مطالعات برای اولین بار، ضمن ترسیم معادله و خط بارش استان و مقایسه با خط بارش جهانی، امکان تعیین الگوهای بارش در فصول مختلف را فراهم می آورد.

استان خراسان شمالی ۱۱ محدوده مطالعاتی دارد که هشت محدوده آن ممنوع و ممنوع بحرانی است.