در نیمه نخست سال محقق شد

تامین برق کافی رکورد ۸ ساله تولید فولادی‌ها را شکست

آمارهای رشد تولید بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری از سوی بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و به استناد این گزارش‌ها و بنا بر آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، تولید 5 ماهه نخست امسال در هر سه بخش صنعت فولاد یعنی آهن اسفنجی، محصولات فولادی و فولادی میانی رکورد 8 سال اخیر را شکسته است.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، آمارهای رشد تولید بخش صنعت در نیمه نخست سال جاری از سوی بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و به استناد این گزارش‌ها و بنا بر آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، تولید ۵ ماهه نخست امسال در هر سه بخش صنعت فولاد یعنی آهن اسفنجی، محصولات فولادی و فولادی میانی رکورد ۸ سال اخیر را شکسته است.
گرچه اثرات محدودیت‌های تامین برق در صنایع و بخش کشاورزی غیرقابل کتمان است، اما بررسی آمارها نشان می‌دهد بدون توجه به این چند نکته قضاوت‌ها در این مورد غیرمنصفانه خواهد بود.
آمارها نشان می‌دهد تولید در نیمه‌نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های قبل در صنایع کوچک و بزرگ افزایشی بوده است، برای مثال تولید سیمان در ۵ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی داشته است.
در بخش فولاد کل تولید این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۸ درصدی داشته و رکورد هشت‌ساله تولید را شکسته است.
همچنین گزارش‌های دو بازوی پژوهشی مجلس و بانک مرکزی از شاخص تولید ماهانه شرکت‌های بورسی نیز نشان می‌دهد رشد تولید صنعتی در پنج‌ماهه نخست مجموعا نزدیک به ۹ درصد بوده است. اما علاوه بر بخش تولید که رشد داشته، طبق بررسی‌ها در دو سال گذشته
۱ -مشکل قطعی خانوارها حل شده است.
۲ -قطعی برق صنایع نسبتا با برنامه شده و میزان قطعی کمتر از دو سال قبل شده است.
۳ -در دو سال گذشته در مجموع از شروع دولت سیزدهم ۳۳ واحد نیروگاه جدید وارد مدار شده است و ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور در دولت سیزدهم به ۹۱ هزار و ۱۳۱ مگاوات رسیده که افزایش ۷۷۰۰ مگاواتی را نشان می‌دهد.
-۴حل مشکل ناترازی برق به جهت نیاز به حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌ها و زمان اتمام پروژه، امری زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت با شیوه‌های قیمتی هم نمی‌توان اقدام جدی برای کاهش ناترازی انجام داد.
۵- مقایسه میزان مصرف برق (فروش) در چهارماهه نخست امسال (آخرین آمار منتشر شده) با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد رشد کل مصرف برق در کشور ۴ درصد و این میزان برای بخش صنعت ۹ درصد بوده است.

شاخص تولید صنعتی به روایت بانک مرکزی
از‌ جمله گزارش‌‌های باسابقه در خصوص عملکرد ماهانه تولید، گزارش‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران است. براساس گزارش پژوهشکده پولی، شرکت‌های صنعتی ثبت‌شده در بازارهای بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران تا سال ۱۳۹۹‌ حدود ۵۹ درصد از ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی بالاتر از ۱۰۰ نفر کارکن را در اختیار دارند.
با توجه به انتشار منظم ماهانه عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها می‌توان با اتکای به این داده‌ها برآورد قابل قبولی از عملکرد بخش صنعت کشور ارائه داد و تغییرات این بخش را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها هم‌راستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است، لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد.
نمودار شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی کشور که در گزارش حاضر آمده، وضعیت رشد ماهانه شاخص از ابتدای دولت سیزدهم را نشان می‌دهد. این آمارها که براساس گزارش ماهانه پژوهشکده پولی تهیه شده، نشان می‌دهد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در سه ماهه منتهی به مرداد رشد ۶.۸ درصدی و در مردادماه نسبت به‌مدت مشابه مرداد ۱۴۰۱ رشد ۹.۲ درصدی داشته و نشان از ادامه روند رشد مثبت بخش صنعت در پنجمین‌ماه از سال‌جاری دارد.
طبق این گزارش، رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی بعد از شش‌ماه مثبت شده و تداوم رشد بالای ۲۰ درصدی در صنعت خودروسازی و قطعات از اصلی‌ترین عوامل رشد بالای تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مردادماه بوده است.
گزارش مذکور نشان می‌دهد در مردادماه رشد تولید در گروه لاستیک و پلاستیک کاهش ۸.۶ درصدی داشته است. در این خصوص گزارش‌ها نشان می‌دهد دلیل کاهش قابل توجه تولید در بخش لاستیک مربوط به مشکل تامین ارز واردات مواد اولیه بوده و مشکل اصلی این صنعت عمدتا واردات است.

شاخص تولید صنعتی به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس
درکنار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس از فروردین ۱۴۰۱ با استفاده از داده‌های فعالیت ۳۱۶ شرکت بورسی در حوزه صنعت و معدن، به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران می‌پردازد.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، طی مرداد سال ۱۴۰۲ شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۶.۱ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۸.۵ درصدی مواجه شده است.
در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۸ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۷ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های سیمان، دارو و تجهیزات برقی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های لاستیک و پلاستیک، چوب و کاغذ و محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی مردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات، سیمان و دارو افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات لاستیک و پلاستیک و تجهیزات برقی کاهش در شاخص تولید را داشته‌اند، همچنین شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش بیش از ۲۳ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۴.۹ درصدی مواجه شده است.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در مردادماه رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت ۶.۱ درصد، در بخش معدن، در بخش غذا و آشامیدنی نزدیک به نیم درصد، در بخش دارو ۲۶ درصد، در بخش کاشی و سرامیک ۱.۵ درصد، در بخش فلزات پایه ۳.۶ درصد، تجهیزات برقی ۲۳.۸ درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۲.۸ و در بخش خودرو ۱۷.۳ درصد بوده است. در بخش اما منسوجات کاهش ۷ درصدی، چوب و کاغذ ۲۶.۵ درصدی، لاستیک و پلاستیک ۳.۵ درصد، محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات کاهش ۳.۹ درصدی و در بخش سایر کانی‌های غیرفلزی کاهش ۱ درصدی داشته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در نهایت تاکید کرده است محدودیت‌های تامین برق در کاهش تولید نقش داشته اما همچنان که قابل‌مشاهده است، وضعیت تامین برق در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ بهتر شده است.
تولید فولادی‌ها در بالاترین مقدار ۸ ساله
در روزهای اخیر اظهارات مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی درخصوص کاهش تولید در مردادماه به‌واسطه قطعی برق حسابی سروصدا کرد. گرچه آمارهای ماهانه تولیدات صنعتی و معدنی هم اثر منفی محدودیت تامین برق را تایید می‌کند، اما هر دو شاخص ماهانه تولید صنعتی که از سوی بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر می‌شود؛ هر دو در کنار تاکید بر تبعات قطعی برق، بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که وضعیت تولیدات صنعتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ بسیار بهتر شده و تبعات اقتصادی قطعی‌های برق در سال جاری کمتر از دوسال گذشته بوده است.
مراجعه به گزارش‌های جزئی‌تر تولیدات صنعتی و معدنی نیز این نکته را تایید می‌کند، برای نمونه در حوزه فولاد، آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد در ۵ ماهه نخست امسال حجم تولید آهن اسفنجی به ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن، فولاد میانی به ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن و محصولات فولادی به ۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسیده است. طبق این آمار، تولید آهن اسفنجی در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی و نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی داشته است. در بخش فولاد میانی تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. اما در بخش محصولات فولادی نیز تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴ درصدی و نسبت به ۵ ماهه ۱۴۰۰ رشد ۲۴ درصدی داشته است. همچنین آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که تولید ۵ ماهه نخست امسال در هر سه بخش آهن اسفنجی، محصولات فولادی و فولادی میانی رکورد ۸ سال اخیر را شکسته است.
رشد ۱۷ درصدی سیمانی‌ها
درکنار بخش فولاد، نگاهی به جزئیات آمار فعالیت شرکت‌های سیمانی نیز خالی از لطف نیست. مقایسه وضعیت تولید ۵ ماهه نخست امسال در این شرکت‌ها با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد در ۳۵ شرکت بررسی‌شده، میزان رشد تولید ۱۶.۷ درصد بوده است. طبق داده‌های تولید ماهانه شرکت‌های سیمانی، میزان تولید سیمان این ۳۵ شرکت در ۵ماهه نخست امسال ۳۶ میلیون و ۹۲۹ هزار تن است، رقمی که در ۵ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱ میلیون و ۶۴۱ هزار تن بوده است.
در بین ۳۵ شرکت بررسی‌شده (دارای آمار ماهانه تولید در سامانه کدال) در ۲۶ شرکت تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد و در ۹ شرکت نیز تولید کاهش یافته است. در بین ۲۶ شرکتی که تولید آنها در ۵ ماهه نخست امسال رشد داشته، تولیدات شرکت سیمان سپاهان با رشد ۲۲۹ درصدی در رتبه اول قرار دارد.
پس از این شرکت تولیدات سیمان ساوه ۱۴۶ درصد، شرکت سیمان سفید نی‌ریز ۱۰۸ درصد و سیمان هگمتان با ۶۵ درصد، دارای بیشترین رشد تولید طی سال جاری بوده‌اند. سیمان خوزستان، سیمان دورود، سیمان مازندران، سیمان باقران، سیمان آرتا اردبیل، سیمان شمال، سیمان دشتستان، سیمان خزر و گروه صنایع سیمان کرمان ۹ شرکتی هستند که تولید آنها در ۵ماهه نخست امسال با کاهش روبه‌رو شده است. البته در سه شرکت تولید زیر ۲ درصد کاهش داشته، در سه شرکت تولید بین ۳ تا ۸ درصد و در سه شرکت دیگر، تولید بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.