تامین آب پایدار شهرها و روستاهای تحت پوشش طرح آبرسانی غدیر

وزیر نیرو گفت: با توسعه و تکمیل طرح آبرسانی غدیر و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ w2، شهید چمران و ام الدبس میزان آب انتقالی به شهرهای زیر نظر این طرح از ۱۰ متر‌مکعب بر ثانیه به ۲۰ مترمکعب بر ثانبه افزایش خواهد یافت و تا ۱۰ سال آینده آب پایداری خواهند داشت. علی اکبر محرابیان روز […]

وزیر نیرو گفت: با توسعه و تکمیل طرح آبرسانی غدیر و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ w2، شهید چمران و ام الدبس میزان آب انتقالی به شهرهای زیر نظر این طرح از ۱۰ متر‌مکعب بر ثانیه به ۲۰ مترمکعب بر ثانبه افزایش خواهد یافت و تا ۱۰ سال آینده آب پایداری خواهند داشت.

علی اکبر محرابیان روز شنبه دهم مهرماه در حاشیه بازدید از طرح آبرسانی غدیر در جمع خبرنگاران دلیل سفر خود را بررسی مسائل مربوط به آب و فاضلاب خوزستان به ویژه طرح آبرسانی غدیر عنوان و اظهار کرد: در سفر یکماه پیش دولت با حضور رئیس جمهور برخی طرح ها مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شدند و امروز نیز مهمترین دلیل سفر بررسی نحوه اجرای طرح ها بود.

وی افزود: در یکماه گذشته پروژه تکمیل آبرسانی غدیر سرعت خوبی داشت و بسیاری از جبهه‌های آن فعال بود ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و به همکاران تاکید کردیم که در ادامه کار سرعت خود را بالا ببرند.

وزیر نیرو گفت: مرحله اول طرح آبرسانی غدیر در سال‌های گذشته انجام شد و در هر ثانیه ۱۰ متر مکعب آب از کرخه به شهرهای خوزستان تزریق می‌کند. قرار است با ایجاد ایستگاه‌های جدید و تقویت پمپاژ ایستگاه‌های w2، شهید چمران و ام الدبس این میزان به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه خواه  رسید که منبع آب جدید از رودخانه دز است.

محرابیان ادامه داد: حجم آب برای شهرهای در مسیر طرح آبرسانی غدیر حداقل تا ۱۰ سال آینده کفایت خواهد کرد و آب دز که شیرین‌تر است در شبکه آب شرب خوزستان تزریق خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح جامع فاضلاب اهواز نیز امروز بررسی خواهد شد و طی جلسه ای دیگر طرح‌ها بررسی می‌شوند و در سفرهای آینده نقاط دیگر استان مورد بازدید قرار خواهند گرفت.

وی در پایان عنوان کرد:با اجرای طرح غدیر حداقل تا ۱۰ سال آینده آب پایدار برای شهرها و روستاهای مسیر طرح آبرسانی غدیر خواهیم داشت.

بازدید وزیر نیرو از پروژه ایستگاه پمپاژ چمران و خط انتقال تا تصفیه خانه شماره دو اهواز

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان،مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به اهداف اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه به منظور کاهش تبعات ناشی از تنش‌های آبی و همچنین جهت تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهر حمیدیه در حال اجرا میباشد.

فرهاد ایزدجو افزود:ظرفیت پمپاژ این ایستگاه پنج مترمکعب در ثانیه است که آب را از طریق یک خط انتقال فولادی به قطر ۲۰۰۰ میلیمتر و طول ۱۰ کیلومتر به سمت تاسیسات تصفیه شهر اهواز منتقل می شود.

وی افزود:محل این ایستگاه در مجاورت جاده خروجی اهواز سوسنگرد و در بالادست اتصال کانال سلمان به چمران در شمال کانال چمران جانمایی شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: اعتبار مورد نیاز پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب از کانال چمران به  تصفیه خانه کیان آباد اهواز ۳۲۰ میلیارد تومان است.

ایزدجو از پایان یافتن این پروژه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت:فاز دوم این جبهه عملیاتی، شامل توسعه ایستگاه پمپاژ مذکور به میزان ۲.۵ متر مکعب بر ثانیه شامل خرید و نصب تجهیزات مکانیکال و الکتریکال ایستگاه میباشد که پیش بینی می گردد تا پایان سال جاری انجام و به بهره برداری برسد.

گفتنی است در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه قریب به ۴۳.۴ درصد است.

بررسی روند احداث ایستگاه پمپاژ آب در اندیمشک

“علی اکبر محرابیان” بعد از بازدید از ایستگاه پمپاژ چمران در اهواز، از نزدیک در جریان روند احداث ایستگاه پمپاژ w۲ در اندیمشک قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، مسیر انتقال آب از ایستگاه پمپاژ اندیمشک تا ایستگاه ام الدبس ۷۰ کیلومتر است که از این مسیر ۳۳ کیلومتر ابتدایی خط هنوز احداث نشده است.
قطر خطوط لوله این خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی‌متر با ظرفیت ۱۰ مترمکعب در ثانیه است. در این پروژه آب از رودخانه دز در ایستگاه w۲ پمپاژ شده و به ایستگاه پمپاژ آب ام الدبس از توابع شهرستان دشت آزادگان و در نهایت آب به شهرستان‌های اهواز، آبادان و خرمشهر منتقل می‌شود.
در حال حاضر این طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۱۸.۵ درصد بوده و قرار است بر اساس برنامه زمانبندی پیش‌بینی شده طی هشت ماه این طرح به بهره‌برداری برسد.