تامین آب شرب پایدار و سالم برای زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا (ع) اولویت وزارت نیرو

وزیر نیرو در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تامین آب شرب مشهد در سال های آتی گفت: تامین آب شرب پایدار و سالم برای زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از اولویت ها اصلی وزارت نیرو است که نباید هیچگونه ریسکی در خصوص تحقق آن صورت گیرد. به گزارش روابط عمومی شرکت […]

وزیر نیرو در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تامین آب شرب مشهد در سال های آتی گفت: تامین آب شرب پایدار و سالم برای زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از اولویت ها اصلی وزارت نیرو است که نباید هیچگونه ریسکی در خصوص تحقق آن صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، جلسه بررسی مسائل و مشکلات آب شرب مشهد با حضور وزیر نیرو و معاون آّب و آبفا، مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای خراسان رضوی و آبفای مشهد و مدیران ذی ربط برگزار شد.

در این جلسه وزیر نیرو با اشاره به اولویت تامین آب شرب مشهد و روستاهای کشور بعنوان اولین اصل مهم در وزارت نیرو افزود: با توجه به خشکسالی های شدیدی که کشور طی سال آبی گذشته و جاری با آن مواجه است باید تمام مدیران وزارت نیرو تلاش کنند تا آب شرب سالم و پایدار در اختیار مردم قرار گیرد و در این بین هیچ گونه کم کاری مورد پذیرش نخواهد بود.

محرابیان با اشاره به شرایط جغرافیایی خراسان رضوی، افزایش سطح دیپلماسی در تنش آب با کشورهای همسایه خراسان رضوی را مهم بر شمرد و تایید کرد: باید سعی کنیم تمام پتانسیل های بالقوه در تامین آب مشهد را مد نظر داشته باشیم؛ طرح جایگزینی بساپ با چاه های کشاورزی می تواند یک راهکار مفید برای مردم خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد باشد.

در این جلسه قاسم تقی زاده، معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به پیشرو بودن شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در طرح سازگاری با کم آبی در کشور افزود: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با توجه به استفاده از خرد جمعی و انعقاد تفاهم نامه همکاری با تشکل های کشاورزی استان توانسته مدیریت خوبی برای استفاده بهینه از منابع آب موجود در خشکسالی های شدیدی که استان با آن مواجه است داشته باشد.

وی استان خراسان رضوی را پیشرو در نصب کنتور های هوشمند در کشور دانست و گفت: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی توانسته با ایجاد “مرکز آنلاین پایش و برداشت” بیش از نیمی از چاه های استان را به صورت لحظه ای رصد نماید.

در این جلسه محمد علائی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز با اشاره به آمار بارندگی سال آبی گذشته و مقایسه با سال های قبل و آمار بلند مدت گفت: این استان با کاهش بارندگی بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره های آماری گذشته روبرو است؛ اگر در حوزه آب خراسان رضوی مدیریت درستی نباشد تنش های جدی در سال های پیش رو استان را درگیر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه منابع آب شری مشهد در حال حاضر از ۴ سد، ۴۷۶ حلقه چاه و دو رشته قنات و یک دهنه چشمه تامین می شود افزود: مشهد با توجه به مهاجر پذیر بودن و اینکه تقریبا تمام صنعت استان را در غرب مشهد که چاه های آب شرب شهر در آن منطقه است بنا کرده ایم و همچنین حضور بیش از ۳۰ میلیون زائر در سال توجه بودجه و امکانات بیشتری را می طلبد تا بتوانیم طرح هایی که در بخش انتقال آّب از دامنه شمالی هزار مسجد، جایگزینی پساب و ترمیم شبکه فرسوده آب شرب مشهد داریم را سریع تر اجرایی و به نتیجه برسانیم در غیر اینصورت باید شاهد اتفاقات ناگواری در سال ۱۴۰۱ در بحث آب شرب مشهد باشیم.

رئیس شورای انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان در ادامه تاکید کرد: ایجاد بازار آب یکی از شاهکار های مدیریتی در این بخش بود که برای اولین بار در دشت خواف میان صاحبان چاه کشاورزی با صنایع متقاضی آب در این منطقه انجام شد که خوشبختانه توانسته زبانی جدید در تعاملات آبی در کشور ایجاد نماید.

وی اظهار امیدواری کرد با هماهنگی خوبی که در استان در بین تمامی مسئولین اجرایی، قضایی و تشکل های کشاورزی مردمی شاهد هستیم و با لطف الهی بتوانیم با کم ترین تنش و مشکل مدیریت آب در استان را انجام دهیم.

در این جلسه حسین اسماعیلیان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز آخرین وضعیت منابع و مصارف و برنامه های شرکت متبوعش را بیان نمود.