تامین آب شرب پایدار شهر کلمه از طریق سد ارغون

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در مراسم بهره برداری از سد ارغون در شهرستان دشتستان، این سد را سازه‌ای مدرن و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه نامید. علی محمدی در این مراسم اظهار کرد: حوضه آبریز سد ارغون ۳۵ کیلومتر مربع است که آورد سالانه ای حدود ۱.۲ میلیون مترمکعب دارد. وی بیان […]

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در مراسم بهره برداری از سد ارغون در شهرستان دشتستان، این سد را سازه‌ای مدرن و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه نامید.

علی محمدی در این مراسم اظهار کرد: حوضه آبریز سد ارغون ۳۵ کیلومتر مربع است که آورد سالانه ای حدود ۱.۲ میلیون مترمکعب دارد.

وی بیان کرد: نیاز آبی شهر کلمه و روستاهای اطراف آن بر اساس جمعیت و سرانه مصرف سالانه ۳۴۰هزار مترمکعب است و سد ارغون این نیاز آبی را به صورت پایدار تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر سد ارغون را دارای یکی از مدرنترین تکنولوژی ها دانست و عنوان کرد: سدهای بتنی CSG یکی از مدرنترین انواع سد در جهان می باشد که متخصصین ایران موفق به بومی سازی تکنولوژی آن شده اند.

وی افزود: از ویژگی های مهم این نوع می توان به اقتصادی بودن آن و همچنین زمان کوتاه اجرای آن اشاره کرد.

علی محمدی خاطرنشان کرد: این سد از نوع بتنی CSG با ارتفاع ۲۵ متر، طول تاج ۲۵۰ متر و دریاچه ای به وسعت ۲۵ هکتار است.

محمدی گفت: در این پروژه ۵۰ هزار مترمکعب بتن ریزی انجام شده است و بدنه آن تنها درطول ۱ سال تکمیل شد. در بارندگی آذر ماه سال گذشته، قریب به ۷۰۰ هزارمترمکعب آب در این سد ذخیره شد و هم اکنون ۴۰۰ هزار مترمکعب آب در مخزن این سد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: در این پروژه ۲۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شد و جهت پایدارسازی و استحکام این سازه، ۵هزار و ۳۰۰ مترطول گمانه تزریق شده است. این سد همچنین سرریز سد به عرض ۲۰ متر از نوع آزاد پلکانی و دو لوله آبگیر در ترازهای ۹ متری و ۱۱ متری دارد.

وی یادآور شد: این پروژه توسط پیمانکار و عوامل اجرایی بومی استان بوشهر و با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: توجه ویژه استاندار بوشهر به طرح های عمرانی به ویژه حوزه آب و همت کلیه عوامل اجرایی، پیمانکار، مشاور و همکاران شرکت آب منطقه ای بوشهر موجب تکمیل وبهره برداری سریع این پروژه گردید که از همه‌ی این عزیزان کمال تشکر را دارم.

رفع مشکل دیرینه تامین آب بوشهر

با حضور استاندار بوشهر و نماینده شهرستان دشتستان در محل سد ارغون دشتستان، این پروژه به بهره برداری رسید.

عبدالکریم گراوند در مراسم بهره برداری از سد ارغون اظهار کرد: امروز در دو نقطه محروم استان، دو پروژه ارزشمند را افتتاح کردیم که نشانگر توجه دولت به محرومیت زدایی است. نمونه آن، پروژه بزرگ سد خاییز است که بزرگترین پروژه شهرستان تنگستان چه قبل از انقلاب اسلامی و چه پس از آن است.

وی با اشاره به ساخت یک سد در شرایط سخت اقتصادی گفت: با توجه به مشکلات آب زیرزمینی، ساخت این سد تنها گزینه موجود برای تامین آب شرب مردم این منطقه به شمار می رفت و در این دوران جنگ اقتصادی، این پروژه را شروع کردیم تا مردم این فشار را کمتر احساس کنند.

استاندار بوشهر بیان کرد: از پیمانکار این پروژه تشکر ویژه می کنم چرا که علیرغم داشتن مطالبات، از منابع داخلی خود برای ادامه پروژه هزینه کرده است. از همه‌ی کسانی که در روند اجرا و ساخت این پروژه اقداماتی کرده‌اند صمیمانه تقدیر می کنم.

گراوند با اشاره به دیرینه بودن مشکل آب شرب در استان بوشهر گفت: از گذشته دور، استان بوشهر برای تامین آب با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کرد. یکی از سیاست گذاری‌هایی که در دولت دوازدهم برای استان بوشهر انجام شد، رفع مشکل آب بوده است. در صورت عدم اجرای این پروژه ها، قطعا با روزهای بی آبی پیاپی مواجه میشدیم.

وی افزود: اصلاح در شبکه های آبرسانی و آبشیرینکن های در حال احداث کمک بزرگی برای تامین آب شرب استان خواهد کرد. با تکمیل این آبشیرینکن ها، ۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آب شرب استان اضافه خواهد شد.

عبدالکریم گراوند با اشاره به دیگر پروژه های سد سازی استان بوشهر اظهار کرد: در سال جاری سد اخند و سد باغان به بهره برداری خواهند رسید. افتتاح سد باغان در زمستان امسال افتخار آمیز است چرا که ساخت سدهایی در ابعاد مشابه آن، ۱۵ سال زمان می برد.

استاندار بوشهر تاکید کرد: در طول سنوات اخیر، محدودیت منابع مالی باعث شده تا مسیرهای مختلفی برای تامین اعتبار پروژه ها در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: سد بزرگ دشت پلنگ با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب نیز با تامین سهم ۷.۵ درصد سهم کارفرما، شروع به کار کرده و در روزهای آتی از آن بازدید به عمل خواهد آمد. این پروژه نیز بخشی از آب شرب منطقه پیرامون خود را تامین خواهد کرد.

گراوند تصریح کرد: ساخت سد ارغون به عنوان بخش مهم تامین آب منطقه به اتمام رسیده و متاسفانه برای تکمیل خط انتقال آن دچار تنگناهای اعتباری بودیم و اما پیگیری برای جذب بودجه ادامه دارد تا هرچه سریعتر، خط انتقال این سد نیز تکمیل شود.