تامین آب شرب مرکز استان اردبیل

رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل به همراه عضو هیئت مدیره و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت، رئیس اداره بهر برداری از سد یامچی و رئیس اداره منابع آب شهرستان نیر از آخرین وضعیت ذخیره آب و منابع و مصارف آب در مخزن سد یامچی بازدید کرد. عباس جنگی […]

رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل به همراه عضو هیئت مدیره و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت، رئیس اداره بهر برداری از سد یامچی و رئیس اداره منابع آب شهرستان نیر از آخرین وضعیت ذخیره آب و منابع و مصارف آب در مخزن سد یامچی بازدید کرد.

عباس جنگی مرنی در این بازدید با اشاره به اهمیت ذخیره سازی مطلوب آب برای تامین آب شرب مرکز استان و کشاورزی شبکه آبیاری یامچی، بر مدیریت هر چه بهینه مصارف آب در ماههای آتی و آبگیری مخزن سد یامچی تاکید نمود و افزود: تامین آب شرب مرکز استان اردبیل با اطمینان پذیری خوبی درحال انجام است و سناریوهای مختلف منابع و مصارف آب درسال آتی برای مدیریت سد یامچی در حال تهیه می باشد.

جنگی مرنی تامین آب شرب مطمئن و پایدار را برای مراکز جمعیتی در استان اردبیل از جمله وظایف اصلی شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان و اضافه کرد: انتظار می رود ضمن برنامه ریزی جهت انجام تعمیرات دوره ای و عملیات کنترل پایداری و ایمنی در سد یامچی و سایر سدهای استان، تمهیدات لازم برای پایش کیفی مخزن نیز به طور مستمر انجام گیرد.

 رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در پایان از عموم شهروندان درخواست کرد تا با صرفه جویی و مصرف بهینه آب شرب، شرکت آب منطقه ای استان اردبیل را در خدمات رسانی بهتر به مردم یاری نمایند.

 فیروز ندایی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این بازدید گفت: نظر به اهمیت سد مخزنی یامچی در تامین آب شرب مرکز استان اردبیل طبق برنامه ریزی بعمل آمده، پایش مستمر کیفی مخزن سد انجام می شود و به محض شروع فصل بارشها، آبگیری آن در سال آبی جاری انجام خواهد شد ولی با توجه به ادامه خشکسالی بایستی در مصرف آب صرفه جویی شود.

 هادی حبیب زاده رئیس اداره بهره برداری سد یامچی نیز در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت منابع و مصارف آب سد یامچی و ذخیره آب در مخزن ارائه کرد و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 اصلاح تاسیسات آبی درحال بهره برداری و ساماندهی رودخانه با ۶۳۰ میلیاردریال اعتبار

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با برشمردن برخی از اقدامات شرکت در حوزه حفاظت و بهره برداری منابع آب و تاسیسات آبی استان گفت: در خصوص منابع آب زیرزمینی و حوزه حفاظت و بهره برداری از منابع آب و تاسیسات آبی در استان اردبیل فعالیتهای اثربخش و برنامه های جدیدی در دو سال اخیر طرح ریزی و درحال انجام است تا الزامات و نیازمندی های این حوزه را بتوانیم برآورده کنیم.

عباس جنگی مرنی تصریح کرد: لایروبی، تعمیرات، بهسازی و مرمت شبکه های آبیاری و زهکشی، سدهای مخزنی و سدهای انحرافی استان اردبیل از کارهای ارزشمند شرکت آب منطقه ای استان است که سعی داریم این سرمایه های عظیم و تاسیسات آبی را طوری نگهداری و بهسازی کنیم تا همیشه مطابق شرایط لازم برای بهره برداری و استفاده بهینه، آماده خدمت رسانی باشند. در حال حاضر این برنامه های ضروری را در ۴ شبکه آبیاری و زهکشی و ۱۲ سد مخزنی و انحرافی استان انجام داده ایم یا در حال انجام هستیم. در بخش ساماندهی حریم و بستر رودخانه های مهم استان به طول حدود ۲۰۰۰ کیلومتر، در حال اجرای عملیات و یا مطالعه فنی است و بهسازی مجتمع های آبگرم استان را هم به تعداد ۱۱ مجتمع یا انجام  شده یا در حال انجام می باشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل افزود: از اعتبارات مدیریت بحران کشور مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال برای اولین بار توانستیم برای لایروبی و مرمت سد انحرافی میل و مغان و ساماندهی حریم و بستر رودخانه بالهارود اخذ و هزینه کنیم که از سال قبل عملیات اجرایی آنها آغاز شده و در حال پیگیری برای دریافت اعتبارات جدید برای آنها می باشیم. همچنین برای نمونه اقدامات شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در نگهداری و تعمیرات شبکه های آبیاری و زهکشی می توان به لایروبی بیش از ۲۵۰ کیلومتر از کانالهای شبکه عظیم آبیاری و زهکشی مغان و سبلان در سال جاری اشاره نمود که این موارد مثال‌هایی از اقدامات در تاسیسات آبی در حال بهره برداری استان و رودخانه هاست و این فعالیت‌ها در سایر بخش های سد و تاسیسات آبی دیگر نیز درحال انجام می باشد.

 جنگی مرنی تاکید کرد: در تابستان امسال شرکت آب منطقه ای اردبیل توانست مجتمع آبگرم قوتورسویی را با  دو سال فعالیت مستمر و با صرف هزینه بالغ بر ۱۳۵ میلیارد ریال احداث و به بهره برداری برساند و برای اولین بار از اعتبارات مدیریت بحران کشور مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مالی جدید برای بازسازی و بهسازی تاسیسات آبرسانی مشگین شهر نیز مصوب و دریافت شده است تا این تاسیسات اصلاح و بازسازی شود.