مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در اولین سفر یک روزه به شهرستان تربت جام مطرح کرد:

تامین آب شرب شهروندان اولویت اصلی ما است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به همراه هیات همراه در سفر یک روزه به شهرستان تربت جام از تاسیسات و امکانات آبی و چاه روستای کاریز نو، مخزن آبی ابدال‌آبا، چاه محمودآباد مجتمع موسی‌آباد، چاه ۱۸ مجتمع امامت، مخزن آبی روستای یاقوتین، چاه در حال حفاری مجتمع شهید گل لاله، منطقه پیشنهادی حفاری چاه روستای محمدآباد این شهرستان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، “علیرضا طاهری” در این مراسم که “حسین جمشیدی” فرماندار  شهرستان تربت جام و “یوسف اختری” مدیر امور آب تربت جام وی را همراهی کردند در بازدید از چاه آب شرب روستای ابدال‌آباد در گفتگو با اعضای شورای روستا و کارشناسان منطقه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش کشاورزان در همیاری و تعامل با مدیریت امور آب این شهرستان با اشاره به این که تاسیسات و تجهیزات آبی منطقه نیاز به بازنگری و بررسی طرح‌های پیشنهادی دارد گفت: اولویت اول ما تامین آب شرب منطقه است و در این خصوص اگر ضروری باشد قانون را نیز خم خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: کشاورزان با رعایت ضوابط و مقررات برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، در راستای تامین آب شرب مناطق همیاری کنند؛ اگر چه نگاهی هم به تامین آب بخش کشاورزی در منطقه داریم.

وی همچنین با اشاره به تعویض مخزن آب شرب و همچنین برگزاری نشست با اعضای شورای روستا در خصوص بررسی طرح‌های پیشنهادی دستورات لازم را صادر کرد.

طاهری” کشاورزی در منطقه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مصمم هستیم با تغییر شیوه‌های سنتی به کشاورزی مدرن و همچنین آبیاری قطره‌ای و توسعه کشاورزی گلخانه‌ای با وجود کاهش بارش‌ها در سال جاری، اقدامات ضروری در راستای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی را انجام دهیم.

طاهری” همچنین در خصوص تامین آب مورد نیاز بخش صنعت عنوان کرد: طرح‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا نیاز آبی صنایع را از طریق پساب تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه این سفر پس از بازدید از مناطق ۸ گانه تاسیسات آبی و رفع موانع موجود در نشستی که با حضور بخشدار، اعضای شورای شهر و فرماندار شهرستان تربت جام برگزار شد، با بیان این که نیاز آبی منطقه با وجود کاهش بارندگی نسبت به جمعیت منطقه نگران کننده است اظهار داشت: ضروری است همه ما در راستای فرهنگ درست و صحیح مصرف آب بکوشیم

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۸۴ درصد سفره‌های آب زیرزمینی در اختیار بخش کشاورزی است و ضرورت دارد در این بخش تمهیدات لازم در خصوص نصب کنتور های هوشمند، تغییر فرهنگ الگوی کشت و آبیاری نوین انجام شود.

وی همچنین به آمار برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۰ در مجموع آب تجدیدپذیر ۱۵۰ میلیارد متر مکعب با جمعیت ۳۰ میلیون نفر و سرانه هر ایرانی ۵ هزار متر مکعب بوده است؛ این درحالی است که در سال جاری آب تجدیدپذیر ۷۰ میلیارد متر مکعب برای جمعیت ۹۰ میلیونی و سرانه هر نفر ایرانی ۷۰۰ متر مکعب است. این آمارها نشان می‌دهد که باید راهکارهای مناسب برای درست مصرف کردن را طراحی کنیم.

وی درباره احداث سد در منطقه گفت: احداث سد را توصیه نمی‌کنم و معتقدم همین رودخانه‌ها سبب مشروب کردن زمین‌ها و تقویت  سفره‌های آب زیرزمینی می‌شوند البته احداث بند خاکی و اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند یکی از روش‌های راهگشا برای ذخیره‌سازی آب منطقه باشد.

در ادامه این نشست “حسین جمشیدی” فرماندار شهرستان تربت جام ضمن تبریک به “طاهری” در سمت مدیر عاملی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خواستار توجه به تامین آب مورد نیاز روستاهای شهرستان تربت جام شد و گفت: هم اکنون در این منطقه ۱۴۲ روستا داریم که ۱۲۹ روستا تحت پوشش شبکه آبفای شهرستان قرار دارند و ۱۳ روستا به صورت خودجوش آب شرب مورد نیاز را تامین می‌کنند؛ بنابراین ضروری است با توجه به کاهش بارندگی‌ها تمهیدات ضروری برای آبرسانی به این روستاها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در این منطقه ۷ مجتمع آبرسانی داریم که موسی‌آباد و شهید گل لاله بزرگترین مجتمع های آبرسانی در منطقه می‌باشند که نیاز به بازنگری دارند

وی حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و مهندس “علوی” مدیر عامل آبفای استان را به شهرستان تربت جام به فال نیک گرفت و گفت: در این سفر طرح‌ها و پیشنهادات بسیار خوبی ارائه شد که خوشبختانه با موافقت و تمهیداتی که اتخاذ شد احساس می‌کنیم روستاییان منطقه با مدیریت صحیح آب، همیار و مددکار کارشناسان امور آب در حل مشکل و موانع آبرسانی در این مناطق خواهند بود.

این گزارش حاکیست “علوی” مدیر عامل آبفای استان نیز در خصوص ترمیم و مرمت شبکه آبرسانی شهرستان گفت: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی به صورت لوله‌کشی در استان داریم که حدود ۱۵ هزار کیلومتر نیاز به مرمت دارد و تامین اعتباری بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای این کار بسیار مشکل است بنابراین تلاش می‌کنیم به صورت موردی موانع را رفع کنیم.

وی در خصوص تامین آب مناطق نصرآباد و سمیع‌آباد افزود: این طرح نیاز به واگذاری زمین از سوی اهالی دارد که خوشبختانه با همیاری اعضای شورای شهر و روستا به نتایج خوبی دست یافتیم و به زودی طرح‌ها و مطالعات خود را در این مناطق آغاز خواهیم کرد.

نعمت‌نژاد” معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به این که ساعت کارکرد مناطق با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی متغیر است نمی‌توان یک طرح جامع را برنامه‌ریزی کرد به همین خاطر در خصوص انتقال شارژ در قالب طرح بازار آب تمهیداتی اتخاذ شده است.

وی با اشاره به تخصیص آب مازاد برای تامین آب شرب مناطق روستایی و همچنین تصمیم‌گیری در خصوص تمهیدات برای کاهش جرایم گفت: باید طی نشستی جرایم بررسی شود تا تصمیم لازم به صورت حجمی و ریالی گرفته شود.

نعمت‌نژاد” با اشاره به این که آمادگی داریم مجوزهای لازم و پروژه‌ها و طرح‌های آبرسانی به مناطق روستایی را اجرا کنیم یادآور شد: توسعه مناطق روستایی براساس طرح هادی توسط بنیاد مسکن اجرا می‌شود.

در پایان این نشست برخی از کارشناسان و مدیران و مسوولان حاضر در جلسه به طرح سوالاتی در خصوص آبرسانی و همچنین رفع موانع و مشکلات در زمینه تامین آب شرب برخی از مناطق از جمله نصرآباد و موسی‌آباد پرداختند.