تامین آب شرب ارومیه با احداث سد نازلو

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با احداث سد نازلو علاوه بر تامین آب شرب مردم شهرستان ارومیه، مشکل حقابه دریاچه ارومیه که به دلیل تبخیر، نفوذ آب در مسیر و برداشت‌های غیرمجاز در فصول رهاسازی کاهش می‌یافت، برطرف می‌شود. یاسر رهبردین در دیدار با حجت السلام والمسلمین ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با احداث سد نازلو علاوه بر تامین آب شرب مردم شهرستان ارومیه، مشکل حقابه دریاچه ارومیه که به دلیل تبخیر، نفوذ آب در مسیر و برداشت‌های غیرمجاز در فصول رهاسازی کاهش می‌یافت، برطرف می‌شود.

یاسر رهبردین در دیدار با حجت السلام والمسلمین ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر ۷ درصدی سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بر خشکی دریاچه ارومیه گفت: ظرفیت ۷ سد حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک‌میلیارد و ۴۵۵ میلیون مترمکعب بوده که از این ۷ سد، سدهای مهاباد و سد بوکان با ظرفیت یک‌میلیارد مترمکعب از سال ۵۰ درحال بهره‌برداری هستند.

رهبردین در ادامه افزود: اگر سدها موجب خشکی دریاچه ارومیه بودند در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد پیشروی دریاچه ارومیه نبودیم، بنابراین تغییر رژیم بارش‌ها که باعث کاهش مدت بارش و زمان بارش‌ها شده است، تغییر کاربری زمین‌های دیم به آبی، تغییر الگوی کشت از محصولات کم آب‌بر به پر آب‌بر و پل میانگذر دریاچه ارومیه که باعث برهم خوردن اکوسیستم و گردش آب دریاچه ارومیه شده است، از دلایل اصلی خشکی دریاچه ارومیه به‌شمار می‌آید.
وی با اشاره به اینکه مردم منطقه انزل و نازلو با مشکل کیفیت آب شرب مواجه هستند، گفت: با ازسرگیری ساخت سد نازلو با توجه به تغییرات اقلیمی از این پس سال‌های نرمال از نظر بارش نخواهیم داشت و شرایط حدی حاکم خواهد بود، یعنی احتمال ترسالی یا خشکسالی در سال‌های آینده مشهود است. لذا جهت کنترل سیلاب و همچنین  تامین آب شرب مردم ارومیه و روستاهای منطقه انزل و محال نازلو میسر خواهد شد. همچنین با ذخیره‌سازی مناسب آب در فصول پربارش و رهاسازی در زمستان حقابه دریاچه ارومیه با بیشترین دبی و کمترین زمان ممکن به پیکره آن می‌رسد و در نهایت علاوه بر جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، تبخیر در مسیر رسیدن به دریاچه ارومیه نیز به حداقل می‌رسد.
حجت السلام والمسلمین ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با تشکر ویژه از حرکت‌های جهادی در ۳ ماه گذشته در حل مشکلات مردم، نگاه به آینده و تحلیل‌های درست از اتفاقات استان‌های دیگر در مشکلات کم آبی از سوی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با گزارشی که از سوی شرکت آب و فاضلاب استان به دست بنده رسیده آب سد شهرچای جوابگوی تامین آب شرب مردم شهر ارومیه نیست و منبعی نیز برای حل این بحران در نظر گرفته نشده است، بنابراین احداث سد نازلو با اضطرار و به فوریت باید در دستور کار مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد. همچنین آب از سد نازلو تا پیکره دریاچه ارومیه ۳۰ کیلومتر مسیر را طی می‌کند و در این مسیر موانع زیادی بر سر راه حقابه دریاچه وجود دارد، اما بعد از ساخت سد و ذخیره سازی مناسب با هدایت صحیح می‌توان ظرف مدت زمان کوتاه آب را به پیکره اصلی دریاچه ارومیه رساند.
این گزارش می‌افزاید، در این دیدار پس از تبادل نظر، حاضران در نشست از محل سد نازلو نیز بازدید کردند.