تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان اولویت وزارت نیرو 

وزیر نیرو گفت: تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد؛ به گونه‌ای که اولین جلسات بررسی نحوه تامین آب پایدار استان با حضور کارکنان و مدیران وزارت نیرو به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” با تاکید بر […]

وزیر نیرو گفت: تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد؛ به گونه‌ای که اولین جلسات بررسی نحوه تامین آب پایدار استان با حضور کارکنان و مدیران وزارت نیرو به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” با تاکید بر اینکه ارتقای کیفی و کمی آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان از اولویت‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم است، افزود: طرح آبرسانی غدیر که آب ۲۶ شهر و حدود ۱۶۰۰ روستای استان را تامین می‌کند علاوه بر آبگیری از سد کرخه، از منابع با کیفیت سد دز نیز بهره‌مند خواهد شد و بر همین اساس در سه جبهه کاری سامانه آبرسانی از سد دز از طریق انتقال آب از کانال چمران در دستور کار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی فشرده علاوه بر ارتقای کیفیت آب از طریق انتقال آب از سد دز، نسبت به افزایش ظرفیت انتقال آب به خصوص در شهرهایی از جمله دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان اقدام شده است.
محرابیان در تشریح این طرح بزرگ آبرسانی گفت:  طرح مذکور شامل تامین آب غدیر از منابع آب دز به ظرفیت ۱۰ متر مکعب در ثانیه، توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس به ظرفیت ۵ متر مکعب در ثانیه برای شهرستان‌های تحت پوشش طرح و تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت ۵ متر مکعب در ثانیه برای شهرستان اهواز است.
وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای این پروژه به‌طور معمول حدود ۲۴ ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: اعتبار مورد نیاز این پروژه حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده که در حال تامین است و به سازمان آب و برق خوزستان تکلیف شده تا ظرف مدت کمتر از یک سال این پروژه اجرا شود.
وی اظهار کرد: به‌رغم اینکه استان خوزستان در یکی از خشک‌ترین سال‌های تاریخی خود از نظر بارندگی قرار دارد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان خوزستان مشکل خاصی وجود ندارد و نیاز آبی بالغ بر ۱۶۵ هزار هکتار کشت‌های تابستانه این استان تامین شده که برخی از کشت‌ها تا آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.