سخنگوی صنعت برق؛

تأمین برق پایدار اولویت بخش تولید وزارت نیرو

سخنگوی صنعت برق گفت: وزارت نیرو برای سال جاری 140 برنامه در سه محور تنظیم کرده که بخش اول آن مربوط به توسعه ظرفیت تولید نیروگاهی است تا از این طریق به افزایش برق رسانی به بخش صنعتی و مولد کشور کمک شود.

به گزارش برقآب، “مصطفی رجبی مشهدی” در ارتباطی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری، در تشریح برنامه های وزارت نیرو برای تامین برق صنایع در سال ۱۴۰۲ گفت: با همکاری خوبی که وزارت صمت و نیرو داشته اند، تفاهم نامه خوبی امضا شد که بخشی از آن به ساخت نیروگاه در محل صنایع و یا توسط صنایع مربوط است. بر اساس این تفاهم نامه ۱۴هزار مگاوات در مدت ۴ سال به ظرفیت این بخش از نیروگاه های کشور اضافه می شود و تا تابستان امسال ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع ساخته خواهد شد.
رجبی مشهدی بیان کرد: بخش دیگر این برنامه مربوط به مدیریت مصرف است. برنامه ریزی کرده ایم که مانند سال گذشته بتوانیم بخش خانگی را بدون اعمال خاموشی از طرح های تشویقی برخوردار کنیم. سال گذشته با اجرای این طرح، رشد مصرف منفی ۴ درصد را در بخش خانگی داشتیم که نشان دهنده همکاری بسیار خوب مردم عزیز بود.
وی ادامه داد: اقدام دیگر مربوط به بخش اداری می شود که امسال آن را توسعه داده و پایش پذیری ادارات را افزایش خواهیم داد تا مصارف غیر بهینه ای که در ادارات صورت می گیرد به حداقل ممکن برسد.
سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: در نظر است ، از همین ابتدای سال جدید، با همکاری وزارت صمت و حضور انجمن ها و سندیکاهای مختلف از سمت تولیدکنندگان، بتوانیم برنامه تنظیم انرژی مورد نیاز صنایع را به شکلی داشته باشیم که در راستای تحقق شعار سال، با تحویل انرژی پایدار به این بخش از کشور کمک کنیم.
رجبی مشهدی در ادامه گفت: از جمله اقدام هایی که سال گذشته انجام شد این بود که از حدود ۶۳۰ هزار واحد صنعتی، ۵۸۰ هزار واحد هیچ محدودیتی برای مصرف برق نداشتند. برنامه برای ۵۰ هزار واحدی که صنایع انرژی بر بودند و شهرک های صنعتی نیز طبق برنامه ای شفاف و مشخص، اجرا شد.
ایشان اظهار داشت: شاخص هایی که رئیس جمهور محترم در حضور مقام معظم رهبری در خصوص رشد تولید در بخش های مختلف به ویژه صنعت خودرو سازی و فولادسازان در سال ۱۴۰۱فرمودند، نشان می دهد که در سال گذشته وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای تحویل انرژی مناسب به بخش صنعت کرده است. قطعا با توجه به ناترازی هایی که صنعت برق دارد، امکان اینکه در تمامی ساعات دوره گرم سال بدون محدودیت انرژی همه بخش ها را تامین کنیم فراهم نیست اما می توان با جابه جایی زمان تعمیرات و استفاده از شیفت دوم و سوم از حداکثر ظرفیت نیروگاههای کشور برای تأمین برق پایدار با اولویت بخش تولید استفاده کرد.
او در پایان گفت: امسال در نتیجه اجرای این طرح ها نسبت به سال گذشته از رشد مطلوب تری در برق رسانی برخوردار خواهیم بود. و امیدواریم بتوانیم انرژی بیشتری نسبت به سال گذشته به بخش صنعت تحویل دهیم.