در نشست با استاندار مطرح شد:

تأمین آب پایدار برای ساکنان کنارک و چابهار محقق می‌شود

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان؛ "علیرضا قاسمی"  با اشاره به اینکه در سومین سال خشکسالی بی‌سابقه طی ۲۵ سال گذشته قرار داریم، افزود: کاهش منابع تأمین آب به دلیل تغییرات آب و هوایی مشکل بزرگ و اصلی استان است.

وی ادامه داد: به دلیل فاصله طولانی منابع تولید آب با محل مصرف و اجرای خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و احداث مخازن بین راهی هزینه‌های زیادی به پروژه‌ها تحمیل می‌شود.

به گفته وی این مشکلات از جمله چالش‌هایی است که خدمت‌رسانی مطلوب به مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است، اما وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب برای پایداری ارائه خدمات به مردم با تمام توان پای کار است.

قاسمی با اشاره به اولویت‌‌بندی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی این شرکت، اظهار کرد: در ابتدا با توجه به احتمال وقوع تنش‌های آبی در سطح تعدادی از شهرها و روستاهای استان در سال ۱۴۰۲، مدیریت این مهم در اولویت قرار دارد و در سال‌های آتی، تحقق توسعه زیرساخت‌های آبی مهم‌ترین مسئله‌ای‌است که باید به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی از شمال تا جنوب استان، بیان کرد: تأمین آب شرب در شمال استان وابسته به رودخانه مرزی هیرمند است و هیچ‌گونه منبع آبی دیگری در این منطقه وجود ندارد.

قاسمی افزود: در حال حاضر نیز به مدت دو سال است از حق‌آبه هیرمند محروم هستیم، که عدم تحقق این مهم در ادامه مشکلات جدی را برای بحث تأمین و توزیع آب ۵ شهرستان، بیش از ۹۴۰ روستای سیستان و بیش از نیمی از جمعیت شهر زاهدان به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی جهت اجرای طرح‌های اضطراری صورت گرفته است، افزود: برای سیستان طرح تأمین آب اضطراری توسط شرکت آب نیرو در حال اجراست، اما کماکان، حق آبه هیرمند به عنوان یک اولویت و ضرورت باید محقق شود.

وی با اشاره به طرح اضطراری که برای تأمین آب شرب ساکنان شهر زاهدان توسط شرکت آب و فاضلاب استان در حال اجرا است، افزود: از سال گذشته به منظور جبران کمبود آب شرب شهر زاهدان، حفر تعداد ۱۰ حلقه چاه در دو فاز، در برنامه این شرکت قرار گرفت و هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

قاسمی ادامه داد: در فاز ۳ نیز تعداد ۵ حلقه چاه دیگر در حرمک عملیاتی شد که حفر ۴ حلقه آن به اتمام رسیده و به زودی شاهد وارد مدار شدن این چاه‌ها تا قبل از سال خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به برنامه‌ریزی برای حفر ۳۵ حلقه چاه در منطقه هامون هیرمند اشاره کرد و گفت: عملیات حفاری ۷ حلقه چاه آغاز شده که حفر دو حلقه به اتمام رسیده است.

قاسمی مجموع چاه‌ها برای طرح اضطراری زاهدان را ۵۰ حلقه عنوان کرد و گفتبرآورد ریالی این مهم که جزء ۱۱ طرح اضطراری کشور قرار دارد ۹۳۰ میلیارد تومان است.

 

تأمین آب پایدار برای ساکنان چابهار و کنارک

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای طرح آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، گفت: تأمین آب این شهرها، از دو منبع آبی شامل سد زیردان و احداث فاز ۲ آب‌شیرین‌کن برنامه‌ریزی شده که با توجه به سفر ریاست جمهور و تصویب شیرین‌سازی از آب دریا قرارداد با سرمایه‌گذار به میزان ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی در طول روز منعقد شده و در مرحله تجهیز تأسیسات است.

وی ادامه داد: برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن اجرای خط انتقال به طول ۲۲ کیلومتر تا محل ورودی منطقه آزاد در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۱۱ کیلومتر لوله ۱۰۰۰ چدن داکتیل تأمین شده و ۸ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.