بهره برداری از ۸۶۳سامانه خورشیدی در استان فارس

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: از ابتدای اجرای طرح راه اندازی سامانه های خورشیدی در استان فارس تاکنون 863 سامانه خورشیدی در این استان نصب و راه اندازی شده است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: از ابتدای اجرای طرح راه اندازی سامانه های خورشیدی در استان فارس تاکنون ۸۶۳ سامانه خورشیدی در این استان با توان تولیدی ۵۶۵۸ کیلووات و سرمایه گذاری بالغ بر یک میلیون وصد و سی و دو هزار میلیون ریال توسط بخش خصوصی نصب و راه اندازی شده است.
حمیدرضا جلایر افزود: در راستای فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بخش دولتی سامانه های خورشیدی تعداد ۲۲ نیروگاه با توان تولیدی ۱۷۰ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۸۰۰ میلیون ریال نصب و راه اندازی گردید و همچنین برق ۱۵ روستای فاقد برق با نصب پنل خورشیدی جهت ۱۹۱ خانوار با توان تولیدی ۱۹۱ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۲۸۰ میلیون ریال صورت پذیرفته است.
وی یادآورشد:  چهار مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۷۰۰ کیلو وات در سطح استان با سرمایه گذاری ۵۴۰  هزار میلیون ریال  نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند. جلایر، متوسط میزان تابش این استان را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و گفت: این میزان تابش برای نیروگاه های خورشیدی مناسب می باشد.
مدیربازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز در خصوص مزایای نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی گفت: انرژی تولیدی حاصل از نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی در سال، بیش از ۱۴ مگاوات ساعت  است که از طریق آن از انتشار ۹۲۱۴ تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری به عمل آمده که این مقدار، معادل کاشت ۳۶۸۵۵۵ اصل درخت ده ساله می باشد. اسماعیل خاتمی، یادآورشد: مشترکان کشاورزی که مشمول طرح مدیریت مصرف برق ۵ساعت همکاری کاهش پیک بار در فصل تابستان می باشند با احداث نیروگاه خورشیدی (محدود به دو برابر ظرفیت انشعاب) از طرح مذکور معاف شده  و همچنین به واسطه فروش برق تولیدی خود به سازمان انرژی های تجدیدپذیر و پاک از درآمدی پایدار و مطمئن با عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله بهره مند خواهند شد.
وی داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا جهت نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس جهت ثبت نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق را از جمله شرایط جهت نصب سامانه خورشیدی در استان فارس برشمرد و تصریح کرد: متقاضیان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس الکترونیکی www .satba.gov.ir مراجعه نمایند.