بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان

سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان با سرمایه‌گذاری ۶۸۰ میلیارد تومان در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، آیین بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان روز سه‌شنبه با حضور “سیدحسن رضوی” مدیرعامل شرکت […]

سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان با سرمایه‌گذاری ۶۸۰ میلیارد تومان در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، آیین بهره برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان روز سه‌شنبه با حضور “سیدحسن رضوی” مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیرو ، “بهمن مرادنیا” استاندار کردستان، مهندس آرش آریانژاد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، برگزار شد.

سیدحسن رضوی در رابطه با این طرح گفت: فاز نخست این پروژه عظیم ملی با توان و تلاش متخصصان داخلی در مرداد ماه سال ۹۴ همزمان با بحران شدید آب شرب شهر سنندج با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و امکان انتقال آب شرب به شهر سنندج از طریق سد قشلاق (وحدت) فراهم شد که فاز اول آن شامل ۳۳ کیلومتر خط لوله و تونل، دو ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال و پست‌های برق است.

وی افزود: فاز دوم این سامانه شامل ۴۴ کیلومتر خط لوله، یک ایستگاه پمپاژ و پست برق مربوطه و ۱۱ کیلومتر تونل به قطر۳ متردر شرایط سخت زمین شناسی و تحریم اجرا شد که با اتمام حفاری مکانیزه این ۱۱ کیلومتر تونل امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: پروژه انشعابات هفتگانه کشاورزی و تامین آب ۴۳۰۰ هکتار از اراضی و باغات مسیر سامانه انتقال نیز در دی ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است

رضوی درخصوص جزئیات طرح اظهار داشت: با اجرای این پروژه عظیم، امکان آبرسانی شرب و صنعت به میزان ۹۰ میلیون متر مکعب در سال به شهرهای سنندج، قروه و دهگلان مهیا شد.

وی افزود: برای احداث این طرح تا این مقطع حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان شامل ۵۲۰ میلیارد تومان در بخش نخست و مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان در مرحله دوم هزینه شده که از این میزان مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار و تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو در خصوص اثرات اجتماعی اجرای این طرح گفت: از ثمرات این پروژه می‌توان به افزایش میزان تولید محصولات باغی از ۵.۵ هزار تن به ۵۰ هزار تن در سال، امکان اشتغال ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۸۵۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشاره کرد. همچنین در میزان مصرف آب جهت بهینه‌سازی مصرف به مقدار ۱۸ میلیون متر مکعب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین “ناصر علیزاده” مجری این طرح نیز در رابطه با نتایج این پروژه به ارزش افزوده در اثر تغییر کاربری کشت دیم به آبی اشاره کرد و گفت: حاصل آن  برای هر هکتار در حدود ۱۲ برابر خواهد بود که مجموع کل درآمد حاصل از ۴۳۰۰ هکتار اراضی و باغات در یک سال به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

با این افتتاح تونل ۱۱ کیلومتری آبرسانی به سد قوچم در هشتمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، سامانه انتقال آب سد آزاد به طول ۸۸ کیلومتر تکمیل و امکان انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم در استان کردستان مهیا شد.