بهره برداران و کشاورزان طبق پروانه بهره برداری،مجاز به برداشت آب هستند

محمودسرمستی در گفت وگوی تلفنی با رادیو اقتصاد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: برداشت کشاورزان و بهره برداران از منابع آب زیرزمینی فقط با پروانه بهره برداری امکانپذیر است .

به گزارش برقاب: بهره برداران و کشاورزان طبق پروانه بهره برداری،مجاز به برداشت آب هستند. سرمستی ضمن ارائه گزارش مبسوطی از وضعیت منابع آب زیرزمینی بویژه در مناطق ممنوعه استان و در پاسخ به شنونده رادیو اقتصاد که از شهرستان ایجرود جهت پیگیری افزایش دبی آب زمین زراعی خود با این رادیو بصورت زنده در تماس تلفنی بود، اظهارداشت: پرونده این شنونده به نام حنیفه کردلو می باشد که در روستای باریکاب شهرستان ایجرود ساکن هست  و خواهان افزایش دبی و در ادامه آن افزایش و توسعه کشاورزی می باشد که این موضوع بدلیل منطقه ممنوعه بودن شهرستان ایجرود و کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی امکانپذیر نمی باشد.

وی تصریح کرد: برای درخواست برقدار نمودن چاه ،با درخواست مستقیم از شرکت توزیع برق استعلام نموده و در صورت نداشتن مشکل قانونی می توان این موضوع را نیز حل و فصل نمود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن تاکید بر این موضوع که جهت  صدور پروانه بهره برداری پس از طی مراحل فرم ۵ حتما بایستی خسارت آبخوان دشت مذکور به حساب دولت واریز شود، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹ قانونی را تحت عنوان «تعیین و تکلیف چاه های غیر مجاز» تصویب کرد که بر اساس آن چاه های محفوره قبل از سال ۱۳۸۵ مشمول دریافت پروانه بهره برداری تحت شرایطی خاص شدند.

سرمستی ادامه داد: متقاضیانی که در قالب فرم پنج برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کرده اند پس از بررسی در کمیسیون صدور پروانه ها به این افراد اطلاع داده می شود که مستندات خود را در قالب اعتراض به کمیسیون صدور پروانه ها ارائه کنند تا در کمیسیون آب زیر زمینی بررسی شود.

وی عنوان کرد: کمیسیون آب زیر زمینی متشکل از سازمان جهادکشاورزی، کارشناس آب منطقه ای و یک قاضی که توسط رئیس دادگستری منصوب می شود به صورت مستقل مستندات را بررسی می کند و اگر کشاورز مدارکی مبتنی بر اثبات حفر چاه در قبل از سال ۱۳۸۵ ارائه کند پروانه برای او صادر می شود و در غیر این صورت دستور انسداد و پر کردن توسط قاضی کمسیون مذکور صادر خواهد شد.

کد خبر: ۳۵۴۲