بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی ساغند

با حضورجمعی از مسئولان استان در منطقه ساغند و به صورت برخط با رئیس جمهور محترم و وزیر نیرو، نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی ساغند به مدار آمد.

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد؛ ممکن است برای برخی از مردم و رسانه‌ها با رسالت: آگاهی‌بخشی، تنویر افکار عمومی و نظارت مدنی، این پرسش مطرح شود که نقش دولت در احداث نیروگاه‌های خورشیدی چیست؟ همچنین تولید انرژی توسط یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی تا چه اندازه می‌تواند در افزایش تولید و بهبود سطح آسایش مردم اثربخش باشد؟
ساز و کار حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور می‌تواند اهداف آینده انرژی کشور را تعیین کند و تولید انرژی پاک با استفاده از منابع نامحدود، کاهش تغییرات آب و هوایی و توجه به مسائل زیست محیطی، افزایش استقلال انرژی و بهبود امنیت و استمرار انرژی الکتریکی، از مزایای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که استان یزد در سال‌های اخیر به عنوان مرکز و پایلوت احداث انرژی خورشیدی شناخته می‌شود.
دوشنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور مهران فاطمی استاندار یزد و جمعی از مسئولان استان در منطقه ساغند و به صورت برخط با رئیس جمهور محترم و وزیر نیرو، نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی ساغند به مدار آمد که می‌تواند در سال بیش از ۱۸ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی برق تولید کند و این مقدار انرژی، معادل مصرف سالیانه حدود ۶۰۰۰ منزل مسکونی مطابق الگوی مصرف می‌باشد.
همچنین با ورود این میزان انرژی به شبکه سراسری برق، معادل انرژی مورد نیاز دو خط تولید کاشی به صورت فعالیت سه شیفت است و تعداد افرادی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از این چرخه تولید می‌توانند برخوردار از شغلی شرافتمندانه شوند و تعداد خانوارهایی که از این سیکل بهره می‌برند؛ قابل توجه است.
نیروگاه ۱۰ مگاواتی ساغند که با سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰میلیارد ریالی در بخش نیروگاهی و ۵۰۰ میلیارد ریالی در بخش اتصالات نیروگاه توسط شرکت شهداب یزد سرمایه‌گذاری شده است نیز یکی از نیروگاه‌های خورشیدی است که با حمایت دولت احداث و به مدار آمده است و مجوزهای احداث و زمین طرح حدود ۱۵هکتار، توسط بخش دولتی تامین شده و تمام برق تولیدی نیروگاه نیز به صورت تضمینی و بلند مدت تا چندین برابر متوسط قیمت فروش، توسط دولت خریداری می‌شود.