مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان عنوان کرد:

بلاتکلیفی زیرساخت های آب و فاضلاب پروژه های جهش تولید مسکن در استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان در اجرای پروژه های جهش تولید مسکن، جزو استان های پیشرو در کشور است، از بلاتکلیفی تامین اعتبار جهت ایجاد زیرساخت های آب و فاضلاب در این پروژه ها خبر داد.

«علیرضا جزء قاسمی» اظهار کرد: ایجاد شبکه آبرسانی و جمع آوری فاضلاب در پروژه های جهش تولید مسکن استان زنجان، اعتباری افزون بر ۵ هزار میلیارد ریال نیاز دارد که بر مبنای ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن، باید این هزینه ها از طریق منابع “صندوق ملی مسکن” تامین گردد.

وی افزود: در ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن تصریح شده است ” منابع این صندوق از محل منابع حاصل از واگذاری زمین های موضوع این قانون و منابع وصولی مربوط به اجاره ۹۹ ساله، مالیات های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، و سایر منابع پیش بینی شده که به مصرف هزینه های تامین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات اختصاص می یابد”.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بیان داشت: برای تامین مالی ایجاد زیرساخت های آب و برق در پروژه های قانون جهش تولید مسکن استان، نیاز به ترسیم نقشه راهی است تا با اتکای به آن همزمان با پیشرفت ساختمانی، زیرساخت های آن نیز ایجاد شود.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت های آب و برق بطور میانگین  در شهرک هایی که بیشترین پیشرفت فیزیکی را داشته اند یک سال و در باقی پروژه ها تا دو سال نیز بطول می انجامد.

جزءقاسمی خاطرنشان کرد: با طولانی شدن زمان تامین بودجه مورد نیاز جهت ایجاد زیرساخت در پروژه های قانون جهش تولید مسکن استان، علاوه بر افزایش هزینه ها، پس از اتمام کارهای عمرانی، مساکن قانون جهش تولید بدون زیرساخت باقی خواهند ماند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت نیرو به تنهایی توانایی تامین کل اعتبار مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های آب و برق پروژه های جهش مسکن استان را ندارد گفت: با توجه به تجربیات گذشته، این موضوع باید با تعامل و همکاری بین دستگاهی به نفع مردم مدیریت شود.

وی با اشاره به تحمیل هزینه های سنگین خشکسالی و کم آبی به شرکت آب و فاضلاب جهت تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم استان گفت: در همین شرایط، احداث ۱۸ هزار واحد مسکونی با جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر، نیازمند حمایت جدی برای ارائه خدمات به پروژه های جهش تولید مسکن در استان می باشد.

این مسئول با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه متولی پروژه های اقدام ملی مسکن و جهش تولید مسکن با شرکت آب و فاضلاب در جانمایی پروژه های مذکور در استان گفت: در شرایط فعلی، با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب در بخش آب و فاضلاب، امکان واگذاری انشعاب در این مناطق وجود دارد.

شایان ذکر است: علیرغم عدم وجود اعتبار، شرکتآب و فاضلاب نسبت به مطالعه و طراحی تاسیسات آب و فاضلاب مورد نیاز پروژه ها اقدام و بخشی از پروژه ها نیز در حال اجرا می باشد که ادامه کار و تکمیل پروژه های آب و فاضلاب نیازمند تامین اعتبارات لازم می باشد.