برگزاری یازدهمین رزمایش سراسری کنترل آماده بکاری مولدهای برق اضطراری در سال ۱۴۰۱ در شرکت توزیع نیروی برق فارس

به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل و جهت ارزیابی سطح آمادگی مولدهای برق اضطراری، یازدهمین رزمایش سراسری کنترل آماده بکاری مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی،حساس و مهم در سال1401 در شرکت توزیع نیروی برق فارس برگزار شد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با اعلام این خبر گفت: همزمان با فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل، رزمایش سراسری کنترل آماده بکاری مولدهای برق اضطراری در سال ۱۴۰۱ با شعار: “برای مردم، پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم کارکردها” در مراکز انتخاب شده ازسوی شرکت توانیر درمدیریت های برق شهرستان های تابعه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با موفقیت انجام گرفت.حمیدرضا جلایر، افزود: این مانور به منظور بررسی آماده بکار بودن مولد‌های برق اضطراری سازمان‌های حیاتی، حساس و مهم همزمان با سراسر کشور در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با رمز «یا علی بن موسی الرضا(ع)» توسط سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از مرکز پایش شرکت توانیر به صورت ارتباط مستقیم ویدئو کنفرانسی آغاز و برق مراکز معرفی شده، قطع و مولدهای برق اضطراری وارد مدار شدند.

جلایر تصریح کرد: طبق دستورالعمل ها و ضوابط سطح بندی وزارت نیرو، کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات حیاتی، حساس و مهم در استان شناسایی و بر اساس اعلام شرکت توانیر، برق مراکز منتخب به صورت همزمان قطع و وضعیت آمادگی مولدها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: در جریان این مانور، وضعیت آماده بکاری مولدهای اضطراری برق تعدادی از مراکز در استان مورد بررسی و نحوه کارکرد این مولد ها در زمان خاموشی های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی، بحران های احتمالی وهمچنین نحوه پاسخگویی و مقابله با بحران مورد ارزیابی و تمرین قرار گرفت.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، اهداف رزمایش را تعیین نقاط قوت و قابل بهبود تیم های عملیاتی، ارتقای سطح آگاهی مراکز حساس و مهم با شرایط اضطراری ناشی ازحوادث غیر مترقبه، تمرین وآمادگی نیروهای کمک کننده دربحران ها و چگونگی عملکرد آنها عنوان کرد. جلایر خاطرنشان کرد: در پایان این رزمایش، تمامی مولدها به موقع وارد مدار شدند که این امر، نشانگر آماده بکار بودن همه مولدهای مراکز حساس مورد نظر و واکنش سریع و با موفقیت اپراتورها و مسئولین ذیربط در مراکز حساس و مهم و همکاران ما در سطح استان است تا اگر موردی رخ داد، در سریعترین زمان ممکن بتوانند وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به ساختار شبکه های توزیع برق و آسیب پذیری آنها، انجام چنین مانورهایی می تواند در بسط و گسترش فرهنگ و باور پدافند غیرعامل و همچنین آمادگی بیشتر در برابر تهدیدات احتمالی موثر واقع شود.

در بخش دیگری از این مانور، رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز با اشاره به اینکه مدیریت بحران شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی است، اظهار کرد: به‌روز کردن و انجام اصلاحات شبکه‌های توزیع برق یکی از امور پیشگیری از بحران، در شرکت های توزیع برق است که به عنوان یک اصل مهم به آن پرداخته می‌شود. بهمن قدیری تصریح کرد: اجرای صحیح مانورها می‌تواند نمایشی از قدرت کنترل بحران مدیران و کارکنان بخش توزیع برق و باعث آرامش و اطمینان ذینفعان باشد.

لازم به ذکر است، این رزمایش با حضور مدیرعامل، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ، دبیر و سایر اعضای کمیته بحران و پدافند غیرعامل شرکت در مرکز کنترل و راهبری شرکت توزیع نیروی برق استان از طریق ارتباط مستقیم ویدئو کنفرانسی با مدیریت های برق شهرستان های منتخب و اخذ گزارش از رئیس و اعضای کمیته فرعی بحران و پدافند غیرعامل در مدیریت های مذکور، مورد رصد و ارزیابی قرار گرفت.