برگزاری همایش سراسری مدیران وزارت نیرو

همایش سراسری مدیران وزارت نیرو با حضور مقام عالی وزارت ، معاونین ، مدیران وزارت نیرو و مدیران شرکت های مادر تخصصی در سالن وزارت نیرو و برخط مدیران عامل صنعت آب و برق کشور و در استان بوشهر به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق برگزار شد.

به گزارش برقآب، همایش سراسری مدیران وزارت نیرو با حضور مقام عالی وزارت ، معاونین ، مدیران وزارت نیرو و مدیران شرکت های مادر تخصصی در سالن وزارت نیرو و برخط مدیران عامل صنعت آب و برق کشور و در استان بوشهر به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق برگزار شد.

وزیر نیرو:

بازتخصیص ۲ میلیارد مترمکعب آب غیرمتعارف برای توسعه طرح‌های صنعتی کشور

علی‌اکبر محرابیان” در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو از تعیین تکلیف ساعت کار ادارات در زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور سال‌جاری، ۶ بامداد تا ۱۳ خواهد بود.
وی با اشاره به نامگذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» گفت: بی‌تردید مهم‌ترین وظیفه ما در این مسیر همراهی با دولت و ارکان مختلف نظام در تحقق این شعار است؛ البته تلاش برای مهار تورم در سال‌های مختلف صورت گرفته اما در سال ۱۴۰۲ این امر به صورت متمایز، علمی و اثربخش پیگیری می‌‍شود.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو تابع این هدف است، افزود: تامین آب و برق مهم‌ترین رکن تولید است و بر این اساس با مجموع ناترازی موجود در صورت مدیریت بهینه مصرف و تقاضا مسیر برای رشد تولید هموار می‌شود.
وی یادآور شد: در تابستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب با ناترازی ۱۴ هزار و ۲۰ هزار مگاواتی برق روبرو بودیم، این در شرایطی است که با احتساب ۷۰ هزار مگاوات تقاضا این امکان وجود داشت که در اوج مصرف ۶ ساعت محدودیت برق در همه بخش‌ها اعمال شود.
وی در این باره ادامه داد: این در حالی است که با مدیریت مناسب در کنار تامین برق بخش خانگی و عدم خاموشی در تابستان ۱۴۰۱، برق مازاد برای تقویت و رشد ظرفیت تولید به بخش تولید کشور ارائه شد.
محرابیان با بیان اینکه در تابستان سال گذشته رشد مصرف برق خانگی برابر صفر بود، اظهار کرد: از ۱۵ خرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳.۵ درصد با کاهش مصرف در بخش خانگی روبرو شدیم، این در حالی است که از ۲۹ اردیبهشت تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰، بر اساس جدول یک تا سه نوبت، خاموشی اعمال می‌شد.
وزیر نیرو از برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در بخش اداری برنامه‌ها به صورت دقیق مشخص شده است، خوشبختانه هیئت دولت ساعت‌ فعالیت اداری را در اسفند ۱۴۰۱ مصوب کرد و بر اساس آن از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت کار اداری از ۶ بامداد تا ۱۳ خواهد بود، ضمن اینکه یک ساعت پیش از پایان ساعت کار اداری دستگاه‌های سرمایشی خاموش می‌شوند.
وی در ادامه به موضوع بند «ع» تبصره ۸ اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه به مثابه تخصیص منابع آب برای توسعه طرح‌های صنعتی کشور است؛ امروز صنایعی وجود دارند که به دلیل عدم ظرفیت منابع آبی امکان توسعه ندارند، اما اجرای این قانون می‌تواند تا ۲ میلیارد مترمکعب به ظرفیت منابع آبی صنایع کشور اضافه کند.
محرابیان از این برنامه با عنوان «بازتخصیص آب به صنایع» یاد کرد و افزود: از این طریق، بازتخصیص آب به صنایع کشور با اولویت منابع آب غیرمتعارف اعم از دریا، پساب و غیره صورت می‌گیرد که با ایجاد ارزش افزوده برای آب و در نهایت توسعه صنعت و رشد تولید همراه خواهد بود
.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو:

۴۷ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت نیرو تسویه شد

محسن بختیار” در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو که بعد از ظهر امروز و همزمان با آغاز سال جدید برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در سال گذشته و ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۱ کار بی‌نظیری که در این معاونت عملیاتی شد این بود که وزارت نیرو موفق شد بدهی‌های شرکت‌های تابعه را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تسویه و یا تهاتر کند.
بختیار در تشریح این اقدام مهم افزود: در شرکت‌های تابعه و طی سال‌های گذشته بدهی‌های فراوانی به بانک‌ها و پیمانکاران و نیز بدهی مالیاتی و بدهی مرتبط با ماده ۳۲ طرح‌های اجرایی ایجاد شده بود که در سایه تلاش همکاران و پیگیری‌های شخص وزیر موفق به تسویه آنها شدیم.
وی در همین باره بیان کرد: مجموع رقمی که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نسبت به تسویه و یا تهاتر آن اقدام شد بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که از این بین ۲۳ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های بانکی، ۶ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های مالیاتی، ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی به پیمانکاران و ۲ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان نیز مربوط به بدهی به طرح‌های اجرایی و پایان یافته ماده ۳۲ بود.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه بدهی‌های بانکی مربوط به بانک‌های مرکزی، ملی، تجارت، سپه و صادرات بود، اضافه کرد: عمده این بدهی‌ها متعلق به شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت توسعه منابع آب ایران و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی بود.
بختیار همچنین با اشاره به اینکه بیشترین بدهی مالیاتی تسویه شده نیز متعلق به شرکت برق حرارتی، شرکت‌های برق منطقه‌ای و مدیریت شبکه برق ایران بود، ادامه داد: بخش قابل توجهی از بدهی‌های پرداخت شده به پیمانکاران نیز به شرکت مدیریت شبکه برق ایران، برق حرارتی، شرکت‌های توزیع و همچنین ساتبا تعلق داشت.
معاون وزیر نیرو، بیشترین بدهی‌های ماده ۳۲ طرح‌های در حال اجرا و یا اتمام یافته را نیز مرتبط با شرکت‌های مادر تخصصی توانیر، برق حرارتی، منابع آب ایران، شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان دانست که در سال گذشته وزارت نیرو نسبت به تسویه آن‌ها اقدام کرده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزیر نیرو:

بخش اعظم رشد تولید در مجموعه وزارت نیرو امکان‌پذیر است

احمد حیدری” در گردهمایی مدیران صنعت آب و برق کشور با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ ارتباطات و تعاملات بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن داشته است، افزود: در طول سال گذشته قانون رفع موانع تولید صنعت برق به عنوان یک قانون راهگشا برای این بخش و همچنین انتشار ۲۰ هزار میلیارد اوراق برای وزارت نیرو در خانه ملت مصوب شد تا خوشبختانه برنامه‌های مورد نظر این وزارتخانه در قوانین دائمی مصوب گردد.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته کمیته طرح و لوایح در وزارت نیرو تشکیل شده است تا بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی برای بودجه ۱۴۰۲ و قوانین جاری و بالادستی استفاده کنیم.
حیدری اضافه کرد: در زمینه صدور اسناد به ویژه در حوزه رودخانه‌ها نیز جلسات متعددی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شده است و براساس جمع‌بندی صورت گرفته مقرر شده که تفاهم‌نامه‌ای با حضور وزیر نیرو امضا شود تا در طول ۶ ماه بتوانیم اسناد رودخانه‌ها و سدها را ساماندهی کنیم.
معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو با اشاره به بودجه مناسبی که در سال گذشته به وزارت نیرو اختصاص یافته بود، گفت: در تلاشیم با احکام خوبی که در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد بتوانیم امسال نیز ارقام مناسبی را وارد مجموعه صنعت آب و برق کرده و با ارائه خدمات مناسب به مردم سراسر کشور بتوانیم امید را در آن‌ها افزایش بدهیم.
وی با اشاره به نامگذاری شعار امسال با عنوان “مهار تورم، رشد تولید”، خاطرنشان کرد: بخش اعظم رشد تولید در مجموعه وزارت نیرو امکان‌پذیر است.
معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزیر نیرو با اشاره به اینکه این وزارتخانه در زمینه جذب امریه رتبه برتر را در کشور کسب کرده است، عنوان کرد: در بخش فرهنگی نیز وزارت نیرو در حوزه‌های نماز و ایثارگران موفق به کسب رتبه‌های برتر شده است.