برگزاری دوره آموزشی آتش نشانی تخصصی برق منطقه ای فارس

به منظور تقویت همکاری‌های متقابل شرکت برق منطقه‌ای فارس و سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی و در پی رایزنی های انجام شده اداره HSE و سازمان مذکور، برای اولین بار، دوره آموزشی آتش نشانی تخصصی در صنعت انتقال نیرو با حضور جمعی از فرماندهان ارشد عملیاتی و فرماندهان ایستگاه‌های آتش نشانی شیراز در محل ایستگاه ملک مکان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای استان فارس ، این دوره آموزشی  توسط اداره بهره برداری شیراز ۳ و با همکاری و نظارت اداره HSE طراحی و با همکاری دفتر برنامه‌ریزی نیروی انسانی و آموزش شرکت برق منطقه ای فارس برگزار گردید.

این دوره با هدف عملکرد ایمن آتش نشانان در زمان اطفا حریق در صنعت برق در سطوح ولتاژ انتقال و فوق توزیع برگزار گردید و فرماندهان آتش نشانی طی این دوره، علاوه بر آشنایی با اهمیت صنعت برق بخصوص شبکه انتقال نیرو، با تجهیزات اصلی این صنعت و مخاطرات اطفاء حریق در بخش‌های مختلف ایستگاه‌های انتقال و فوق توزیع نیز آشنا شدند.

پس از شرح اهداف و اهمیت دوره توسط رئیس اداره HSE،   دکتر حیدری ارجلو مطالب تخصصی  را جهت آشنایی اولیه با  صنعت و تجهیزات ارایه نمود و تصاویر تجهیزات و کلیپ حوادث واقعی در ایستگاه‌های انتقال و فوق توزیع را به نمایش گذاشتند.

مهندس نجاتی منفرد رئیس اداره بهره‌برداری شیراز ۳، نیز با ارایه توضیحات تکمیلی در حین بازدید از تجهیزات و فضاهای مختلف ایستگاه، فرماندهان آتش نشانی را با محیط ایستگاه آشنا کرد و اظهار داشت : در زمان حضور آتش نشانان در ایستگاه فضای ایمن برای اطفاء حریق و امداد رسانی باید بگونه ای ایجاد گردد که آتش نشانان با کمترین دغدغه در ارتباط با انرژی الکتریکی موجود در ایستگاه وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. در این رابطه مناطق مختلف ایستگاه در هر منطقه مورد بازدید قرار گرفت و خطرات احتمالی در هر منطقه از ایستگاه تشریح گردید .

دکتر حیدری ارجلو در این برنامه آموزشی بیان داشت :حوادث در صنعت برق علاوه بر آسیب به کارکنان و تجهیزات صنعت می‌تواند بر روی سایر بخش های جامعه نیز اثرات جبران ناپذیری بگذارد. از این رو تسریع در کنترل حوادث و حریق های احتمالی در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از حوادث و کاهش خسارات ناشی از آن وظیفه ای مهم و اساسی است که شرکت برق منطقه‌ای با استفاده از نیروی انسانی متخصص اقدامات پیشگیرانه را سرلوحه کار خود قرار داده است اما وقوع حوادث در صنعت امری اجتناب ناپذیر است و همواره باید آمادگی مقابله با پیامدهای ناشی از حوادث باشیم تا زمان عادی سازی به کمترین میزان ممکن برسد .در این راستا علاوه بر آموزش کارکنان در زمینه ایمنی ، آتش نشانان را نیز در برنامه آموزش قرار داده ایم تا ضمن آشنایی با فضای ایستگاه ها ، شرایط ایمن اطفاء حریق در چنین فضاهایی را نیز آموزش ببینند.

 

در انتها نیز در مورد انتظارات متقابل شرکت برق فارس  و سازمان آتش نشانی بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد دوره‌های مشابه برای سایر فرماندهان آتش نشانی نیز برگزار گردد.