نیاز به تجدیدنظر در سیستم‌های سرمایشی:

برق یک کالای بسیار ارزشمند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با بیان اینکه سیستم‌های سرمایشی بیشترین مقدار بار را در ماه‌های گرم به شبکه برق تحمیل می‌کنند، گفت: 20 میلیون دستگاه کولر آبی و 10 میلیون دستگاه کولرگازی در کشور داریم که به‌شدت پرمصرف و گاها از فنّاوری قدیمی برخوردار هستند.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، عباس حسامی در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع نیروی برق آخرین حلقه انرژی کشور هستند، اظهار کرد: توزیع انرژی از میکرو وات تا مگاوات وظیفه این شرکت است. وی با تأکید بر اینکه صنعت برق یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور بوده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند افزود: بعضاً در نگاه مردم برق به‌عنوان یک خدمت تلقی می‌شود درحالی‌که برق یک کالای بسیار ارزشمند بوده و باید از این کالای ارزشمند به‌خوبی حفاظت کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، با اشاره به مشکلات تولید برق اضافه کرد: صنعت برق یکی از صنایعی است که مردم آشنایی زیادی با آن ندارند، این کالای ارزشمند در فصول مختلف با تمام مصائب با تلاش همکاران این شرکت به دست مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت واقعی برق حدود ۷ برابر تعرفه‌ای است که در قبوض ثبت می‌شود، شاید این ارزان‌بودن موجب بی‌توجهی به این کالای ارزشمند شده است.
حسامی با بیان اینکه گاهی در یک مجموعه اداری همچون برخی بانک‌ها شاهد استفاده از تجهیزات سرمایشی با دمای بالا هستیم. افزود: نیاز است مردم عزیز همانند سال‌های قبل در سال جاری نیز با رعایت مدیریت مصرف در کنار صنعت برق باشند.

وی ادامه داد: الگوی مصرف در استان در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت در هر ماه بوده و در این طرح به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته و در محدوده ۵۰ درصد الگوی مصرف، ۲۰ هزار ریال پاداش تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز بیان کرد: اعدادی که به‌عنوان بستانکار یا پاداش صرفه‌جویی ثبت می‌شود ناشی از محاسبات سیستم نرم‌افزاری برای ایجاد مشوق‌ها در بخش خانگی است.
وی افزود: در حال حاضر تا پایان تیرماه سال جاری، ۱۲۴ هزار مشترک برق خانگی الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول پاداش مصرف شدند. مبلغ این میزان پاداش تاکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که در پایان شهریورماه نیز دوباره محاسبه و در قبوض اعمال خواهد شد.

حسامی با بیان اینکه بار پایه کشور ۴۰ هزار مگاوات بوده گفت: در ماه‌های گرم به دلیل شروع استفاده از سیستم‌های سرمایشی ۳۲ هزار مگاوات به این عدد افزوده می‌شود به‌طوری‌که در هفته گذشته مصرف برق در کشور با ثبت بیش از ۷۲ هزار مگاوات به بالاترین حد خود رسید.

وی با تأکید بر اینکه سیستم‌های سرمایشی بیشترین مقدار بار را در ماه‌های گرم به شبکه برق تحمیل می‌کنند، خاطرنشان کرد:۲۰ میلیون دستگاه کولر آبی و ۱۰ میلیون دستگاه کولرگازی در کشور داریم که به‌شدت پرمصرف و گاها از فنّاوری قدیمی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز بیان کرد: به‌ازای هر یک درجه افزایش دما ۳ درصد مصرف کولر افزایش می‌یابد. در ۱۸ تیرماه سال جاری با افزایش دما به ۳۹ درجه، مصرف در شهر تبریز به حدود هزار مگاوات رسید.

وی ادامه داد: با اقدامات بسیار ساده همانند نصب سایه‌بان روی کولرها، قراردادن کولر روی دمای ۲۴ درجه، استفاده از دور کند کولر آبی، تعمیرات و روغن‌کاری مناسب، می‌توان مصرف را کاهش داده و کمک بزرگی به صنعت برق کرد.

حسامی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در امر اطلاع رسانی طرح قبض رایگان و ارزش برق و صعوبت تولید یاری برسانند.