بررسی روند عملیات اجرایی از پروژه سیفون دره رود

عضو هیئت مدیره و معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، مدیر قراردادهای شرکت و نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی طرح فوق، از پروژه سیفون دره رود بازدید کردند. بهروز پورمهر در این بازدید ضمن تاکید بر اتمام سریع فاز اول پروژه […]

عضو هیئت مدیره و معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، مدیر قراردادهای شرکت و نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی طرح فوق، از پروژه سیفون دره رود بازدید کردند.

بهروز پورمهر در این بازدید ضمن تاکید بر اتمام سریع فاز اول پروژه اجرای سیفون دره رود گفت: سیفون دره رود در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین واقع شده و شاهرگ اصلی تامین آب این شبکه می باشد که با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل است.

وی تصریح کرد: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور انتقال آب از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی اجرا می شود که با اتمام فازهای اول و دوم این پروژه ۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به شبکه مذکور قابل انتقال خواهد بود.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین نیز گفت: کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل در طول مسیر ۹۲ کیلومتری خود تعداد ۶ دستگاه سیفون دارد که سیفون دره رود عظیم ترین آنها و به طول ۲۱۶۰ متر است و با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه و با استفاده از ۵ رشته لوله فولادی به قطر ۲۸۰۰میلیمتر اجرا می گردد.

هوشنگ خلفی زاده افزود: در پروژه سیفون دره رود نیز به منظور امکان بهره مندی سریع و مهیا ساختن امکان انتقال آب از تاسیسات بالادستی و در فاز اول این پروژه، اجرای دو‌ رشته لوله در اولویت اول قرار گرفت و هم اکنون لوله گذاری دو رشته به اتمام رسیده و در مراحل تکمیل بتن ریزی قرار دارد که پس از تکمیل سازه های ورودی و خروجی، امکان انتقال آب با دبی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه در فاز اول پروژه، مهیا خواهد شد.

خلفی زاده اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی کل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین حدود ۸۰ درصد است و علیرغم اینکه هنوز سد خداآفرین و سد قیزقلعه سی و تاسیسات مربوطه تکمیل نشده و امکان تامین آب از طریق تاسیسات مذکور وجود ندارد، شرکت آب منطقه ای اردبیل جهت بهره برداری زودهنگام و استفاده از سرمایه گذاری های صورت گرفته و شروع تولید کشاورزی در منطقه با تکمیل ناحیه عمرانی اول و بخشی از ناحیه عمرانی دوم آب مورد نیاز را با احداث یک دستگاه ایستگاه پمپاژ ۵ مترمکعبی بر روی کانال مغان تامین نموده است و حدود ۶ هزار هکتار از اراضی این شبکه کشت شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تکمیل ایستگاه های پمپاژ و قسمتهای باقیمانده ناحیه عمرانی دوم شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با سرعت انجام می شود تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای استان اردبیل جهت تکمیل کانال اصلی خداآفرین اسناد فنی لازم را نهایی کرده و در حال تعیین پیمانکار ذیصلاح است تا تکمیل کانال اصلی در حدود ۵۰ کیلومتر انتهایی شبکه در اسرع انجام شود و این کانال به طول ۹۲ کیلومتر بهره برداری برسد.

 گفتنی است شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در محدوده استان اردبیل با وسعت ۳۶۷۰۰هکتار در فاز اول در قالب ۴ ناحیه عمرانی در شمال استان و محدوده شهرستان های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار اجرا می گردد و این طرح دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ و ۴پست برق ۱۳۲/۲۰ کیلوولت و همچنین بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر خطوط نیرورسانی ۱۳۲ کیلوولت و ۹۲ کیلومتر کانال اصلی می باشد و به منظور تامین آب نواحی عمرانی اول و دوم، تا کیلومتر ۴۳ در کانال اصلی آب اندازی شده است.

لزوم همکاری کشاورزان و مسئولان منابع آب مغان در مدیریت کم آبی

امام جمعه پارس آباد مغان با اشاره به خشکسالی و کمبود آب در رودخانه ارس و شبکه آبیاری و زهکشی مغان گفت: بارها طی اطلاعیه‌های مختلف مسئولان منابع آب مغان کمبود آب در سال جاری را اعلام کرده اند و از کشاورزان عزیز منطقه خواسته اند برای کشت دوم در شبکه آبیاری مغان اقدام نکنند ولی برخی کشاورزان همکاری نکردند و امروز شاهد کمبود آب هستیم.

حجت الاسلام علی اکبر باقری بنابی در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته تصریح کرد: کارشناسان و مسئولان منابع آب مغان در خصوص آب مدیریت و نظارت جدی دارند و بایستی این نظارت ها افزایش یابد و ضروری است کشاورزان  این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا شرایط خشکسالی به نحو مطلوبی مدیریت شود.

 اصغر احمدنژاد مدیر منابع آب منطقه مغان نیز در سخنرانی قبل از خطبه ها با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب در رودخانه ارس و شبکه آبیاری و زهکشی مغان گفت: امسال به دلیل کمبود بارش ها در حوضه آبریز رودخانه ارس و بالا رفتن دمای هوا، شاهد خشکسالی کم سابقه ای در منطقه بودیم و از اول سال تلاش شد با برنامه ریزی، خشکسالی و کمبود آب مدیریت شود و در تابستان با توزیع عادلانه آب بین مناطق آبیاری چهارگانه و نوبت بندی کانالها، خدمت رسانی لازم به کشاورزان فهیم منطقه مغان انجام شود.

احمدنژاد با اشاره به کمبود منابع آب در مغان و خشکسالی در حوضه آبریز ارس و کاهش ذخیره آب در سدهای مخزنی ارس و خداآفرین تصریح کرد: در حال حاضر کمبود ۵۰ درصدی آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان را شاهد هستیم و با ادامه همکاری ذینفعان شبکه آبیاری و زهکشی مغان و صرفه جویی مصرف آب در این شبکه در روزهای باقیمانده از فصل آبیاری کنونی، از شرایط خشکسالی عبور خواهیم کرد.

مدیر منابع آب منطقه مغان توزیع عادلانه آب در مناطق چهارگانه شبکه آبیاری و زهکشی مغان و نوبت بندی کانالها را مطابق برنامه ریزی انجام شده از جمله راهکارهای مدیریت کمبود آب در منطقه اعلام کرد و اظهار داشت: امسال علی رغم کمبود شدید منابع آب در منطقه، با همکاری کشاورزان و با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت بهره برداری شبکه آبیاری و زهکشی مغان توانسته ایم خدمت رسانی نماییم و در روزهای آتی هم، این کوشش ادامه خواهد داشت و برای تامین آب کشت تابستانه در شبکه آبیاری مغان درخواست می شود از کشتهای زودهنگام پاییزه نظیر سیر و کلزا تا نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۰ خودداری شود.