بررسی روند اجرای پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، دکتر منادی نماینده مردم شریف کلانشهر تبریز در مجلس شورای اسلامی  در بازدید از تصفیه‌خانه مدول دوم با اشاره به تصفیه فاضلاب یک میلیون نفر ازکلانشهر تبریز اجرای این پروژه را امر بسیار مبارکی برای شهر تبریز دانست . وی افزود:  هم‌زمان با اجرای […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، دکتر منادی نماینده مردم شریف کلانشهر تبریز در مجلس شورای اسلامی  در بازدید از تصفیه‌خانه مدول دوم با اشاره به تصفیه فاضلاب یک میلیون نفر ازکلانشهر تبریز اجرای این پروژه را امر بسیار مبارکی برای شهر تبریز دانست .

وی افزود:  هم‌زمان با اجرای پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز،  شرکت آب منطقه‌ای نیز به اجرای طرح پرداخته که در این راستا به پیشرفت نود درصدی رسیده و با افتتاح این پروژه در اواخر تیرماه سال جاری کل فاضلاب کلان‌شهر تبریز به میزان ۱۲۲ میلیون مترمکعب تصفیه‌شده و وارد دریاچه ارومیه می‌شود .
وی ادامه داد به برکت زحمات این عزیزان در شرکت آب و فاضلاب استان شاهد افزایش سطح بهداشتی و امید به زندگی در این کلان‌شهر خواهیم بود و عفونت‌ها و بیماری‌ها قطعا کاهش می‌یابد .
وی در ادامه با اشاره به انجام پروژه مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ارومیه ابراز امیدواری نمودند که با ۷۵ میلیون مترمکعبی که از این طریق وارد دریاچه ارومیه می‌شود تمامی تلاش‌های صورت‌گرفته از طریق مجلس محترم شورای اسلامی، هیئت دولت و پیگیری‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به سرانجام برسد .
و شاهد آن خواهیم بود که در آن واحد ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد .دکتر منادی همچنین در خصوص طرح انتقال آب ارس به کلان‌شهر تبریز گفت این طرح به مراحل خوبی رسیده که به فضل الهی در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد انتقال آب ارس برای آب شرب  همشهریان عزیز و بخشی هم برای کشاورزی خواهیم بود .
وی در خصوص اعتبارات باقی‌مانده و تخصیص‌یافته مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب گفت با صحبت‌هایی که با جناب آقای دکتر نوبخت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه انجام شد، ایشان قول مساعد نسبت‌به فراهم نمودن اعتبارات باقی‌مانده در قالب طرح های اولویت دار دادند تا ان شاء الله شاهد افتتاح این پروژه در اواخر تیرماه سال جاری باشیم.
مهندس ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در این بازدید گفت : احداث مدول دوم تصفیه خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ با قرارداد به مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شد که سویل بخش مایع  با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
در حال حاضر پروژه در فرایند تصفیه فاضلاب مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز از نوع STEP FEED  بوده که این فرایند از نوع فرایندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی ، یکی از پیشرفته ترین و کارآمدترین فرایندهای بروز تصفیه فاضلاب شهری می باشد.
وی ادامه داد : جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز خواهد بود .
مهندس ایمانلو با اشاره به هزینه ها و محل اعتبارات طرح و نحوه اجرای پروژه براساس برنامه زمان بندی شده خبر از افتتاح بخش مایع مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز در تیرماه سالجاری داد.
مهندس ایمانلو مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در حین بازدید ، در خصوص طرح تصفیه خانه فاضلاب تبریز گفت: یکی از اهداف مهم طرح احداث  مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز ، استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تامین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه می باشد.
وی افزود: با اجرای این طرح بالغ بر ۷۵ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.
وی ادامه داد: این پروژه یکی از مهمترین و همچنین یکی ازبزرگترین پروژه های زیست محیطی شمالغرب کشور و استان آذربایجان شرقی و همچنین یکی از بزرگترین تصفیه خانه در حال احداث کشور می باشد .