برخورد شدید با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها

در نشست مشترکی با حضور جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، نماینده دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت و معدن، قائم مقام شرکت، معاون خدمات مشترکین و مدیر دفتر لوازم اندازگیری، در خصوص چگونگی صدور مجوز استخراج رمز ارزها و چالشهای مربوطه بحث و تبادل نظر به عمل آمد. در این نشست […]

در نشست مشترکی با حضور جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، نماینده دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت و معدن، قائم مقام شرکت، معاون خدمات مشترکین و مدیر دفتر لوازم اندازگیری، در خصوص چگونگی صدور مجوز استخراج رمز ارزها و چالشهای مربوطه بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

در این نشست مدیر دفتر لوازم اندازه گیری با ارائه یک پاور پوینت به تشریح روند شناسایی و مقابله با رمز ارزها  در مناطق ۲۲گانه تحت پوشش شرکت پرداخت و گفت: در سالهای گذشته در مدتی محدود، مزارع استخراج  زیادی با برق کشاورزی، برق صنعتی و… راه‌اندازی شد. هرچند از آبان ماه سال ۹۸ وزارت نیرو مبادرت به تعیین تعرفه برق برای استخراج کنندگان رمزارزها کرد ولی کماکان شاهد هستیم که سودجویان از برق سایر تعرفه ها برای استخراج رمز ارز استفاده می کنند و تا کنون نزدیک به ۴۷میلیارد تومان خسارت مالی به شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، تحمیل شده است.

وی افزود: تا کنون  ۳۸۰ مرکز استخراج رمز ارز در نواحی تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران و نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه ماینر  در  این شرکت کشف شده که بخش اعظمی از این مراکز فاقد مجوز فعالیت بوده اند و ۵۷% دستگاه های کشف شده از برق غیر مجاز استفاده می کردند و مراکز دارای مجوز هم فاقد تعرفه لازم بوده اند.

مدیر دفتر لوازم اندازه گیری تصریح کرد: در سال های اخیر به سبب محدودیت درآمدهای ارزی کشور به واسطه تحریم و عدم ساخت نیروگاه های جدید، همچنین محدودیت تأمین برق از نیروگاه های برق آبی به جهت کاهش نزولات آسمانی و نیز تغییر الگوی مصرف مشترکان و استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف، دستگاه های رمز ارز فشار مضاعفی را بر شبکه برق کشور تحمیل می کنند، بنابر این شایسته است به منظور برقراری برق پایدار و مطمئن برای همه ذینفعان و مشترکان با سودجویان برخورد قاطعی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه  افزایش نرخ تورم، بیکاری و رکود واحدهای صنعتی موجب شده که مکان های تجاری و منازل مسکونی نیز به استخراج رمز ارزها روی آورند.

در ادامه این جلسه نماینده دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صنعت و معدن در خصوص شرایط و چگونگی   صدور مجوز برای متقاضیان استخراج رمز ارزها، توضیحاتی ارائه کرد  و پس از بیانات ایشان اهمیت بازنگری در  صدور مجوز برای  تأسیس مزارع  رمز ارز مورد توجه قرار گرفت.

در این جلسه سرهنگ آزاد  جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا  بر ضرورت تأسیس نهادی مستقل، جهت بررسی چالش ها و مشکلات پیش روی فعالیت استخراج کنندگان رمزارزها ، تأکید کرد و گفت: شایسته است در این مرکز نمایندگان وزرات صمت، پلیس امنیت اقتصادی، شرکت توزیع نیروی برق استان تهران و نماینده دادستان حضور داشته باشند..

سرهنگ آزاد تصریح کرد:  پلیس امنیت اقتصادی در راستای صیانت از حقوق دولتی کمافی السابق نسبت به جمع آوری ماینرهای غیر مجاز اعلامی از سوی شرکت توزیع برق استان تهران اقدام می کند.

وی افزود: با توجه به آمار ۲۰% از ماینرهای کشف شده در کل کشور و و ۱۵% از مجوزهای صادره جهت احداث مزارع رمز ارز مربوط به شهرستانهای تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران است.