برای جلوگیری از مرگ دشت های استان علاوه براستفاده از ظرفیت های قانونی باید مردم نیز برای نجات آب مشارکت فعالانه داشته باشند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، شهلایی مدیر عامل شرکت، در جمع معاونین حوزه ستادی و مدیران امور منایع آب شهرستان های تابعه با تاکید بر روند برخورد با چاههای غیر مجاز گفت : متاسفانه برداشت های نامتعارف، غیر اصولی از دشت ها توسط عده ای ناآگاه باعث شده است شرایط منابع آبی و سفره های زیرزمینی در همه دشت های استان به مخاطره بیافتد.

وی با توضیح این امر که طی چند روز گذشته حدود ۴۷ حلقه چاه محفوره غیر مجاز در سطح استان مسدود گردیده است، افزود: اجازه نخواهیم داد افرادی با انجام چنین اقدامات نابخردانه در برداشت آب، آیندگان را از داشتن این عنصر حیات بخش و ارزشمند بی بهره نمایند .

مدیر عامل شرکت با تقبیح کشت محصولات پر آب بر در سطح استان همچون برنج گفت:واقعا تا به چه میزان میبایست عده ای اندک ضرر و زیان های فراوانی را متوجه عده ای کثیر در زمان فعلی و حتی آیندگان ما نمایند .

 ایشان تعامل با این دسته افراد را خیانتی بزرگ  برشمرد و ادامه داد ،  خوشبختانه سیستم  قضایی استان و شهرستان ها با استفاده از ظرفیت های قانونی ایجاد شده در حوزه آب در کنار ما و در مقابله با متخلفین ( در بخش آب ) هستند و باید اذعان نمایم این همکاری قطعا به نجات دشت های استان منتج خواهد شد .

 شهلایی فرهنگ سازی را نیز در این زمینه مهم توصیف و افزود: باید آگاهی رسانی لازم و بیان حقایق در خصوص شرایط نامناسب منابع آبی استان در بین مردم اتفاق افتاده تا آنان خود به این باور برسند که منابع تامین آب در استان متعلق به همه آنان است و  بدلیل سودجوئی عده ای اندک در حال نابودی است .

ایشان نجات دشت ها و استفاده صحیح از آب را یک ارزش ملی برشمرد و گفت : هر یک از ما در مقام یک شهروند و یک ایرانی مسلمان مسئولیت هایی را در جامعه خود عهده دار میباشیم و یکی از این وظایف صیانت از ارزشمند ترین ماده حیات بشر یعنی آب است .

  ایشان ترویج و اشاعه فرهنگ استفاده بهینه از آب را به عنوان یک مسئولیت ذاتی و دینی افراد عنوان نمود .

مدیر عامل شرکت با اشاره به تصویب طرح سازگاری با کم آبی در کشور گفت :  تنها راه نجات آب و برون رفت از این بحران و چالش، اجرائی نمودن برنامه های ذیل این طرح میباشد و این مهم محقق نخواهد شد مگر با مشارکت همه دستگاههای مرتبط  و به باور رسیدن همه ما بر این اصل که آب امانتی است متعلق به آیندگان که  نزد ماست .

مدیر عامل شرکت با اشاره  به اینکه هیچ حاشیه امنی برای هیچ متخلفی در حوزه آب وجود ندارد گفت :  با جدیت و با تلاش همه عوامل شرکت متبوع نسبت به استیفای حقوق دولت اقدام خواهیم نمود  و این اجازه را به هیچ کس نخواهیم داد تا سرمایه  ارزشمندی چون آب را به نفع مطامع ناپاک خود تصاحب و به یغما ببرد .

 شهلایی وضعیت منایع آبی را علیرغم بارش های چند روز گذشته نامناسب توصیف و افزود: نباید فکر کنیم با این بارش ها شرایط کاملا تغییر نموده و از بحران خارج شده ایم.  . خیر .  متاسفانه در چند سال گذشته کشور و به ویژه استان در شرایط خشکسالی بوده است و اینگونه تصور نشود که حالا این وضعیت تغییر مناسبی یافته ،  بلکه هنوز  شاهد  شرایط نامتعادلی ( بلحاظ تغذیه و تخلیه ) در همه دشت های استان میباشیم و به تعبیری هنوز بدهکار به سفره ها و آبخوان ها هستیم، چرا که سالیان زیادی است که بیش از سهم تعیین شده از این نعمت الهی برداشت نموده ایم .

شهلایی با توصیف این موضوع که چنانچه همه به مسئولیت خود در مقام نجات آب عمل ننماییم شرایط از وضعیت موجود هم اسف بارتر خواهد شد گفت : در برخی استان ها شاهد فرو نشست های فاجعه بار هستیم  و این امر ناشی از عدم باور به کمبود آب در کشور است.

ایشان در پایان سخنان خود به مخاطره افتادن شرایط زیست محیطی را بدلیل  افت شدید آب در دشت های استان دور از انتظار ندانست و ادامه داد ، کمبود آب و مرگ آب یعنی مرگ زیستن، یعنی  مرگ انسان  نبات و گونه های جانوری .