بحران آب در ۱۳ شهر استان کرمان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با حضور در برنامه زنده رادیوئی میکروفون صبح به سوالات شهروندان در حوزه آب پاسخ داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا کرمان، محمد طاهری با اشاره به خشکسالی سالهای اخیر در استان کرمان گفت: استان کرمان درگیر خشکسالیهای پی در پی شده و خشکسالی های پی […]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با حضور در برنامه زنده رادیوئی میکروفون صبح به سوالات شهروندان در حوزه آب پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا کرمان، محمد طاهری با اشاره به خشکسالی سالهای اخیر در استان کرمان گفت: استان کرمان درگیر خشکسالیهای پی در پی شده و خشکسالی های پی در پی نفس منابع آبی استان را گرفته است و در حال حاضر بیش از ۱۳ شهر در استان کرمان با بحران آب ودر وضعیت قرمز قرار دارند.

وی بدترین شهر از نظر منابع آب در کشور را در سال آبی جاری، شهر کرمان عنوان کرد و افزود:شهر کرمان تنها کلان شهری است که منابع آبی آن صرفا به چاههای عمیق و منابع زیرزمینی وابسته است در حالیکه درسایر مراکز شهرها در استانهای دیگر بخش عمده ای از منابع آب شرب از منابع آب سطحی و سدها تامین می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلا ب استان کرمان کاهش میزان بارندگی و افزایش جمعیت را علت کاهش آبدهی چاه ها بیان کرد و ادامه داد: مشکل شهر کرمان ،جیرفت ،رفسنجان،  بم و…  تا زمانی که سامانه های آبرسانی اصلی این پروژه ها که سالها در حال اجرا است به بهره برداری نرسند مشکل شهر کرمان و این شهرها باقی است و ما با تلاش شبانه روزی سعی می کنیم وضعیت را به گونه ای حفظ کنیم تا شرایط  بدتر نشود.

وی در خصوص کم آبی در روستای تیکدر اظهار کرد:۳ حلقه چاه در دشت چترود حفر شده که متاسفانه به آب مناسب نرسیدیم و درحال حاضر نیز درحال حفاری هستیم تا با یاری خدا به آب مطلوب برسیم.

طاهری با اشاره به کاهش میزان بارندگی و بحران خشکسالی گفت: در روستاها خشکسالی بیداد می کند و تامین آب را برای ما بسیار سخت کرده است.

وی ادامه داد:  استان کرمان تنها ۶۲ میلی متر بارندگی در سال زراعی جاری داشته که حدود یک سوم سال گذشته است و در این شرایط همه شهروندان و روستانشینان سخت کوش باید تلاش کنند با مدیرت مصرف تابستان سخت را پشت سر گذراریم.

♦️طاهری تعداد چاه های استان کرمان را ۹۴۰ حلقه عنوان کرد و افزود: ۱۳هزار ۵۸۰ لیتر بر ثاتیه نیاز آبی استان است که توان برداشت ما از چاه ها و چشمه ها ۱۲ هزارو ۴۲ لیتر است و ۲ هزار و  ۴۴۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد.

وی در ادامه از شهروندان درخواست کرد:  نسبت به نصب پمپ های غیرمجاز اقدام نکنند  تا امکان استفاده و بهره مندی از  آب شرب و بهداشتی و سالم برای همه فراهم شود.

طاهری با تاکید بر این امر که در ساختمان سازی نباید از آب شرب استفاده شود گفت: به دور از انصاف است که از آب شرب در ساخت و ساز استفاده شود و مردم آب آشامیدنی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: از شهرداران در سراسر استان درخواست می کنم که ترتیبی اتخاذ کنند تا برای آبیاری فضای سبز از آب شرب شهری استفاده نشود.

وی ادامه داد: کسانی که کارواش دارندنیز انتظار می رود به سبک و سیاقی مدیرت کنند تا از آب شرب استفاده نشود و از مردم نیز انتظار داریم تا در شرایط بحرانی فعلی از شستشوی حیاط و خودروها پرهیز کنند تا امکان بهره مندی از آب سالم برای همگان فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان الگوی مصرف و میانگین مصرف برای هر نفر در شبانه روز ۱۵۰ لیتر  عنوان کرد و اظهار کرد: چنانچه هر فرد تنها ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد می توانیم با همیاری یکدیگرمشکلات استان را با چالش کمتری پشت سر گذاریم.

وی اضافه کرد: داشتن آب بهداشتی سالم و پایدار حق همگان است و ما تمام تلاش خود را برای تامین آب شهرها و روستاها انجام می دهیم و امیدواریم با همیاری مردم تابستان را با مشکلات کمتری پشت سرگذاریم.